چرا باید پایان برجام را اعلام کرد؟

شواهد نشان می دهد که در مذاکرات وین، دولت در همکاری با اروپا در حال معامله با آمریکا با کارت قرارداد 25 ساله با چین است.

به گزارش تحریریه، مذاکرات وین و انتشار اخبار ویژه از متن مذاکرات نشان می دهد که دولت در حال شکل دادن به یک معامله با آمریکا با استفاده از کارت قرارداد راهبردی 25 ساله با چین است که نتیجه آن حراج بیشتر منافع ملی مانند 8 سال گذشته خواهد بود.

در شرایطی که بزرگترین اندیشکده آمریکایی یعنی شورای روابط خارجی آمریکا به صراحت می نویسد که دوران هژمونی آمریکا به سر آمده و دوران کنسرت قدرت ها(اصطلاحی بر گرفته شده از کنسرت اروپا در قرن نوزدهم) جایگزین آن خواهد شد، از نظر دولت روحانی؛ آمریکا در قرن حاضر هم قدرت هژمون جهانی باقی مانده و باید همچنان به آن التماس کرد.

در این نظم جدید جهانی، قدرت رو به افول(غرب) در مقابل قدرت رو به صعود(شرق) قرار گرفته و یک نظام چندجانبه را شکل می دهند که دولت می خواهد با قدرت رو به افول غرب همراه شود. درحالیکه ایران می بایست در سمت برنده تاریخ(شرق) قرار گیرد و خود را به عنوان یک قدرت بزرگ بشناساند.

در مذاکرات وین انگلیسی ها به آمریکا هشدار داده اند که اصرار بر فشار حداکثری باعث پیوستن ایران به محور چین و روسیه خواهد شد و می بایست با استفاده از کندذهنی تیم سیاست خارجی دولت؛ ایران را فریفته و با مشوق های چند سنتی در مدار غرب نگاه دارند.

نگارنده به عنوان نخستین ایرانی که موضوع را درک کرد و در سال 1385 درباره آن پایان نامه با عنوان "هژمونی آمریکا و شکل گیری اتحاد استراتژیک چین و روسیه" نوشت، هشدار می دهد که با توجه به تمام شدن میدانی تحریم ها، ادامه مذاکرات وین غیر از تحمیل هزینه های مضاعف برای منافع ملی نتیجه دیگری ندارد و باید فورا متوقف شود.

ایران با مراودات اقتصادی بیش از 70 میلیارد دلاری عملا تحریم های آمریکا را تمام کرده و تنها تحریم های بانکی باقی مانده است که با دلارزدایی از تجارت خارجی کشور و استفاده از فرصت انعقاد پیمان های پولی دوجانبه و پیام رسان های غیردلاری مانند سامانه روسیه "SPFS" و سامانه پیام‌رسان چینی به نام "CIPS" این تحریم هم به تاریخ خواهد پیوست. 

چرا باید برجام را رها کرد؟

ایران باید برجام را به عنوان یک مرده رها کرده و مذاکرات را متوقف کند. زیرا مقایسه برجام با آنچه می توان با غیربرجام به دست آورد نشان می دهد که بازگشت به برجام یک حماقت یا خیانت تمام عیار است. در صورت بازگشت به برجام امکان دسترسی به دارایی های مسدود شده کشور به شکل راحت میسر می شود و تمام. زیرا اقتصادهای اروپا و آمریکا بی رمق تر از آن هستند که بتوانند(حتی اگر بخواهند، که مطلقا نمی خواهند) در ایران سرمایه گذاری کنند و خود به دنبال استفاده از مازاد تجاری سنگین چین(مانند بحران بدهی اروپا) هستند.

اما در اشتراک تاریخی جدیدی با شرق، چینی به تنهایی بیش از 400 میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری خواهد کرد و ایران با رهبری دنیای اسلام، در مرکز شکل دادن به جهان جدید قرار خواهد گرفت. لازم به ذکر است که در تمام 42 سال تاریخ انقلاب کمتر از 70 میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی وارد کشور شده است.

در چنین شرایطی، بازی با کارت چین برای التماس به غرب معنایی جز خیانت و حماقت ندارد و عایدی برای کشور نخواهد داشت. اما دولت حسن روحانی در آخرین ماههای باقی حضور در قدرت هم به روند خسارت بار 8 سال اخیر ادامه داده و می خواهد دولت بعدی را با بمب ساعتی برجام رها سازد تا تبعات آن برای سالهای بعد کشور را در تنگنا نگاه دارد.

پایان/

۲۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 9254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 16
    • نظرات در صف انتشار: 2
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
      0 0
      چنین افکار فقط از عناصر رژیم منحوس صهیونیستی الغا میشود و اینها مهره های این رژیم صهیونیستی هستند که میخواهند با خروج ایران از برجام غرب وشرق را بر علیه ایران متحد کنند چین و روسیه قطعنامه های زیادی را در شورای امنیت سازمان ملل بر علیه ایران تصویب کردند.
    • امیر IR ۰۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
      0 0
      با احترام به نگارنده مطلب. شما که در سطح پایان نامه چنین تزی دادید نباید اینقدر ساده انگارانه به موضوع نگاه کنید.البته من هم با نظر شما در مورد گرایش به شرق موافقم اما باید در نظر گرفت که مسئله افول آمریکا مربوط به ده ها سال بعد میشود. نه الان.
    • IR ۰۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
      0 0
      گوشی برادار تا صدات یعنی این متن بزارین نشر پیدا کنه اینترنت الوده و ماهواره الوده باید قطع بشه ....من مطلبی خواندم چند سال پیش که سپاه می تواند کاری کند که ماهواره ها قطع بشند و مردم نگاه نکنند ماهواره شیطانی اگر می توانست بکند و سپاه خیانت کرده ...این کجا سپاه پاسدارانی که مذافع دین باشه ......دلم داغ داره همین الان من مطلبی خواندم به خاطر 14 ملیون کسی یک نفر کشته .............ان هم عمدی .....یعنی انقدر پلیدی کسی در زندگیش راه میرود ترس از دروغ و بازی با زندگی مردم نداره .....این افراد جانی فقط فقط از این اینترنت الوده هستند که کسی انقدر وحشی بشه انقدر وحشی بشه واقعا باید کشیدی محکم زد تو چشمای جوانها که میگن اینترنت نامحدود می خوایم دولت به جای اینکه یخه جهان بگیره ایرنت و ماهواره را پاک کنند دولت همین روزها باید اینترنت را محدود کنه ...
    • ضرغامی ماندگار IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
      0 0
      نظرشما بقول خودتان درست جواب بیداد تورم وگرانی را که خواهد داد.بنظرم درد گرسنگی نداری وخیلی هم جوان
    • IR ۰۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
      1 0
      تحلیل آبکی و بدون پشتوانه علمی از یک تهی مغز
    • رضا مرادی IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
      0 0
      آقای عراقچی هم رفته باند اونا همون حرفی رو میزنه که بایدن زد.مذاکرات طولانی
    • مذهبی IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
      0 0
      انگار امثال شماها حالیتن نیست که مردم دارن له میشن. انگار فقر و بدبختی و نکبت را نمیبینید .فقط شعار بدید.
    • IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
      0 0
      این نگارنده یک روانی بیشترنیست
    • محمد IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
      0 1
      خداوند شر این رئیس جمهور احمق و خائن و دار و دسته اش را از سر ما بردارد
    • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
      0 0
      نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی پس این شعار چه می شه. مرگ بر وطن فروش
    • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
      0 0
      توافق با چین تا بخواهد تبدیل به قرارداد شود ثمردهی داشته باشد سالها طول می کشد امروز همه ارکان نظام و خود رهبری صراحتا صحبت از لغو تحریم ها دارند چون بدون ان مراوده با چین هم مشکل است
    • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
      0 0
      این ادعا که نخستین ایرانی هستید که این موضوع را درک کرده است خیلی بزرگ است استاد کمی کوتا بیا
    • IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
      0 0
      این که با شرق باشی یاغرب فقط دنبال سود بردن از منافع تحریمی هست ماکشور ثروتمندی هستیم ما باید باهمه دنیا مراودات داشته باشیم ومردم از این حالت گرفتاری دربیان ..چین پول خوبی میاره برای سرمایه گذاری وما هم منبع انرژی هستیم و غرب هم پر از علم و نو آوری جدید پس نمیشه هیچ کدوم رو از دست داد
    • مستر شین DE ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
      0 0
      با تمام احترامی که به آزادی بیان دارم ، به نگارنده این تحلیل توصیه ای مبنی بر نوشتن رمان می کنم تا نقد سیاسی، این سومین نقدیست که از ایشون مطالعه می کنم، فوق العاده بیراه سطحی و بقال مآبانه نقد فرمودند بزرگوار، شقایق و گوزن را دوست دارند جناب بهرامی تعجب می کنم از تحریریه که اجازه نشر این فکاهی را داده، شاید آقای بهرامی دشمنی دارند با تحریریه پرسشم اینه که نگارنده در تنهایی هایش دقیقا به چی فکر می کنه شاید تو دلش به ما می خنده
    • مستر شین DE ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
      0 0
      شک نکنید نویسنده این متن یک فرد نارسیس آنتی سوشیال و احمق هستند که در آینه تصویر خودشون را شبیه کسینجر می بینند فقط متن را مطالعه بفرمایید /نگارنده به عنوان نخستین ایرانی که موضوع را درک کرد و در سال 1385 درباره آن پایان نامه با عنوان "هژمونی آمریکا و شکل گیری اتحاد استراتژیک چین و روسیه" نوشت،/ دی-وانه است این فرد، خدا نکنه جایی صاحب قدرتی بشه
    • امین IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
      0 0
      آخه احمق اگر غنی سازی را متوقف نکنیم که چین و روسیه هم می رن تو تیم اون ها و به ما محل نمی زارن مثل دوره احمدی نژاد که دیدن غنی سازی ایران جدی شد طرف غرب را گرفتن آدم این همه نادان