توافق سریع بایدن و روحانی

روزنامه نیویورک تایمز نوشت برخی در دولت جو بایدن امید دارند به سرعت با دولت روحانی به توافقی اصولی دست پیدا کند که می تواند هر دولتی که پس از انتخابات ژوئن قدرت را در دست می گیرد، مقید سازد.

به گزارش تحریریه، «نیویورک تایمز» در گزارشی نوشت گفت وگوهایی که در وین از روز سه شنبه آغاز می شود تلاش دارد تا آمریکا و ایران را با توافق هسته ای آشتی دهد اما این کار آسانی نیست. 
طبق این گزارش، شاید گردهمایی امضاکنندگان توافق هسته ای 2015 ایران در وین اتریش ساده به نظر برسد اما هیچ چیزی در این جلسه آسان نخواهد بود. 
ترامپ از توافق هسته ای در سال 2018 خارج شد تا با تشدید تحریم ها ایران را به مذاکره دوباره مجبور کند اما ایران با غنی سازی اورانیوم بیشتر و ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته تر و اقدامات تهاجمی تر در خاورمیانه به آن پاسخ داد. بنابراین بازگشت به توافقی که 6 سال قبل ایجاد شد سخت تر از آن چیزی خواهد بود که مردم تصور می کنند. آن توافق نتیجه سال ها مذاکره با ایران بود و در آن زمان هم بسیاری در کنگره آمریکا و اسرائیل توافق را ضعیف می دانستند. 

طبق گزارش این روزنامه، اروپایی تلاش کردند تا توافق را پس از خروج ترامپ از آن حفظ کنند اما نتوانستند منافع اقتصادی ناشی از آن را برای ایران تامین کنند. تحریم های آمریکا که در چارچوب قدرت جهانی آن و سیستم بانکی مبتنی بر دلار طراحی شد، شرکت های اروپایی و دیگر بنگاه ها را از تجارت با ایران منع می کرد و با همین شیوه ترامپ فشار را بر ایران چندین برابر ساخت.

ایران هم در مقابل اقدامات هسته ای و سیاسی را در دستور کار قرار داد و توافق با آژانس در زمینه بازرسی ها را لغو کرد. ایران می گوید به سرعت می تواند به توافق باز گردد اما می خواهد که ایالات متحده ابتدا وارد عمل شود. بایدن اما می گوید اول ایران باید اقدام کند. 

نیویورک تایمز در مورد چالش های موجود آورد: اعتماد یک مشکل بزرگ است. ایران آمریکا را شیطان بزرگ می داند و پس از اقدامات ترامپ این بی اعتمادی بیشتر شده است. مقام های ایرانی می گویند واشنگتن حدود 1600 تحریم علیه کشورشان وضع کرده است که تقریبا نیمی از آن ها در دوره ترامپ بوده است. 

از نگاه این روزنامه، اصلاح بندهای غروب برجام، رسیدگی به برنامه های موشکی و سایر سیاست های منطقه ای ایران از مسائل مهم هستند. با اینحال ایران درماه ژوئن انتخابات ریاست جمهوری را برگزار می کند و وزیر امور خارجه محمد جواد ظریف که فردی میانه رو است و در مذاکرات هسته ای مذاکره می کند، از جمله افرادی است که گمان می رود نامزد ریاست جمهوی شود. با اینحال نیروهای مقتدری همچون سپاه پاسداران با توافق هسته ای مخالف هستند. 
نیویورک تایمز نوشت: اعتدال گرایان امیدوارند پیشرفت سریع در رفع تحریم های اقتصادی به آن ها در انتخابات ریاست جمهوری چند ماه بعد کمک کند. اما انتظار می رود مخالفان آن ها با هر معامله سریع در وین مخالفت کنند. آن ها می گویند ایران سه سال را با تحریم های شدید ترامپ سر کرده است و 6 ماه دیگر را هم می تواند دوام بیاورد. 

این روزنامه آمریکایی پس از بیان روند مذاکرات در مورد چشم انداز موفقیت مذاکرات عنوان داشت: ممکن است این مذاکرات مدت ها طول بکشد ولی برخی در واشنگتن امید دارند تا چند ماه آینده به توافقی اصولی با تهران دست یابند که می تواند هر دولتی را که پس از انتخابات ژوئن قدرت را در دست می گیرد، مقید بسازد.

پایان/

۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۸
کد خبر: 9235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 6
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ساسان IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
      18 13
      نابود باد ننگ نامه ی برجام چای و لعنت بر اوردندگان ان
    • علی US ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
      0 0
      به درک من که حالم هم از خوباش بهم میخوره هم از بداش کشور که صاحاب نداشه باشه همینه
    • جعفر IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
      1 0
      لعنت ومرگ بروطن فروشان خیانتکاربه خون شهدا امام راحل مرگ کسایی که چشاشونو وگوشاشون کوروکرشده
    • علی اصغر قاسم پور IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
      0 2
      درود بر آنان که با هوشمندی و درایت راه تعامل مفید با جهان را باز و کشور را در مسیر پیشرفت قرار می دهند. زنده و پاینده باد میانه روی و منطق.
      • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
        0 0
        منطق؟ میانه روی؟ هستی و استقلال و اقتدارت رو بدی و در مقابل هیچی بهت ندن یعنی حماقت، نه منطق ... اینجوری راه پسرفت میری گلم، نه پیشرفت!!
    • من IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
      0 4
      راه حل مذتکره مستقیم با امریکاست اگر منافع بعضی اجازه دهد