چرا به جای افزایش، باید منتظر کاهش قیمت نفت بود؟

درحالی که به نظر میرسد با مسدود شدن کانال سوئز باید منتظر افزایش قیمت نفت بود، اما واقعیت این است که رونق مسیرهای جایگزین احتمالا باعث کاهش قیمت نفت ایران خواهند شد.

به گزارش تحریریه، تصاویر ماهواره‌ای تصویر دقیقی از تجمع کحدود 200 کشتی‌ در کانال سوئز  را نشان میدهند. تلاش‌ها برای جابجایی کشتی غول‌پیکر EverGreen در کانال سوئز تاکنون بی‌نتیجه بوده است و مسدود شدن این کانال باعث شده ترافیکی از کشتی‌ها در دو طرف آن ایجاد شود. بلومبرگ زیان اقتصادی این حادثه را روزانه حدود ۹.۶ میلیارد دلار تخمین زده است.  به گفته کارشناسان تا به امروز حدود ۴۰ میلیارد دلار به اقتصاد جهانی زیان وارد شده است.

گفتنی است، داریوش هخامنشی با هدف پیوند بخش های خاوری و باختری امپراطوری خود دستور بررسی ساخت آبراهی را داد تا کشتی های ایرانی از مسیر دریا براحتی به سرزمین های دیگر دسترسی داشته باشند. «اسکولاکس کاریایی»، اهل کاریاندا ماموریت یافت سفر اکتشافی خود را از شهر گنداره (در شرق افغانستان امروزی ) آغاز کند. او از رود کابل و سند به دریای هند و سپس به بندر کاریایی (در نزدیکی خرمشهر) رسید و پس از 30 ماه سفر دریایی، به سوئز کنونی رسید. گزارش اسکولاکس در 512 پیش از میلاد به دست داریوش رسید. پیش از آن در 609 پیش از میلاد «فرعون نخو» ساخت چنین آبراهی را آغاز کرده بود که نیمه تمام رها شده بود. داریوش در پاسارگاد از مهندسین پرشمار مصری در تخت جمشید در خصوص این پروژه سوال کرد اما همگی بی خبر بودند. 

پس از بررسی ها مشخص شد برای چنین کانالی باید 84 کیلومتر  کانال حفر شود که علاوه به موانع و صخره ها مشکل آب آشامیدنی در مسیر وجود دارد. سرپرست مهندسین این ابر پروژه «ارتاخه» مهندس ایرانی بود که با حفر چاه هایی در مسیر مشکل آب آشامیدنی را حل کرد. سرانجام پس از 10 سال، ساتراپی اریاونده با کارگران مصری توانست کار آبراهه را به پایان برساند. 

داریوش در بهار 497 پیش از میلاد به همراه تمامی درباریان و ولیعهد خود خشایارشاه برای افتتاح آبراهه از شوش به مصر رفت. برای داریوش علاوه بر منافع اقتصادی، نظامی و بازرگانی این پروژه غول آسا، فراموشی لشگرکشی ناموفق علیه سکاها در جنوب روسیه نیز اهمیت داشت. پس از افتتاح 32 کشتی باج از مصر به سمت ایران حرکت کردند. این آبراهه اداره امپراطوری را سهل تر میکرد و علاوه بر آن موجب شناساندن راه های دریایی برای مردمان آن زمان شد. همچنین مردمان اورپا را برای نخستین بار با هندیان آشنا کرد. 

این آبراهه در زمان امپراطوری روم لایروبی شد اما در زمان فتح مصر توسط مسلمانها پر از گل و لای شده بود. عمرو بن عاص دستور پاکسازی را داد و نام آنرا به امیرالمومنین تغییر داد اما در سال 700  منصور عباسی دستور ویرانی و پر کردن آنرا داد. 

کانال امروزی سوئز

کانال سوئز کنونی زائیده فکر مهندس فرانسوی «فردینان دولسپس» است و بخشی از مسیر آن با کانال قبلی متفاوت است. آبراهه باستانی دریای سرخ را به نیل متصل می کرد که هدف آن دسترسی به شهرهای پرشمار مصری بود اما کانال فعلی دریای سرخ و مدیترانه راه به هم پیوند می دهد. 

فردینان پس از مذاکرات شرکت کانال سوئز را تاسیس کرد که عمده سهام آن به فرانسه تعلق داشت. این پروژه در سال 1869 با کار اجباری کشاورزان مصری و به هزینه کشور مصر تکمیل شد. افتتاحیه با حضور فرمانروایان بزرگ اروپایی انجام شد و هزینه آن یک میلیون پوند انگلیسی شد که به حساب مصری ها زده شد. سپس دیزرائیلی انگلیسی پس از تلاش زیاد 44 درصد سهام مصر را خریداری کرده و تقدیم ملکه ویکتوریا کرد تا مصری ها عملا سهمی نداشته باشند. عرابی پاشا در 1882 علیه دخالت این کشورها شورش کرد که منجر به اشغال مصر توسط انگلستان و استعمار 70 ساله آن کشور شد. سرانجام در سال 1956 این کانال ملی شد. البته پس از آن فرانسه، انگلستان و اسرائیل به مصر حمله کردند که با اولتیماتوم آمریکا و شوروی مسیر تغییر کرد. آمریکا اعلام کرد در رابطه با فرانسه و انگلیس تجدید نظر خواهد کرد و خروشچف هم تهدید به حمله اتمی کرد تا دولتهای سه گانه مصر را ترک کردند. 

درآمد مصر از کانال سوئز

در سال 2020 درآمد مصر از رفت و آمد کشتیها در این کانال بیش از 5 میلیارد دلار بوده است. کشتیهای150 هزارتنی امکان عبور از این کانال را دارند. 

گفتنی است، درحالی که به نظر میرسد با مسدود شدن کانال سوئز باید منتظر افزایش قیمت نفت بود، اما واقعیت این است که رونق مسیرهای جایگزین باعث کاهش قیمت نفت ایران خواهند شد. هند و چین مشتریان اصلی نفت ایران هستند و با رونق مسیرهای جایگزین عملا باید شاهد افزایش عرضه برای این دوکشور خریدار نفت ایران بود که میتواند منجر به کاهش مقطعی قیمت نفت کشورمان شود.

پایان/

۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۱
کد خبر: 9105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =