متحد جدید آمریکا برای فشار بر چین

فرانسه با نزدیکتر کردن رویکردهای خود به ایالات متحده، آتش خصومت‌ کشورهای غربی علیه پکن را به ویژه با حضور نظامی خود در دریای جنوب چین افزایش می‌دهد.

به گزارش تحریریه، نیروی دریایی فرانسه چند روز پیش اعلام کرد که کشتی تهاجمی «تونر» و ناوچه «سورکوف» این کشور در تاریخ ۱۸ فوریه از بندر «تولون» حرکت کرده اند و برای یک ماموریت سه ماهه به اقیانوس آرام سفر می‌کنند. طبق اخبار نیروی دریایی، کشتی‌های جنگی فرانسه ۲ بار از دریای جنوبی چین عبور می‌کنند و در ماه می در تمرینات نظامی مشترک با ایالات متحده، استرالیا، هند و ژاپن شرکت خواهند کرد. چین به شدت از این اقدام فرانسه انتقاد کرده‌ است.

به نوشته تارنمای «InfoBrics» این واقعیت که نیروی دریایی فرانسه، سورکوف و تونر را برای گشت‌زنی در دریای جنوبی چین که بیش از ۱۰ هزار کیلومتر با فرانسه فاصله دارد فرستاده، ثابت می‌کند که این منطقه مورد مناقشه یکی از مهمترین نقاط ژئوپلیتیک در جهان است. فرانسه ادعا می‌کند که این اقدام صرفا برای تامین امنیت ناوگان دریایی است زیرا دریای جنوبی چین پلی مهم بین اقیانوس هند و پاسیفیک است و بر ژئوپلیتیک، اقتصاد آسیا-اقیانوسیه، منطقه هند و اقیانوسیه و در نهایت کل دنیا تاثیر دارد.

فرانسه با ارسال کشتی‌های جنگی مدرن به آسیا و اقیانوسیه ثابت کرد که آنها نگاه جدیدی به ویتنام، مستعمره سابق فرانسه دارند. اقدامات اخیر پاریس نشانه بازگشت فرانسوی‌ها به جنوب شرقی آسیا است. البته نه به عنوان یک مهاجم مانند قرن گذشته بلکه به عنوان کشوری که مایل است چین را در حیاط خلوت خود به چالش کشیده و تحریک کند. این همان چیزی است که ویتنام را به خود جلب می‌کند زیرا دشمنی دیرینه‌ای با چین داشته که تا به امروز نیز ادامه دارد.

نکته دیگری که باید توجه داشت این است که «توتال» شرکت نفت فرانسوی یکی از مهمترین شرکای ویتنام در بخش نفت و گاز است. این شرکت فرانسوی در حال حاضر با ویتنام و برخی دیگر از کشورهای منطقه برای بهره‌برداری از منابع همکاری می‌کند.

چهار عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد ناوگان خود را به گشت‌های نامنظم یا دوره‌ای در دریای جنوبی چین می‌فرستند و همین امر ثابت می‌کند که این منطقه برای اقتصاد جهانی و ابرقدرت‌های جهان از اهمیت زیادی برخوردار شده است. به گفته «فلورانس پارلی» وزیر دفاع فرانسه، گشت‌زنی کشتی‌های جنگی فرانسه در دریای جنوبی چین «شاهدی بر توانایی نیروی دریایی فرانسه برای انجام عملیات در مناطق دور افتاده در دراز مدت و با همکاری شرکای استراتژیک است»؛ سخنانی که نشان می‌دهد فرانسه آماده تقویت همکاری با ایالات متحده، هند، ژاپن و استرالیا است که هدف آن به چالش کشیدن چین در منطقه هند واقیانوس آرام است.

برای ایالات متحده، ورود کشتی‌های جنگی فرانسوی به دریای جنوبی چین گامی مهم در جهت ایجاد اتحاد علیه چین در مقیاس جهانی است. اگرچه امپراتوری استعمار فرانسه مدتهاست که از بین رفته اما پاریس هنوز در تلاش است تا نفوذ جهانی خود را نه تنها از طریق مستعمرات سابق خود همچون ویتنام در جنوب شرقی آسیا بلکه در آفریقا، اقیانوس آرام جنوبی، آمریکای جنوبی و کارائیب حفظ کند. با این حال و با وجود تلاش‌های فرانسه، پاریس توانایی این را ندارد که بتواند چین را به طور یک جانبه در دریای چین جنوب به چالش بکشد از این رو به ویتنام و شرکایی مانند ایالات متحده، استرالیا و هند تکیه می‌کند. البته در حال حاضر  هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که فرانسه با موفقیت چین را از پیگیری منافع خود در دریای چین جنوبی منصرف کند.

پایان/

۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 8805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =