بهترین ارزهای دیجیتال به روایت آمار

کارشناسان اقتصادی بازار ارزهای دیجیتال را بسیار پویا و رو به رشد ارزیابی می کنند و اعتقاد دارند تا سال ۲۰۲۶ ارزش این بازار از ۵ تریلیون دلار عبور می کند. در یک سال گذشته بیت کوین مهمترین و بزرگترین ارز دیجیتال با افزایش قیمتی خیره کننده بود.

به گزارش تحریریه، «فکت اند فاکتور» که گزارش‌های تحقیقاتی درباره بازار و تجارت ارائه می‌دهد؛ گزارش جدید و جامعی را با عنوان «بازار ارزهای رمزنگاری شده بر اساس نوع ارز دیجیتال (بیت کوین، اتریوم، ریپل، لایت کوین، دَش کوین و...) منتشر کرد. این گزارش بر اساس مولفه های پرشماری همچون عوامل (سخت افزاری و نرم افزار)، بر اساس فرآیند (معامله یا استخراج) و تجزیه و تحلیل کاربران نهایی (بانکداری، املاک و مستغلات، بورس و ارز مجازی و سایر موارد): چشم انداز این ارزها در صنعت جهانی، اندازه بازار، هوش تجاری، ترجیحات مصرف کننده، نظرسنجی‌های آماری، تحلیل جامع، تحولات تاریخی، روندهای فعلی و پیش بینی‌ها، ۲۰۲۰-۲۰۲۶» تهیه شده است. 

طبق این مطالعه تحقیقاتی، بازار جهانی ارزهای رمزنگاری شده در سال ۲۰۱۹ میزان  ۷۹۲.۵۳ میلیون دلار برآورد شد و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۶ به ۵۱۹۰.۶۲ میلیون دلار برسد. انتظار می‌رود بازار جهانی ارزهای رمزپایه از ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۶با نرخ رشد سالانه مرکب ۳۰ درصد رشد کند.

رمز ارزها پول نقد مجازی یا دارایی دیجیتالی است که به عنوان واسطه مبادله با رمزنگاری قوی برای اطمینان از معاملات مالی، کنترل واحدهای فرعی ایجاد شده و اثبات انتقال دارایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ارز رمزنگاری شده در انواع مختلفی وجود دارد. بیت کوین، اتریوم، ریپل، لایت کوین، دش کوین و بسیاری دیگر . مشهورترین این ارزهای دیجیتال بیت کوین است (با نماد BTC استفاده می شود) و سایر ارزهای رمزپایه مانند ریپل، اتریوم و لایت کوین گزینه های جایگزین بیت کوین نامیده می‌شوند.

بیت کوین در سال ۲۰۱۹ با سهم عمده بالای ۴۰ درصد بازار را هدایت کرد و همچنین انتظار می‌رود این روند در دوره پیش بینی شده ادامه یابد. طبق تجزیه و تحلیل‌ها در زمینه «کاربر نهایی»، بازار ارزهای رمزنگاری شده به بانکداری، املاک و مستغلات، بورس سهام و ارز مجازی تقسیم می‌شود. از این میان، بورس و ارز مجازی در سال ۲۰۱۹ با بیش از ۵۰۰ میلیون دلار در راس بازار قرار گرفت و پیش بینی می‌شود که در سال‌های آینده نیز این بخش‌ها با رشد همراه باشند.

براساس طبقه بندی مولفه‌ای، بازار جهانی ارزهای رمزنگاری شده به سخت افزار و نرم افزار تفکیک شده است. در این میان قطعات، سخت افزار بزرگترین بخش مورد استفاده در بازار رمزنگاری بود. بخش سخت افزار در سال ۲۰۱۹ سهم عمده‌ای از کل بازار را در اختیار داشت. علاوه بر این، انتظار می رود بخش سخت افزار به سلطه خود در طی سال‌های آینده ادامه دهد.

براساس فرآیند، بازار جهانی ارزهای رمزپایه در دو بخش معاملات و استخراج طبقه بندی می‌شود. در این میان، بخش استخراج سهم قابل توجهی از کل بازار را در حدود ۶۵ درصد در سال ۲۰۱۹ به خود اختصاص داده است. این بخش احتمالا در سال‌های آینده رشد سودآوری از خود نشان می‌دهد.

از طرفی، ارزش ارز مجازی در طی یک سال گذشته بیش از ۴۰۰ درصد افزایش یافت. با نرخ و قیمت‌های بازار امروز و با توجه به افزایش تقاضای موسسات مالی برای سرمایه گزاری در بازارهای ارز دیجیتال که ارزش آن به ۶۷۰ میلیارد دلار می‌رسد و با وجود ارزهای دیجیتال دیگری همچون «اتریوم» می‌توان گفت که ارزش این بازار به تریلیون دلار می رسد. 

اگرچه این مبلغ کم اهمیتی  در مقایسه با بازارهای سهامی جهان است اما با این وجود نوعی قلمرو مالی است که گوگل، اپل یا تسلا هم در آن فعالیت می‌کنند. لازم به ذکر است که بیت کوین در حال حاضر به اندازه فیس‌بوک و کمی بیشتر از غول خرده فروشی الکترونیکی چینی یا همان «علی بابا» ارزش دارد.

بیت کوین

ارزش بیت کوین (BTC) پس از افزایش قیمت آن به دلیل سرمایه گذاری ۱.۵ میلیارد دلاری تسلا در این ارز رمزنگاری شده به بیش از ۶۰ هزار دلار رسید. بیت کوین در چندین صرافی مستقل در سراسر جهان معامله می‌شود و ممکن است اختلافاتی در قیمت‌ها وجود داشته باشد. شاخص قیمت بیت کوین میانگین قیمت را در بین صرافی‌های پیشرو جهانی ارائه می دهد.

این ارز مجازی از زمان ایجاد آن در سال ۲۰۰۹ حضوری بی سابقه و بی ثباتی را در تجارت داشته است. اولین افزایش قیمت در سال ۲۰۱۳ اتفاق افتاد، زمانی که یک بیت کوین در ماه نوامبر با حدود یک هزار و۱۲۴ دلار آمریکا معامله می‌شد. چهار سال بعد، بیت کوین با افزایش قیمتی شدید روبه‌رو شد و به بالاترین رکورد رسید. در اواخر سال ۲۰۱۷ قیمت برخی از مبادلات تک بیت کوین تقریبا ۲۰ هزار دلار بود. با این وجود در ماه‌های بعد قیمت‌ها شروع به سقوط کرد. در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰، حدود ۱۸.۵ میلیون بیت کوین در سراسر جهان در گردش بود و سرمایه بازار بیت کوین تقریبا ۲۰۰ میلیارد دلار بود. بیت کوین در سال ۲۰۲۰ سهم ۶۶ درصدی از کل بازار ارزهای رمزنگاری شده را در اختیار داشت.

به گفته تحلیلگران در بانک «جی‌پی مورگان»، با وجود امکان بی‌ثباتی و نوسانات زیاد در بیت‌کوین اما ارزش هر واحد آن ممکن است به ۱۴۶ هزار دلار در هر واحد برسد. مبلغی که از نظر سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی با طلا رقابت می‌کند.

اتریوم

اتریوم برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ راه‌اندازی شد و یکی از قدیمی‌ترین و موفق‌ترین آلت‌کوین‌های جهان است. اتریوم دومین ارز رمزنگاری‌شده بزرگ پس از بیت‌کوین است و طی سال‌های گذشته موفق به کسب تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران اختصاصی شده‌است.

در ماه اکتبر قیمت هر اتریوم قیمتی معادل ۳۸۷.۰۹ دلار و سرمایه بازار آن ۴۳ میلیارد و۸۲۲ میلیون و۸۴۰ هزار و ۷۲۹ دلار بود. امروز قیمت آن به طرز حیرت‌انگیزی به یک هزار و ۳۰۹ دلار رسیده و سرمایه بازار آن نیز اکنون ۱۵۰ میلیارد و ۷۰۷ میلیون و ۸۴۴ هزار و ۳۴۴ دلار است. این روند صعودی موجب شده تا سرمایه‌گذاران و تحلیلگران به بررسی روند این ارز بپردازند تا بدانند که آیا روند صعودی این دارایی در طول سال ۲۰۲۱ و بعد از آن ادامه خواهد یافت یا خیر.

پس از شیوع بیماری کووید ۱۹ در سراسر جهان که باعث سقوط قیمت‌ها در اواسط ماه مارس شد، بازار ارزهای رمزپایه دوباره به اوج خود برگشت. اولین پیش بینی کوتاه مدت قیمت اتریوم از بنیاد «ولت اینوستور» ارائه می‌شود. این بستر تجزیه و تحلیل سرمایه‌گذاری در نهایت ادامه روند صعودی را برای این ارز رمزپایه پیش‌بینی کرده‌؛ اگرچه در این پیش‌بینی وجود یک رکود جزئی نیز برای ماه مارس اعلام شده‌است.

همانطور که از نمودار بالا مشاهده می‌کنید، سیستم پیش‌بینی ولت اینوستور انتظار دارد که اتریوم در ابتدای سال کاهش ارزش داشته باشد و طبق پیش‌بینی‌ها در پایان ماه مارس به پایین‌ترین قیمت خود یعنی زیر ۹۰۰ دلار برسد. این کاهش می‌تواند بیش از ۴۰۰ دلار ضرر به همراه داشته‌باشد و سرمایه‌گذاران امیدوارند که این دارایی بتواند روند صعودی خود را حفظ کند. با این حال، خبر خوب این است که این دوره نزولی طولانی نخواهد بود و با شروع ماه می و حتی طبق محافظه‌کارترین پیش‌بینی، قیمت هر اتریوم به یک هزار و ۱۵ دلار بازمی‌گردد. طبق تخمین‌ها ارزش متوسط این ارز حدود یک هزار و ۱۷۲ دلار و حداکثر قیمت آن تقریبا یک هزار و ۳۳۴دلار است.

ریپل

«ریپل» یکی از برجسته‌ترین ارزهای رمزنگاری‌شده جهان و یکی از جذاب‌ترین‌های آنهاست. برخلاف بیت کوین، اتریوم و کوین‌های بزرگ دیگر، این رمز ارز با روش غیرتمرکز به بازار عرضه نمی شود بلکه این ارز با چندین بانک، شرکت سرمایه‌گذاری و سازمان در سراسر جهان ارتباط نزدیک دارد.

این موضوع ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد زمانی که بسیاری از تجار بر این باورند که بزرگ‌ترین نکته در فروش ارزهای دیجیتال، آزادی نفوذ آن‌ها در شرکت‌های خارجی است. با این حال، متخصصان حوزه رمزنگاری به طور فزاینده‌ای مدعی هستند که این می‌تواند کلید موفقیت ریپل باشد.

در طی سال ۲۰۲۰ ، قیمت بازار ریپل با وجود تجربه چندین روند صعودی و نزولی نسبتا ثابت بود. پس از حرکت صعودی در ابتدای سال، قیمت آن برای یک ماه یعنی از فوریه تا مارس در حال کاهش بود. روند صعودی بعدی در جولای رخ داد اما در کمتر از یک ماه به پایان رسید. صعود اصلی در ماه نوامبر اتفاق افتاد که قیمت به حداکثر ۰.۷۹ دلار رسید. لازم به ذکر است که روند عمده ریپل با حرکت بیت کوین ارتباط مستقیم دارد؛ بنابراین حتی نصف شدن بیت کوین نیز می تواند بر قیمت ریپل تاثیر بگذارد. عوامل دیگر همچون انتظارات سرمایه‌گذاران و همچنین سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ در این ارز دیجیتال بر قیمت آن تاثیرگذار خواهد بود.

اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) علیه شرکت ریپل اتهاماتی را مطرح کرد. این کمیسیون ادعا می‌کند که شرکت ریپل مبلغ ۱٫۳ میلیارد دلار درآمد غیرقانونی از طریق فروش اوراق بهادار ثبت نشده در قالب ارز دیجیتال ریپل جمع‌آوری کرده است. این کمیسیون همچنین از «کریس لارسن» (Chris Larsen) ‌بنیانگذار و «برد گارلینگهاوس» (Brad Garlinghouse) مدیرعامل فعلی شرکت ریپل، به عنوان متهمان اصلی این پرونده نام برده است. این موضوع بر ارزش ریپل تاثیرگذار بوده است.

قبل از دسامبر سال ۲۰۲۰ ، ریپل سومین ارز دیجیتال با محدودیت بازار (CoinMarketCap) در نظر گرفته شد اما اکنون در مکان ششم قرار دارد. آما آینده این ارز مشخص نیست.

«تریدینگ بیست» {TradingBeasts.com} پیش بینی می‌کند قیمت ریپل در مارس ۰.۶۵۸۵ دلار باشد. قیمت در پایان سال تغییر چشمگیری نخواهد کرد اما حتی رشد اندک تخمین زده شده نشانه خوبی برای معامله گران است. در دسامبر ۲۰۲۱، قیمت ۰.۶۸۷۴ دلار خواهد بود.

طبق پیش‌بینی «والت اینوستور» ریپل در طول سال با مشکل مواجه خواهد بود. از مارس تا پایان دسامبر، قیمت بالاتر از ۰.۵۰ دلار افزایش نخواهد یافت. روند نزولی از ۰.۵۰۸۸ دلار در اول مارس ۲۰۲۱ شروع می شود و در اواخر دسامبر پایان خواهد یافت اما قیمت این ارز دیجیتال در ۲۰ دسامبر به بالای ۰.۵۰۲۰ دلار می رسد.

لایت کوین

«لایت کوین» نیز درست مثل همتای بزرگتر و محبوب خود اخیرا حرکات مشابه و روند صعودی را به ثبت رسانده است. این ارز رمز پایه پیش از آنکه در طی چند روز سقوط به ارزش ۱۷۵ دلار برسد، در سپتامبر ۲۰۲۰ از ۴۳ دلار به بیش از ۲۳۶ دلار رسید و اینک تقریبا نیمی از سود خود را از دست داده است.

در سطح فنی، قیمت‌ لایت کوین در حال نزدیک شدن به سطح حمایتی یا کف قیمتی است و پس از آن روند صعودی خود را آغاز می‌کند. با رسیدن به این نقطه می توان جهش‌های فنی را از این خط مقاومت مشاهده کرد. به نظر می‌رسد که خط حمایتی در حدود ۱۶۰ دلار است و پس از آن ارزش این ارز می تواند به سطح حمایت قبلی یعنی ۱۸۰ و ۲۰۰ دلار بازگردد. با این حال ، اگر این قیمت به زیر ۱۶۰ دلار برسد، سفارشات فروش زیادی را به همراه خواهد داشت که سقوط دیگری را موجب می‌شود.

دش کوین

«دش کوین» از زمان ایجاد در سال ۲۰۱۴ رشد مداومی را تجربه کرده و طبق اعلام «کوین مارکت کپ» در دسامبر ۲۰۱۷ به بالاترین قیمت و فراتر از ۱۵۰۰ دلار رسید.

قیمت این ارز دیجیتال در هفته گذشته تقریبا ۴۰ درصد افزایش یافت، موضوعی که آن را به یکی از بهترین دارایی‌های رمزنگاری حال حاضر تبدیل کرده است. در نتیجه این افزایش، در حال حاضر طبق داده‌های کوین مارکت کپ، این ارز رمزپایه بیش از ۱.۶ میلیارد دلار سقف فروش دارد.

در زمان نوشتن مقاله، بالاترین قیمت معاملاتی این ارز ۱۱.۳ درصد رشد کرده و با قیمتی حدود۲۳۲ دلار معامله می شود.

۲۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۰
کد خبر: 9008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =