خرید بیت کوین بهتر از فروش تسلا

ارزش سهام شرکت تسلا تقریبا معادل قیمت بخش انرژی شاخص اس‌اندپی۵۰۰ شده است. تحلیلگران این ارزش‌گذاری را غیرواقعی و گول زننده می دانند.

به گزارش تحریریه، در پایان ژانویه ارزش تسلا بیش از کل بخش انرژی در شاخص S&P ۵۰۰ بود. این شاخص فهرستی از ۵۰۰ سهام برتر در بازار بورس سهام نیویورک و نزدک است. از آن زمان، سهام تسلا مقداری عقب افتاد و بخش انرژی کمی جلو زد اما برای چند هفته در آن تاریخ ارزش شرکت تسلا بیش از کل بخش انرژی بود.

فرض کنید که عموی گمشده‌ای دارید که اخیرا فوت کرده و ثروت ۸۴۰ میلیارد دلاری خود را به شما سپرده است. اما شما فقط ۲ راه برای دریافت این ثروت دارید: نخست اینکه باید همه ثروت خود را در سهام تسلا سرمایه‌گذاری کنید و ۱۰۰ درصد سهام این شرکت را در اختیار داشته باشید. راهکار دوم اینکه مالکیت ۱۰۰ درصدی کلیه ۲۳ شرکت در بخش انرژی S&P ۵۰۰ را در اختیار داشته باشید.

شما کدامیک را برمی گزینید؟ آیا مسئولیت یک شرکت را در دست می گیرید که از سرمایه گذاری‌ در بیت کوین سود بیشتری نسبت به فروش اتومبیل‌های خود کسب می‌کند یا می‌خواهید کل بخش انرژی را در اختیار بگیرید؟ به نظر می‌رسد این یک سوال احمقانه باشد اما سرمایه‌گذاران پاسخ دادند که گزینه اول را نسبت به گزینه دوم ترجیح می‌دهند. این فقط دیوانگی است.

اولویت شرکت یا صنعت؟

برای اینکه یک سرمایه‌گذاری منطقی به نظر برسد، باید قدرت پایدار داشته باشد. شما باید اطمینان داشته باشید که با گذشت ۱۰، ۲۰ و حتی ۳۰ سال، سرمایه‌گذاری صورت گرفته همچنان سودآور باشد. صنایع و بخش‌های اقتصادی در قدرت باقی می‌مانند، حتی برخی شرکت‌ها نیز در قدرت باقی می‌مانند اما این قدرت در شرکت‌ها خیلی قوی نیست.

برای درک بهتر مساله این موضوع را تصور کنید: اگر امروز اپل شکست بخورد، بازار تلفن‌های هوشمند از بین نمی رود بلکه شرکت‌های دیگر جای اپل را می‌گیرد. این همان اتفاقی است که می‌تواند برای تسلا هم بیافتد. وقتی فعالیت شرکت «واگن موتور دوریا » (Duryea Motor Wagon Company) متوقف شد، بازار خودروی ایالات متحده را با خود همراه نکرد. تسلا نیز اگر شکست بخورد، شرکت دیگری جای آن را می‌گیرند. بنابراین «صنعت» جایی است که باید روی آن متمرکز شوید نه فقط شرکت‌های منفرد در آن.

در نتیجه، اگر امروز زمان انتخاب بین این ۲ گزینه باشد باید برای موفقیت گزینه دوم یا همان سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز را انتخاب کنید. اما من فکر می‌کنم حتی یک سرمایه گذاری بهتر از صنعت نفت شکست خورده نیز وجود دارد. این بخش مهمی است که تسلا در زمینه خودروهای برقی با انتشار عمومی در سال ۲۰۱۰ ایجاد کرد. البته این سرمایه‌گذاری بر روی هیچ یک از شرکت‌های تولید کننده این اتومبیل‌ها نیست بلکه سرمایه گذاری بر روی کل این صنعت است.

پایان/

۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵
کد خبر: 8871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =