پیش بینی قیمت خودرو در سال 1400

در سال 1400 وضعیت بازار خودرو با دو متغیر کاهش قیمت به دلیل کاهش نرخ ارز و افزایش سلطه انحصاری خودروسازان روبرو خواهد بود.

به گزارش تحریریه، عوامل بنیادی حکایت از کاهش نرخ ارز در سال 1400 دارد. این عوامل بنیادی را می تواند هم سیاسی و هم اقتصادی دانست. زیرا با در پیش بودن انتخابات 1400 ریاست جمهوری، دولت و بانک مرکزی دست از سر بازار ارز برداشته و ثبات را جایگزین نوسان می کنند.

حذف دلار مخرب 4200 تومانی که عملا بازار را به اغتشاش کشیده است نیز در نیمه دوم سال 1400 باعث می شود یکی از ریشه های ایجاد بی ثباتی از بین رفته و پس از انتخابات نیز شاهد جهش نرخ ارز نباشیم. ضمن اینکه دولت آینده در ماههای نخست روی کار آمدن به دنبال بازی های ارزی نمی رود.

کاهش نرخ ارز بر بازار کالاهای وارداتی اثر مستقیم و فوری دارد و بازار خودروهای خارجی نیز به همین دلیل با کاهش قیمت روبرو می شود. اما این همه ماجرا نیست. پس مشکل کجاست؟

متاسفانه مجلس شورای اسلامی در آزادسازی واردات خودرو حتی از مناطق آزاد جدیت به خرج نداد و بالاخره معلوم نشد که سرنوشت واردات خودرو در سال 1400 چه خواهد بود.

ادامه ممنوعیت واردات خودروهای خارجی؛ هرچند بالاخره معلوم نشد تصمیم مجلس چیست؛ باعث می شود تا بازار با عدم عرضه مناسب روبرو شده و در بخش جانشینی نیز فرصت برای سوبله فروختن بنجل های  داخلی فراهم شود.

برنامه دولت و خودروسازان این است که با ادامه ممنوعیت واردات خودرو برای سال آینده به تقاضای موجود برای خودروهای وارداتی جواب نداده نشده و بنجل های تولید داخلی را با حداکثر قیمت بر مردم تحمیل کنند.

به همین دلیل محمدباقر نوبخت معاون حسن روحانی و رییس سازمان برنامه و بودجه با یک مهندسی روانشناسی وارد مجلس شد و علیه لوکس گرایی موضع گرفت و گفت: شما که مجلس انقلابی هستید اجازه دادید که خودروهای لوکس که سال‌ها اجازه نداشتند به کشور وارد شوند، واردات‌شان انجام شود اگر از فردا در خیابان‌های تهران ماشین‌های لوکس بیایند و بچرخند چه جوابی به فرودستان می‌دهید مجلس انقلابی اجازه داد برای ۱۷ هزار میلیارد تومان حقوق گمرکی این خودروها وارد شوند. آیا اگر اینها وارد شوند به بازار ارز فشار نمی‌آید؟ چه کسی این رانت را می‌خورد؟

در واقع نوبخت با داد و بیداد مجلس را بازی داد و آنها را به وادی تثبیت انحصار خودرو انداخت تا با خرج مجلس یازدهم و به اسم فقرا، خیابان های ایران حقیرانه باقی مانده و جیب خودروسازان مونتاژکار داخلی به پارو کردن سودهای بادآورده که حتی به خواب خودروسازان بزرگ دنیا همی نمی آید پر شود. سودی که ذره ذره از جیب تک تک مردم خارج شده و به جیب حلقه های انحصار وارد می شود.

پایان/

۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 8874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =