سیگنال های یک بازار سهام پر رونق

برسی بازارهای سهام مهم جهان نشان می دهد که سهام‌ شرکت های مهم در عرصه فناوری رشد خوبی داشته اند و در صورت شروع رشد اقتصادی، سهام تولید کالا و مواد نیز یک دوره پررونق را تجربه خواهند کرد.

به گزارش تحریریه، در گذشته سلامت بازار سهام فقط با بررسی تعداد اندکی سهام در حوزه تکنولوژی مورد قضاوت قرار می‌گرفت. در واقع، سرمایه‌گذاران با کنترل مواردی همچون افزایش تولید یا میزان حمل و نقل کالاها تلاش می‌کردند تا بدانند آیا تقاضا برای محصول افزایش یافته یا خیر. اینک سرمایه‌گذاران و تحلیلگران در واقع به معاملات سهام به عنوان راهی برای سنجش رشد یا کاهش اقتصاد توجه می‌کنند. این امر کار دشواری به نظر می‌رسد.

این تصور که تقاضا برای کالا و یا افزایش میزان حمل ونقل آن راهی مطمئن برای بررسی سلامت اقتصادی است، یک ایده کاملا قدیمی است. «چارلز داو» مبدع شاخص «میانگین صنعتی داو جونز» اولین کسی بود که سهام منتخب از صنایع مشابه را انتخاب و آنها را با هم گروه کرد تا روشی آسان و سریع برای اندازه‌گیری و بررسی این صنایع فراهم کند.

میانگین صنعتی داو جونز یک شاخص برای بازار سهام است که ارزش ۳۰ شرکت دولتی آمریکایی را نشان می‌دهد. طبق نظریه داو زمانی که شاخص داو جونز صنعتی «Dow Jones Industrial Average» و شاخص داوجونز حمل و نقل «Dow Transports» به طور هم‌زمان به اوج جدیدی می‌رسند، اقتصاد ایالات متحده در حال گسترش است و داشتن سهام یک ایده خوب خواهد بود.

ایده‌های چارلز داو به تئوری داو معروف شده اند. هفته گذشته هر ۲ شاخص داو به اوج جدیدی رسیده‌اند، این نشان می‌دهد که احتمالا بازار با یک رونق جدید مواجه خواهد شد.

یک رونق جدید

شاید صحبت درباره رونق بازار با وجود دوره سختی که بازار سهام طی کرده‌است، دور از ذهن به نظر برسد. قبل از هرگونه اظهار نظر بهتر است نگاهی به نمودارها بیاندازید.

نخست نمودار مربوط به شاخص داو جونز حمل ونقل

 و سپس نمودار شاخص داو جونز صنعتی

سرمایه گذاری در صنایع تکنولوژی محور؟

چگونه می‌توان سیگنال‌های رونق بازار را برای یک سال با تئوری‌های داو پیش‌بینی کرد؟

در این راستا توجه به ۲ موضوع حائز اهمیت است. نخست اینکه تئوری‌های مربوط به پیش‌بینی رونق بازار همیشه درست نیستند. گاهی ممکن است در آستانه رونق بازار قرار نداشته باشید یا اینکه همه سهام‌ها به اندازه کافی پشتیبانی نشوند و با رونق مواجه نشوند.

روزنامه آمریکایی «اینوستور بیزینس دیلی» می‌گوید که از زمان آغاز اصلاح بازار به دلیل شیوع بیماری کووید ۱۹، شاخص S&P۵۰۰  فهرستی که از ۵۰۰ سهام برتر در بازار بورس سهام نیویورک و نزدک را در اختیار قرار می‌دهد، ۷.۶ تریلیون دلار به ارزش خود افزوده است که این افزایش ارزش تنها از ۱۹ سهام حاصل شده است.

درست است، ۱۹ سهام در S&P ۵۰۰ اندکی بیشتر از ۳.۸ تریلیون دلار به ارزش خود افزوده‌اند در حالی که ۴۸۱ سهام دیگر کمی کمتر از ۳.۸ تریلیون دلار کسب کرده‌اند. نام برخی از شرکت‌های برجسته در این لیست قرار دارد که اپل، نت فلیکس، مایکروسافت، تسلا، آمازون نمونه‌ای از آنها است.  به عبارت دیگر سهام‌های عرصه فناوری رشد داشته‌اند.

با این اطلاعات چه باید کرد؟

اول از همه، سیگنال‌هایی مانند تئوری داو را باید به عنوان راهنما یا علائم راه در نظر گرفت. هرگز همه پول خود را وارد یک سهام نکنید یا همه سهم‌های خود را نفروشید زیرا برخی از سیگنال‌ها از جمله تئوری داو چنین گفته‌اند.

پیش بینی می‌شود رشد تولید ناخالص داخلی برای سال جاری (۲۰۲۱) ۴.۲ درصد باشد. با توجه به مبلغی که در حساب های بانکی افراد انباشته شده است که برخی تخمین‌ها این مبالغ را تا ۲ تریلیون دلار هم پیش‌بینی می‌کنند، می‌توان رشد بیش از ۴.۲ درصدی را نیز متصور شد. (به شرطی که مردم هیچ یک از معاملات سهام «گیم استاپ» را از دست ندهند).

در مورد اینکه کجا باید به دنبال سرمایه‌گذاری های جدید بود، باید گفت که سرمایه‌گذاری در سهام فناوری مناسب به نظر نمی‌رسد. فناوری‌ها نسبت به داده‌های تورمی بسیار حساس هستند. هفته گذشته، فروش شدید خرده فروشی‌ها باعث نزول نزدک شد. اگر رشد ۴.۲ درصد یا بهتر داشته باشیم، وجود اندکی تورم اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد.

سرانجام با گسترش و بهبود اقتصاد و ایجاد اندکی تورم، قیمت‌ها افزایش خواهند یافت، بنابراین به نظر می‌رسد سهام مواد و کالاها عملکرد خوبی خواهند داشت.

پایان/

۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۲
کد خبر: 8804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =