ایران و آمریکا برای نحوه بازگشت به برجام توافق کردند

روزنامه «نیویورک تایمز» در گزارشی نوشت: ایران و آمریکا برای بازگشت به توافق هسته ای توافق کردند، آنها در گفت وگوهای غیرمستقیم در وین، موافقت کردند در زمینه لغو تحریم های واشنگتن و محدودکردن غنی سازی اورانیوم تهران تلاش کنند.

به گزارش تحریریه، روزنامه «نیویورک تایمز» در گزارش خود افزود: ایران و ایالات متحده در وین توافق کردند از طریق ایجاد دو کارگروه دو کشور را به توافق هسته ای ۲۰۱۵ بازگردانند. در جلسه روز گذشته همه طرف ها موافقت کردند یک کارگروه در مورد چگونگی بازگرداندن ایالات متحده و لغو تحریم های اقتصادی تصمیم گیری کند و گروه دیگر هم در مورد چگونگی بازگشت محدودیت های هسته ای ایران به سطح توافق برجام تمرکز کند.

به گفته «میخائیل اولیانوف» سفیر روسیه در سازمان های بین المللی در وین، دو کارگروه فعالیت خود را آغاز کرده اند. وی این موضوع را موفقیت اولیه گفت وگوها ارزیابی کرد اما همزمان در پیامی هشدار داد ترمیم توافق به سرعت حاصل نمی شود و مدتی زمان می برد.

گزارش روزنامه آمریکایی، ضمن بیان اقدامات تحریمی ترامپ و وعده های برجامی بایدن، مدعی شد که اکنون زمان عبور ایران از آستانه هسته ای و ساخت سلاح هسته ای به چند ماه کاهش یافته است.   

طبق این گزارش، گروه های کاری فوق در نظر دارند تا نقشه راهی را برای بازگشت همزمان دو کشور به مفاد توافق ایجاد کنند. با اینحال حتی در صورت توافق، تایید موضوع با توجه به مشکلات فنی و عدم اعتماد دوطرف مدتی زمان خواهد برد. هراس شرکت های خواستار تجارت با ایران از تحریم های دوره ترامپ مانع اقدام آن ها می شود. ایران نیز می خواهد اثرات اقتصادی و منافع اجرای برجام را ببیند. ضمن آنکه آمریکا هم از آژانس درخواست خواهد کرد تا اطمینان حاصل کند که پایبندی ایران به توافق را ارزیابی کند.

البته ایالات متحده به دنبال متقاعد کردن ایران برای افزایش زمان محدودیت های برجام و گفت وگو در زمینه موشکی و منطقه ای نیز است. ایران هم اعلام کرد تازمانی که آمریکا توافق موجود را احیا نکند و به آن نپیوندد، علاقه ای برای بررسی مذاکرات بیشتر را ندارد.

نیویورک تایمز افزود: روز گذشته «علی ربیعی» سخنگوی دولت ایران اظهار داشت که «حسن روحانی» رئیس جمهوری و آیت الله «علی خامنه ای»  رهبر عالی ایران در مورد مذاکرات هسته ای با یکدیگر هم نظر هستند. همچنین ربیعی گفت که «همه چیز می تواند واقعا سریع و در مجموعه ای از مراحل همزمان و مستقل اما متصل انجام شود». 

این در حالی است که به نوشته همین روزنامه، «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز دوشنبه این گفت وگوها را یک گام سالم رو به جلو خواند اما تصریح کرد دستیابی به موفقیت سریع یا فوری را پیش بینی نمی کند و انتظار دارد بحث ها دشوار باشند.

پایان/

۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶
کد خبر: 9241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 9
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
      7 11
      باز هم ...به ایران خیانت کرد . فروش ایران به چین و حالا فروش فن آوری هسته ای به آمریکا . تا کی این خائنین بر کشور حکومت خواهند کرد.
      • یغوبعلی جهانی کیا IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
        0 0
        سلام لطفا رعایت انصاف داشته باشید هیچ چیز برای دولتهای بهتر از رفاه اجتماعی مردمش نیست که بعد ها بتوانند از خود دفاع کنند خدا یا خودت عادلی هرچی سلاله همان شود
      • عبدالله IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
        1 1
        بورو بابا برو دنباله بازیت به فکره سرمایه خودتی مردم دارن له میشن در رابطه با چینم سوادتو بیشتر کن
    • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
      0 0
      خیانتی جدید از اصلاحات در پیش است
    • نیک IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
      0 0
      سلام شما که سواد نداری مجبوری نظر بدی آخـه چه کسی ایران را فروخت دو ریال برو سواد یاد بگیر بعد نظر بده
    • محفوظ IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
      0 0
      به فکر مردم بیچاره در بورس باشید
    • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
      0 1
      تف
    • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
      0 0
      باسلام،تحریمهای بین المللی؛بهترین پشتیبان تولید هستندوخودتحریمی ها؛مهمترین موانع تولید میباشند
    • ایرانی IR ۰۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
      0 0
      برجام مایه سیر قهقرایی میباشد برجام علت غایی مانع تولید و پیشرفت است اما چکنیم که مسئولین بی کفایت و غرب پرست دست از سر این مملکت و مردم بیچاره بر نمیدارند۰ تعامل با غرب و امریکا فقط و فقط حماقت است و خیانت به کشور و ملت