آمریکا همه تحریم های دوران ترامپ را لغو نمی کند

نشریه های غربی نوشتند دولت جو بایدن اعلام کرد با وجود فشار ایران برای احیای توافق هسته‌ای تقریبا مرده برجام، وی همه تحریم‌های اقتصادی که رئیس‌جمهور سابق «دونالد ترامپ» به ایران تحمیل کرده‌است را از بین نخواهد برد.

به گزارش تحریریه، نشریه «پولیتیکو» در گزارشی نوشت: دولت «جو بایدن» روز جمعه گذشته هشدار داد که با وجود فشار ایران برای اینکه دو کشور برای احیا کردن یک توافق هسته‌ای تقریبا مرده تلاش بیشتری داشته باشند، تمامی تحریم‌های اقتصادی که رئیس‌جمهور سابق «دونالد ترامپ» به ایران تحمیل کرده‌است را از بین نخواهد برد.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه در پایان هفته ای که در آن تهران و واشنگتن در وین در مورد بازگشت به توافق سال ۲۰۱۵ به طور غیرمستقیم گفت وگو کردند، موضع ایالات متحده در مورد تحریم ها را روشن کرد. اظهارات این مقام آمریکایی در پی توئیت «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران بود؛ توئیتی که در آن گفته شد کلیه تحریم های دوران ترامپ قبل از بازگشت ایران به پیروی از توافق باید لغو شود.

طبق گزارش فوق، این پس و پیش رفتن تهران و واشنگتن نشان داد که هر دو طرف با وجودی که مشتاقند توافق را احیا کنند، در تلاش هستند تا طرف دیگر را برای دریافت امتیاز تحت فشار قرار دهند. این در حالی است که تعداد زیادی از منتقدان نسبت به بازگشت به توافق هشدار می دهند، برخی می خواهند به طور کامل جلوی پیوستن مجدد ایالات متحده به توافق و لغو تحریم های متعدد علیه ایران را بگیرند و برخی دیگر امیدوارند حداقل مذاکرات را به گونه ای شکل دهند که ایران را برای دستیابی به توافق گسترده تر تحت فشار قرار دهد.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه در یک کنفرانس تلفنی با خبرنگاران گفت: «هنوز سوال این است که آیا قصد آمریکا برای انطباق با توافق و بازگشت به آن جدی است؟ اما ایالات متحده نشان داده که این اقدام منوط به اقدام متقابل ایران خواهد بود. ما نشانه هایی از آن را دیدیم ، اما مطمئنا کافی نیست».

گفت وگوها بین ایالات متحده و ایران که به طور غیر مستقیم در وین با استفاده از واسطه های اروپایی انجام می شد، جمعه متوقف شد زیرا تیم های هر دو طرف برای مشاوره به پایتخت خود بازگشتند. قرار است این بحث ها با طرح موضوعات اساسی درباره اینکه هر کشور چه کاری باید انجام دهد، به چه ترتیبی صورت گیرد و بررسی موضوع های حل نشده، هفته آینده از سر گرفته شود.

مذاکرات مربوط به توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ در دولت «باراک اوباما» رئیس جمهوری سابق صورت گرفت و در آن چندین کشور و همچنین با کمک های اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد دخالت داشتند. این توافق در ازای کاستن از محدودیت های شدید در برنامه هسته ای تهران، مجموعه ای از تحریم های هسته ای ایالات متحده و بین المللی علیه ایران را بر می داشت.

در سال ۲۰۱۸ ، ترامپ با استناد به سخنان منتقدان که از این معامله شکایت داشتند، از آن خارج شد. وی تحریم های لغو شده در این توافق نامه و همچنین تحریم های جدید را دوباره  برقرار کرد. با گذشت زمان، ایران هم برای تلافی، برخی از فعالیت های هسته ای خود از جمله غنی سازی اورانیوم تا خلوص ۲۰ درصد را از سر گرفت.

«راب مالی» ریاست تیم جو بایدن در امور ایران به وین اعزام شده و گزینه های مختلفی را برای بازگشت به توافقنامه ای به که طور رسمی به آن برنامه جامع اقدام مشترک (JCPOA) یا برجام گفته می شود، مورد بررسی قرار داده است.

پایان/

۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۲
کد خبر: 9279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =