سیاست خارجی ایران، نه شرقی و تمام غربی است

پروفسور فن هونگدا استاد خاورمیانه دانشگاه مطالعات بین المللی شانگهای معتقد است که سیاست خارجی ایران غربگرایانه است.

به گزارش تحریریه، پروفسور فن هونگدا استاد خاورمیانه دانشگاه مطالعات بین المللی شانگهای در یادداشتی به بررسی روابط ایران و چین در آستانه سفر وزیر امور خارجه کشورش نوشت که سیاست خارجی ایران یک سیاست خارجی غربزده است که به شرق توجه کافی ندارد.

فن هونگدا گفت: دوستان ایرانی نیز باید توجه داشته باشند که دیپلماسی چین درمورد خاورمیانه و ایران اکنون کمتر از قبل تحت تأثیر عوامل خارجی قرار گرفته است. البته چین نیز باید به تغییرات دیپلماسی ایران توجه کند. به عنوان مثال، اگرچه ایران سنت دیپلماتیک "گردش به غرب " را دارد، اما "گردش به شرق" نیز به گزینه مهمی برای دیپلماسی ایران تبدیل شده است.

کارشناسان روابط بین الملل معتقدند که سیاست خارجی ملتمسانه ایران به غرب اعتبار کشور را به شدت خدشه دار کرده و ایران را به کشوری با سیاست خارجی غیرقابل اعتماد به جهانیان معرفی کرده است.

پایان/

۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۵
کد خبر: 9099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
      3 2
      گور پدر هر چه چینی و روسی.بد قول ،بنجل ،استعمارگر ،گوشت سگ خور و...
    • یوسف US ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      1 0
      ... به هرچه امریکا و اروپا و غرب و استکبار غربی خاک بر سر دولت مردان ما که اینگونه ملتمسانه در برابر غرب زانو زده و منتظر هستند که برجام صورت گرفته و تحریمها برداشته شود . این طرز تفکر دریوزگی بیش نیست بلکه باید برای برون رفت از این مشگل کشور ما سیاست حمایت از طرحهای تحقیقاتی علمی و مراکز آموزشی را تقویت نموده و بودجه مناسب در اختیار کار آفرینان بخش کار و تولید و اشتغال زایی را قرار دهند تا متخصصین رشته های تکنو لوژی صنعتی مخصوصا بخش کشاورزی فرصتها را تبدیل به بلفعل نموده و کشور را از بحران نجات دهند تا دست ما بسوی این ابر جنایتکاران دراز نشود . مگر آنان وابسته به کشوری بودند ؟ انها هم مانند کشور ما بودند منتها گل و گیوه خود را جمع کردند و موجب شد که از وابستگی خارج شده بلکه کشورهایی مانند ایران را وابسته به خود کنند