آمریکا یا انگلیس، کدام یک برای لیتیوم در بولیوی کودتا کردند؟

«تیری میسان» در گزارشی فاش کرد که سرنگونی «اوو مورالس» رئیس جمهوری بولیوی نخستین جنگ لیتیومی جهان بود که با مشارکت شرکت ها و دولت های غربی به ویژه انگلستان اجرایی شد.

به گزارش تحریریه، تارنمای «ولتیر نت» در گزارشی به قلم «تیری میسان» نوشت: جهان از اواخر قرن ۱۹ میلادی با جنگ نفتی آشنا شد اما اکنون جنگ بر سر لیتیوم یه عنوان یک ماده معدنی ضروری برای صنعت تلفن همراه، خودروهای الکتریکی و آینده صنایع پیشرو به راه افتاده است.

یک روزنامه نگار مورخ انگلیسی با استفاده از اسناد به دست آمده از وزارت امور خارجه بریتانیا فاش ساخت انگلستان برای سرقت ذخایر لیتیوم بولیوی، تحولات مربوط به سرنگونی اوو موارلس رئیس جمهوری این کشور را از چند سال قبل مهندسی می کرد.

اواخر سال ۲۰۱۹ مورالس سرنگون شد و در آن زمان مطبوعات جریان ساز غربی مدعی شدند وی کشورش را به یک دیکتاتوری تبدیل کرده است و به وسیله مردمش اخراج شد. سازمان کشورهای آمریکایی هم در اعلامیه ای نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بولیوی را که حکایت از پیروزی مورالس داشت، غیرقانونی دانست و بر احیای دموکراسی تاکید کرد.

مورالس به دلیل ترس از سرنوشت آلنده رئیس جمهور سابق شیلی به مکزیک فرار کرد. وی همان زمان کودتای شکل گرفته در کشورش را با هدف غارت منابع عظیم معدنی باارزش بولیوی محکوم کرد.  وی نتوانست عاملان این اقدام را پیدا کند و تنها آن زمان اعلام شد جامعه Croatian Ustasha Catholics که از زمان پایان جنگ جهانی دوم در این کشور حضور داشتند در کودتا نقش آفرین بودند.

یک سال بعد اما حزب مورالس در انتخابات جدید با اکثریت قاطع پیروز شد و او پیروزمندانه به کشورش بازگشت. تحولات نشان داد نه تنها دیکتاتوری وجود نداشت بلکه صندوق های رای، کودتا در این کشور را در هم شکستند. 

حال «مارک کورتیس» مورخ و روزنامه نگار انگلیسی با دسترسی به اسناد طبقه بندی شده وزارت امور خارجه انگلیس دریافته که انگلیس برای دسترسی آسان به منابع لیتیوم یا طلای سفید بولیوی در پشت پرده تحولات آن کشور بوده است.

طبق  گزارش کورتیس، جمعی متشکل از مقامات وزارت خارجه انگلیس و سی آی ای آمریکا در این تحولات نقش داشتند و هدف هم سرقت لیتیومی بود که در زمینه انتقال انرژی و آینده صنایع جهان نقش محوری را دارد.

گفتنی است در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما هم تنش کودتاگونه ای در بولیوی شکل گرفت که با اخراج چندتن از دیپلمات های آمریکایی پایان یافت. در دوره ترامپ کاخ سفید آزادی عمل بیشتری را در مورد بولیوی در پیش گرفت.

لیتیوم از مهمترین اجزا تشکیل دهنده باتری است که به صورت عمده در نمک های بیابانی کوهستان های شیلی، آرزانتین و بولیوی وجود دارد. به این سه کشور مثلث لیتیوم گفته می شود. البته مقداری از این ماده در استرالیا هم وجود دارد. این ماده برای انتقال انرژی در خودروهای برقی ضروری است و به همین دلیل در چارچوب توافقنامه پاریس در زمینه تغییر از انرژی فسیلی به انرژی پاک اهمیت دارد.

در فوریه سال ۲۰۱۹ دولت مورالس قراردادی را با شرکت چینی TBEA در زمینه بهره برداری از ذخایر لیتیوم بولیوی به امضا رساند و همین امر سبب شد تا انگلستان برای سرقت این عنصر به تکاپو بیفتد.

طبق اسناد فاش شده است که از سال ها قبل انگلیس در حال بررسی ذخایر و شرایط استخراج لیتیوم بولیوی بوده است. در سال ۲۰۱۹ سفارت انگلیس در آرزانتین سمیناری را در زمینه استفاده سه کشور از این عنصر و ظرفیت های آن در بورس فلزات لندن برگزار کرد. وزارت امور خارجه انگلیس هم از مدت ها قبل از کودتا کار نقشه برداری از ذخایر لیتیوم بولیوی را به شرکت  Satellite Applications Catapult در آکسفورد سپرد. در دوره قبل و بعد از کودتا هم سفارت انگلیس در بولیوی توجه ویژه ای به منطقه سانتاکروز در زمینه اقدامات اقتصادی و فرهنگی انجام داد. گروهی که در بالای متن به عنوان عامل کودتا شناخته شدند (Croatian Ustasha Catholics) در این منطقه مستقر هستند.

همچنین اسناد نشان می دهند توافقات مالی گسترده ای با ده ها شرکت معدنی بین المللی از طریق بودجه ای که بانک توسعه درون آمریکایی (Inter-American Development Bank) تامین کرده بود برای سپردن استخراج لیتیوم بولیوی انجام گرفته بود.

طبق این اسناد اگرچه آمریکا به صورت مستقیم در توطئه دخالت نداشت اما سی آی ای در آماده سازی تدارکات سرنگونی مورالس نقش ویژه ای ایفا کرد. سفارت انگلیس هم داده هایی را در زمنه تقلب در انتخابات منتشر کرد و در اختیار سیا قرار می داد.

پایان/

۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۳
کد خبر: 9048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =