کمک پنهان ایران به آمریکا و حیرت چین و روسیه

التماس دولت به طرف هندی برای حضور در بندر انحصاری چابهار باعث بدبینی روزافزوین متحدان ایران مانند چین و روسیه شده است.

به گزارش تحریریه، سیاست خارجی دولت حسن روحانی به دلیل عدم آشنایی با مسائل بین الملل و درک درست از منافع ملی، بر مسیر تخریب مزیت های کشور و تقویت دشمنان راهبردی ایران در حال حرکت است.

درحالیکه هند با یک قرارداد ترکمانچای در بندر چابهار منافع راهبردی خود را در افغانستان پیگیری کرده و از دادن حداقل امتیازها به ایران خودداری کرده است، دولت همچنان به دنبال التماس به هند در قرارداد با دولت فاشیست نراندرا مودی است.

محمد اسلامی وزیر راه در همایش بین‌المللی روز دریایی هند 2021، اظهار کرد: ضرورت دارد اپراتور هندی در تامین مابقی تجهیزات تعهد شده تسریع به عمل آورد... دو دولت ایران و هند در تبدیل این ظرفیت‌ها به فرصتی برای طرفین و منطقه اهتمام و همیاری بی‌نظیری دارند. ظرفیت فعلی بندر شهید بهشتی چابهار در فاز نخست 8.5میلیون تن است که برای ساخت و تجهیز این طرح مهم بیش از یک میلیارد دلار اعتبار هزینه شده است.

درحالیکه هند غیر از ایران راهی برای رسیدن به افغانستان و غارت منابع این کشور که در واقع پوششی برای فعالیت شرکت های آمریکایی است ندارد، دولت حسن روحانی در حال التماس به هند برای ماندن در این پروژه است. طرف هندی که از دستپاچگی طرف ایرانی حیرت زده شده، حتی حاضر به تقبل هزینه راه آهن از چابهار تا مرز افغانستان هم نشده و منابع آن از صندوق توسعه ملی تامین شده است.

ضروری است تا مجلس با ورود به موضوع، جلوی این فعالیت ویرانگر که باعث بدبینی روزافزون متحدان منطقه ای ایران مانند چین و روسیه از سیاست خارجی عجیب ایران می شود، را گرفته و از تخریب بیشتر منافع ملی جلوگیری کند.

در صورتی که ایران از دادن بندر چابهار به هندی ها خودداری کند، تمام سرمایه گذاری آمریکا برای استفاده از معادن افغانستان از دست رفته و راهی برای استفاده از آن نخواهد داشت. در واقع دولت با همکاری هندی ها در حال کمک پنهان به آمریکا برای دور زدن دشمنان خود مانند چین و روسیه است.

پس از تعلل و بازی های چندوجهی و سردرگم دولت در ماجرای قرارداد راهبردی 25 ساله با چین که باعث مسکوت مانندن توافق توسط طرف چینی شده است، چین و روسیه یک قرارداد 25 ساله اقتصادی امنیتی با حجم 250 میلیارد دلار امضا کردند که عملا توان چانه زینی ایران را برای تواق در آینده محدود می کند.

پایان/

۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰
کد خبر: 8857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 6
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
      0 0
      کاملا حق با شما است لطفا درست و بطور مساوی تقسیم کنید
    • IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
      0 0
      متاسفانه تمام هم و غم این دولت غرب است و امریکاه نه به داخل توجه آنچنانی دارد نه به روسیه و چین .
    • تاج IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
      0 0
      مرگ بر حقوق بگیران انگلیس در ایران......
    • IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
      2 0
      حسن روحانی به مسائل بین المللی و منافع ملی آشنا نیست شما وهم حزبی های وطن فروشتون آشناهستید
    • IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
      0 0
      اگربخواهیم نتیجه از این تحلیل بگیریم بیشتر دلشون به حال روسیه میسوزه تا منافع ملی، قاعدن هرکشوری به دنبال سود برای خودش هست ودراین برنامه ایران توسط بندر میخواد تحریم رو دور بزنه این یک واقعیته
    • امین IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
      0 0
      خیلی جالبه دولت روحانی اصرار میکنه هند به نیابت از امریکا در چابهار بمونه در حالی که چند ماه پیش چین با پیشنهاد خوبی خواست وارد بشه. دولت ر. حانی اصرار داره هند بمونه و دولت بایدن تلاش میکنه همتی رییس بانک مرکزی را وارد مذاکرات آینده کنه برای محاسبه میزان کمک های ایران به گروه های مقاومت منطقه یعنی همتی به وضوح به خزانه داری امریکا گزارش میده... همه جوره آدم های دولت امریکا در ایران تلاش دارن که چین و روسیه نباشن امریکا و هند باشن... بعضیها اعتقاد دارند باید بگزارید دولت روزهای آخر را هم طی کنه در حالی که همین روزهای آخر خطرناکترین روز ها است... لحظات آخر همه چیز را تقدیم امریکا خواهند کرد