کدام حزب عربی سمت نتان یاهو ایستاد؟

اگر چه حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو توانست در چهارمین انتخابات کنست در کمتر از دو سال با کسب ۳۱ کرسی به پیروزی دست یابد، اما اتفاقات دوره های قبل تکرار شد؛ این موضوع و وجود شکاف های اجتماعی-سیاسی آینده این رژیم را مبهمتر از هر زمان دیگر ساخته است.

به گزارش تحریریه، خبرگزاری رویترز در گزارشی عنوان داشت که نتایج اولیه انتخابات کنست رژیم اسرائیل نشان می‌دهد که حزب لیکود به ریاست بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم ۳۱ کرسی را به دست آورده است. در این انتخابات که روز سه شنبه برگزار شد احزاب «لبید»(آینده‌ای هست) ۱۶ کرسی، «فهرست مشترک عربی» ۹ کرسی، حزب «شاس» ۹ کرسی، «آبی‌سفید» ۷ کرسی و «یامینا» ۷ کرسی، حزب «اسرائیل خانه ما» ۷ کرسی، حزب «کار» ۷ کرسی و حزب «یهدوت هتوراه» ۷ کرسی، حزب «امید جدید» ۶ کرسی، حزب چپ‌گرای «مرتص» ۶ کرسی کنست را به دست آورده‌اند.

اگرچه در این دوره از انتخابات کنست نخست وزیر رژیم صهیونیستی با کسب ۳۱  کرسی به پیروزی رسیده است، اما حتی در صورت توافق با احزاب کوچک تر قادر به تشکیل کابینه نخواهد بود، چراکه وی برای تشکیل کابینه در مجموع به ۶۱ کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست نیاز دارد.

شبکه خبری «الجزیره» قطر هم در بخشی از گزارش خود نوشت: در حالی که نتانیاهو پیش از این از پیروزی بزرگ احزاب راستگرا و در راس آن حزب لیکود سخن به میان آورده بود او در سخنرانی اخیر خود از پیروزی راستگران صحبت نکرد و در یک پیام توییتری نسبت به احتمال برگزاری پنجمین انتخابات در صورت تشکیل نشدن کابینه با ثبات به ریاست نتانیاهو هشدار داد.

روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در این زمینه آورده است: شاید خیلی زود باشد که تصویری واضح از مرحله پس از چهارمین انتخابات کنست اسرائیل ارائه کرد و نقشه نظام سیاسی این رژیم را ترسیم کرد. اما چندین نکته در این زمینه قابل تامل است. نخست اینکه دموکراسی و به دنبال آن نظام سیاسی برای چهارمین بار در سرزمین های اشغالی شکست خورده است و این موضوع در تاریخ رژیم بسیار خطرناک است و چالش ها و خطراتی که این رژیم را تهدید می کند، افزایش داده است.

دوم اینکه شکاف در میان جامعه و نخبگان رژیم اسرائیل افزایش یافته و تنها عامل مشترک این نخبگان و پایگاه آنان تبعیض نژادی و ایدئولوژی راستگرایان تندرو است که دارای گرایش تروریستی و شهرک سازی هستند و هرگونه زندگی مسالمت آمیز با عرب ها را که ۲۰ درصد (یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن) از کل ساکنان سرزمین های اشغالی را تشکیل می دهند، رد می کنند و خواستار بیرون راندن و قتل آنان هستند.

نکته سوم اینکه عرب ها که حدود ۲۰ درصد از کل جمعیت سرزمین های اشغالی را تشکیل می دهند در این انتخابات شکست خورده اند و نشست های مطبوعاتی نتانیاهو، اختلاف میان رهبران آنان و حضور نیافتن اکثریت آنان در پای صندوق های رای در این زمینه تاثیر گذار بود.

چهارم، یهودیان مراکشی نقش بزرگی در دستیابی احزاب تندرو راستگرا به اکثریت کرسی های پارلمان داشتند و این موضوع سبب شده است که شانس نتانیاهو برای ماندن در قدرت افزایش یابد.

نکته پنجم اینکه جبهه اسلامی جنوبی به رهبری «منصور عباس» که دارای پیشینه اسلامگرایی است در ایجاد اختلاف میان صف فلسطینی ها و فهرست عربی مشترک نقش آفرینی کرد. این جریان رویکرد ادغام در رژیم آپارتاید اسرائیل که عرب ها را به عنوان یک شهروند به رسمیت نمی شناسد، تبلیغ کرد و با این اقدامات خود در حمایت از لیکود و اعتماد سازی برای نتانیاهو، مصیبت ها را به اوج رساند.

نکته ششم این است که توافق عادی سازی روابط اسرائیل با امارات، مغرب، بحرین و سودان (آبراهام) و نزدیک شدن نتانیاهو به عربستان و سفر او به این کشور و دیدار وی با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان در شهر نیوم نقش محدودی در این انتخابات بازی کرد.

نکته هفتم آن است که نگرانی اسرائیلی ها از تهدید موشک های ایرانی و مقاومت، شکست حمله به سوریه، شکست ترامپ در انتخابات آمریکا، قدرت یابی چین و روسیه در جهان و افول هژمونی آمریکا همه از عواملی هستند که سبب شده است که راستگرایان تندرو از آن استفاده کنند.

پایان/

۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۲
کد خبر: 9080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 8 =