تحریمهای آمریکا علیه ایران چگونه اروپا را متضرر می‌کند؟ / تلاش اروپا برای دفاع از خود در برابر سلاح دلار                

چین در حال آموختن درسهایی از استفاده آمریکا از مجازاتهای تحریمی برای تحت فشار قرار دادن کشورهایی مانند استرالیا و سوئد است. از طرف دیگر  لازم است اروپاییها از بین دو بازار بزرگ خود یعنی آمریکا و چین انتخاب کنند.

به گزارش تحریریه، محرومیت از دسترسی به بازار آمریکا و دلار یک منبع عظیم قدرت سیاسی است، بررسی اخبار اقتصاد اروپا نشان می دهد، آنها به دنبال آن هستند که آسیب پذیری اروپا را کاهش دهند.

تقریباً هر شرکتی که در آمریکا تجارت داشته باشد یا از سیستم بانکی آمریکا یا دلار استفاده کند، سعی در حفظ این رابطه و قطع تجارت با هدف جلوگیری از تحریم‌ شدن خودش را دارد.

اروپاییها تاکید دارند، استفاده رئیس جمهور ترامپ از تحریم‌های ثانویه علیه ایران که اروپا قادر به مقابله با آن نبود باعث گردید تا اروپایی‌ها بر ضعف خود آگاه شوند.

حال پرسش اینجاست که آیا اروپایی‌ها می‌خواهند به بایدن اعتماد کنند؟ آیا آنها دوباره آماده اعتماد به آمریکا هستند؟ هیچ کس نمی‌داند بعد از بایدن چه اتفاقی خواهد افتاد. خانم شوارتزر اضافه کرد: ما باید فکر کنیم که اگر چین از تحریم‌های ثانویه نیز استفاده کند، آن وقت چه خواهد شد.

ناتالی توچی، مدیر انستیتوی امور بین الملل ایتالیا و مشاور آقای بورل هم گفت: ناراحتی اروپا درباره تحریم‌های ثانویه آمریکا به آگاهی خودمان از شکنندگی داخلی و اقتصادی اروپا مرتبط است.

اکنون که  ترامپ به شکلی بسیار فریبنده از این تحریم‌ها استفاده کرده است، حتی اگر بایدن استفاده هم نکند باز مشکل پابرجاست.

اما تعداد کمی معتقدند که پول واحد اروپایی با توجه به رشد کند این اتحادیه، اختلافات داخلی در مورد چگونگی تحکیم و تقویت یورو و قدرت رو به رشد چین اصلا بتواند خودش را در قامت رقیبی برای دلار مطرح کند.

چین در حال آموختن درسهایی از استفاده آمریکا از مجازاتهای تحریمی برای تحت فشار قرار دادن کشورهایی مانند استرالیا و سوئد است.

برای اروپا و آلمان که اساس اقتصادشان مبتنی بر صادرات است، شما شاهد این هستید که دستورات مبتنی بر قوانین در حال خراب شدن است. اکنون این نگرانی وجود دارد که چین هم همین نوع باج خواهی را داشته باشد.

در این بین همه اروپا به ویژه شرکت‌های آلمانی نگران افزایش تقابل واشنگتن و پکن هستند.  تحریم‌های ثانویه آمریکایی که ممکن است علیه چین اعمال شود، یک مشکل بزرگ برای آلمان ایجاد می‌کند. با توجه به اقتصاد کوچک ایران، تأثیر تحریم‌ها بر شرکت‌های آلمانی جزئی بود، اما در مورد چین داستان فرق می‌کند. احتمال اعمال تحریم‌های شدید و تحریم‌های ثانویه علیه چین انتخاب بین بازار امریکا و چین ناگوار خواهد بود و این همان چیزی است که مردم نگران آن هستند.

چین در حال حاضر شروع به وضع کنترل صادرات کرده است، اقدامی که می‌تواند منجر به تحت فشار قرار گرفتن شرکتهای اروپایی بین قوانین آمریکا، اروپا و چین شود.

 لازم است اروپاییها از بین دو بازار بزرگ خود یعنی آمریکا و چین انتخاب کنند. ظرف 10 سال آینده چین به طور فزاینده‌ای در شبکه‌های اقتصادی تاثیرگذار خواهد بود.

فقط در مورد ایران، هزینه‌های تحریم‌های ثانویه آمریکا قابل توجه بوده است. به عنوان مثال غول انرژی فرانسوی توتال به محض خروج رئیس جمهور ترامپ از توافق نامه 2015 با ایران و اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا علیه این کشور، سرمایه گذاری عمده در ایران را رها کرد. این هزینه برای کل توتال 2 میلیارد دلار تخمین زده شد، در این بین زیمنس به خاطر لغو قرارداد ریلی 1.5 میلیارد دلار و ایرباس 19 میلیارد دلار ضرر کرد.

بهترین راه برای جلوگیری از استفاده دیگران از تحریم‌های ثانویه، تلافی جویی است. برای حفظ اعتبار خود شما به مقابله به مثل احتیاج دارید و قصاص تنها راه انجام این کار است.

 اما با توجه به قدرت نامتقارن خزانه داری آمریکا و نقش جهانی دلار اعمال چنین سیاستی دشوارتر است. واقعیت این است که هیچ قدرت اروپایی متحدی وجود ندارد که بتواند در آن مقیاس قدرت را پیش بینی کند.

پایان/

۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
کد خبر: 9036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =