هفته آینده ایران و آمریکا با هم به برجام باز می گردند

رسانه های غربی از توافق امروز نمایندگان گروه ۴+۱ در زمینه دیدار غیرمستقیم نمایندگان ایران و ایالات متحده در هفته آینده در وین خبر دادند.

به گزارش تحریریه، رسانه های غربی ادبیات امیدوارانه ای را در زمینه بازگشت ایران و آمریکا به برجام به کار می برند. روزنامه «نیویورک تایمز»، در آخرین خبر خود از توافق تهران و واشنگتن برای مذاکره غیرمستقیم از طریق یک میانجی سخن گفته است تا هر دو طرف به توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ بازگردند. قرار است این دیدار هفته آینده در وین برگزار شود.

آخرین گزارش روزنامه «گاردین» نیز به نقل از مقام های روس عنوان داشت که ایران و ایالات متحده در مسیر بازگشت به توافق هسته ای قرار گرفته اند. مذاکرات امروز میان طرفین موجب دستیابی به توافقی در زمینه دیدار حضوری مقام های ارشد دو طرف در هفته آینده شد.  

گاردین به نقل از «میخائیل اولیانوف» سفیر روسیه در وین  نشست کاری امروز را جدی و واقعی توصیف کرد و عنوان داشت «تصور این است که در مسیر درستی قرار داریم اما آسان نیست و به تلاش های فشرده ای نیاز است:. وی گفت: ذینفعان برای این کار راضی هستند.

شبکه خبری سی ان ان هم امروز صبح در گزارشی عنوان داشت که ایران، روسیه و چین و کشورهای اروپایی در زمینه بازگشت آمریکا به توافق هسته ای با یکدیگر گفت وگو می کنند.

این گزارش تحت عنوان چالش های احیای توافق ایران آورده است: کمیسیون مشترک برجام به ریاست «جوزپ بورل» نماینده عالی اتحادیه اروپا در حضور نمایندگان چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلستان و ایران برگزار می شود، تا شرکت کنندگان در مورد احتمال بازگشت آمریکا به برجام و چگونگی کسب اطمینان از اجرای کامل و موثر توافق گفت وگو کنند.

به نوشته این گزارش ترامپ در سال ۲۰۱۸ به امید مهار بیشتر برنامه هسته ای ایران از توافق خارج شد. جو بایدن اکنون می گوید در ازای بازگشت ایران به توافق حاضر است به برجام ملحق شود.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا چند روز قبل در مورد دیدار امروز عنوان داشت که کاخ سفید این اقدام را مثبت ارزیابی می کند.

وی تصریح کرد: آمریکا آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود همزمان با ایران است.

سخنگوی کاخ سفید افزود که آمریکا با متحدان خود در مواقع گوناگون رایزنی کرده است تا بازگشت به توافق هسته ای به صورت گام های اولیه متقابل صورت بپذیرد.  طبق ادعای وی گزینه هایی نیز در مورد آن مورد بررسی قرار گرفته که از جمله آن مذاکره غیرمستقیم با ایران از طریق شرکای اروپایی آمریکا بوده است.

پایان/

۱۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۸
کد خبر: 9177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 18
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
      8 9
      چرا از دیدار مستقیم با امریکا هراس داریم انها یاید از دیدار مستقیم با ایران بترسند نه ایرانیها نترسید روبرو شوید انها خجالت بکشند
    • رضا IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
      21 4
      امیدواریم با توافق هایی که انجام خواهد گرفت مردم ودولت از فشارهای اقتصادی ودیگر صدمات رهایی یابند واقعیت این است نمیتوان با دنیا سر جنگ داشت
    • احمد IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
      15 32
      هرگونه توافق جدید با امریکا خیانت به ملت ایران است.
      • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
        0 0
        خیانت این است که با دنیا جنگید و مردم را روز به روز فقر تر کرد
    • دژپل. IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
      6 4
      قسم حضرت عباس یا دم خروس.......از اینور هیاهوی دوباره نشست با امریکا از یه طرف انکار نشست
    • IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
      7 21
      اعتماد به آمریکا دیوانگی محض است
    • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
      12 20
      منتظر خیانت های جدید از دولت بنفش باشید، خیانت تا لحظه آخر
    • ایرانی IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
      10 7
      چقدر اینا خوش خیال هستند ،عمرأ آمریکا به برجامم برگرده ،اگر هم برگرده شک نکنید که دولت سر برنامه موشکی و حضور در منطقه مذاکره پنهانی کرده........
    • IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
      7 18
      آمریکا یک دروغگو هست که قوانین جهان را رعایت نمی کنه.باید سخت مواظبش بود.
    • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
      1 3
      دورود به رهبر که با هوشیاری وباقدرت جلو امریکا ایستا مجبور شد تسلیم شود وتحریم را بر دارد اقای روحانی با ید اول حرف گوش می کردی دورود به امام وقتی امام هست چه رفرانووم مولا علی چند سال ساکت نشست
    • ناصرزمانی IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
      3 1
      احسنت‌به‌قدرت‌دفاعی‌وقدرت‌چانه‌زنی‌نظام،آمریکای‌قلدر حتی‌باروسیه‌نیزاینگونه‌بامدارارفتارنمیکند.ایکاش بعضی از مسئولان‌که‌متاسفانه‌دراکثریت‌هستندملت‌رانرنجانند.
    • IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
      4 0
      مشکل فقط و فقط در داخل است.نفوذی ها و دلال ها و مسئولان بی کفایت باید کنار بروند.مشکل را در داخل جست و جو کنید.البته اگر واقعا به فکر مردم هستید.
    • MANSOOR IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
      10 1
      کاسبان وازخدابی خبران تحریم ،لطفاًبه یمن ویا پیش حماس بروید، شما دشمن ملت ایرانید
    • IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
      3 0
      قصد آمریکا ازبرگشت گام به گام ورود مجددبه برجام واستفاده از مکانیزم ماشه در صورت عدم توافق موشکی و منطقه ای میباشد
    • IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
      2 0
      چون انجام تمامی تعهدات آمریکا بسیار سخت و زمانبروبعضانیاز به تایید سنایاکنگره دارددرحالیکه انجام تعهدات ایران صرفا بایک دستورو قطع یک یا چندکلید قابل انجام است لذااگرآمریکا قصد دیگری مازادبرتعهدات برجام را نداشت عمل در مقابل عمل را مطرح نمیکردچون به راحتی میتوانست درصورت عدم انجام تعهدات ایران موضوع را در شورای امنیت به سرانجام موردنظر خودش برساندبنابراین آمریکا بااین کارقصدورود به برجام واعمال سیاستهای خودمازادبربرجام رادارد.
    • سلیمی IR ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
      6 0
      الهی تورا قسمت میدهم به حق هر آنچه را که برایت خیلی عزیزه شر تحریم را از سر ملت ایران کوتاه فرما همه بدبختی ها خصوصا جوانان تحصیل کرده دهه ۶۰ را رفع فرما نه کاری نه خانه ای ونه زن وفرزندان دارند خودت رحم ای خدای مهربان
    • محسن IR ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
      2 6
      ما که کشوری هستیم صلح پذیر نه اهل جنگ نه اهل اتم، پس برجام بیاد یا نیاد فرقی در منش ما ندارد میخواهند بیان بفرمایید ببینم چی می گید ولی فکر نکنید ما گول گرگ صفت بودنت میخوریم حالا با پس دادن پول های بلوکه خودمان، شیطان از نظر ما شیطان هست حالا با ترامپ با بایدن،این حرف مردم ایران هست هر جناح ای ک باشند میدانند ک آمریکا گرگ صفت هست
    • یک جانباز CA ۰۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
      4 7
      اگر این مرتبه هم آمریکا کلاه سر دولت گذاشت که حتما خواهد گذاشت چقدر خوب است روحانی با غیرت با کابینه اش برای همیشه از سیاست کنار بروند و محاکمه شوند