آیا بحران یمن  در گام آخر قرار دارد؟

حکام عربستان پس از ناکامی در رسیدن به اهداف راهبردی و نظامی خود در میدان‌های نبرد یمن، به تازگی برای رسیدن به اهداف خود طرح فریبکارانه را به بهانه پایان دادن به جنگ یمن پیشنهاد داده‌اند.

به گزارش تحریریه، تارنمای «النشرة» لبنان در بخشی از گزارش خود نوشت: عربستان از نظر نظامی و راهبردی در جنگ یمن شکست خورده است و نمی‌تواند شکست خود را جبران کند. عربستان به بهانه‌های واهی مقابله با گروه انصارالله و بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری فراری یمن به قدرت به جنگ علیه یمن وارد شد و برای رسیدن به اهدافش، ائتلافی از کشورهای عربی را تشکیل داد که از حمایت گسترده غربی‌ها هم برخوردار بود. عربستان میلیاردها دلار در این جنگ هزینه کرد و با حمایت از مزدوران خود در این جنگ بیشتر زیر ساخت ها، مراکز تولیدی و اقتصادی یمن را ویران ساخت و هزاران تن از مردم یمن را آواره ساخت و بیش از یک میلیون تن از کودکان یمن را با خطر مرگ و کمبود غذا و دارو روبرو ساخت.

به نوشته النشره، با وجود همه مصیبت‌هایی که در نتیجه محاصره یمن به وجود آمد نیروهای ملی یمن به رهبری انصارالله توانستند مقاومت کنند و با وجود تحریم‌ها توانستند قدرت نظامی خود را افزایش دهند و با حمله به پایگاه‌های عربستان در مرزها عربستان را آزار دهند. آنها در ادامه با عملیات راهبردی خود در حمله به اهدافی در عمق سعودی و تاثیرگذاری در روند حرکت نقل و انتقال هوایی، هواپیماهای غیر نظامی و نظامی و ترانزیت نفت توانستند شگفتی خلق کنند. این نیروها در غرب و شمال یمن هم توانستند با حرکت به سمت شرق و جنوب مانع از این شوند که دشمنان بتوانند پایگاه‌های ثابتی را در این منطقه برپا کنند.آنها با این اقدامات خود در میدان‌های نبرد به پیروزی های قابل توجهی دست یافتند.

در سایه چنین تحولاتی همه ناظران به یقین رسیده‌اند که عربستان در جنگ یمن شکست خورده و ادامه نبرد سبب شکست و از بین رفتن روحیه و زیان نظامی و مدنی برای عربستان و ناگوار شدن شرایط عربستان و فروپاشی کامل ائتلاف آن خواهد شد.  در چنین شرایطی سعودی‌ها پس از ناکامی در رسیدن به اهداف راهبردی و نظامی خود در میدان‌های نبرد یمن، به تازگی طرح ابتکار عملی را برای پایان دادن به جنگ در یمن پیشنهاد داده‌اند. این طرح شامل پایان دادن به جنگ و گشایش بخشی از فرودگاه صنعاء و بندر الحدیده است. منطقی بود که دولت ملی یمن در صنعاء قاطعانه با این طرح مخالفت کند.

در چنین شرایطی عربستان ابتکار عملی را برای پایان جنگ یمن ارائه کرده است.ریاض در طرح خود واقعیت‌های جنگ و جنایت‌هایش را نادیده گرفته و تلاش کرده است که بر این واقعیت آشکار سرپوش بگذارد که جنگ در نتیجه تصمیم عربستان و حمایت‌های آمریکا آغاز شد. سعودی ها قبول ندارند توقف جنگ در گرو آن است که به همه پیامدهای این جنگ پرداخته شد. به همین دلیل یمنی‌ها با مانور سعودی‌ها مخالفت می‌کنند. مخالفت یمنی‌ها منطقی است زیرا عربستان با طرح خود خواسته است که ۵ دستاورد مجانی زیر را کسب کند.

نخست اینکه عربستان می خواهد جلوی آزاد سازی شهر مارب یمن را بگیرد. زیرا آزادسازی مارب تحولات میدان‌های نبرد را به طور اساسی تغییر می‌دهد و در هرگونه مذاکره سیاسی جایگاه و موقعیت مذاکره کننده یمنی را تقویت خواهد کرد.

دوم اینکه عربستان با کاهش جزئی و محدود محاصره وحشیانه یمن اینگونه وانمود خواهد کرد که در مسیر انسان دوستانه گام بر می دارد.

 سوم اینکه عربستان با این طرح خود می‌خواهد زمان را به دست آورد تا مانع از فروپاشی زیرساخت‌های نظامی عربستان در داخل یمن و برهم خوردن اوضاع امنیتی و اقتصادی خود در عمق سعودی شود.

چهارم اینکه آتش بس سبب می‌شود نیازی به حضور نیرو در میدان‌ها نباشد و ائتلاف از آسیب‌های آن در امان خواهد بود.

و در پایان این طرح روابط عربستان با قدرت های غربی را از تنگنای ناشی از تصمیم غربی‌ها برای پایان دادن به حمایت تسلیحاتی از عربستان در جنگ یمن خارج خواهد کرد.

همچنین طرح عربستان سبب می‌شود که دولت صنعاء از دستاوردهای خود در میدان های یمن محروم شود و دولت یمن فرصت رفع محاصره ظالمانه، غیرقانونی و وحشیانه را از دست بدهد و اقتصاد یمن در گروی تصمیم‌های عربستان باقی بماند. از این رو، مخالفت یمنی‌ها با طرح ابتکار عمل عربستان منطقی است. زیرا نیروهای یمن بر این باورند که این طرح نیرنگی به سود دشمنان است.

تارنمای النشره در بخش پایانی گزارش خود آورد در هرگونه طرح ابتکار عمل جدی و عادلانه برای پایان دادن به جنگ یمن، دشمنان باید با آتش بسی گسترده به جنگ در یمن و محاصره یمن پایان دهند تا دولت صنعاء بتواند بدون هیچ گونه محدودیتی فرودگاه صنعاء و بندر الحدیده را بازگشایی کند. همچنین باید نیروهای خارجی، یمن را ترک کنند و به همه اقدامات نظامی در خاک یمن پایان داده شود.

پایان/

۱۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 9156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
      2 0
      زنده باد رزمندگان اخرالزمانی یمن.ومرگ بر ال سعود حرامی.