تحریم های ایران برداشته می شود

«حسن مرهج» تحلیلگر فلسطینی اعتقاد دارد دولت آمریکا برای رسیدن به توافق جدید با ایران در دور باطل است. تهران مسیرها را برای آمریکا مشخص کرده است و رسیدن به توافق جدید برپایه اراده و خواست ایران خواهد بود.

به گزارش تحریریه روزنامه «رای الیوم» در بخشی از گزارش خود به قلم دکتر «حسن مرهج» تحلیلگر فلسطینی نوشت: هنوز هم مذاکرات درباره توافق هسته ای ایران با اختلاف ها و درگیری های سیاسی روبرو است و پیشرفتی که منجر به رسیدن به توافق جدید میان ایران و جامعه بین الملل شود، حاصل نشده است. تنها برخی موانع که می تواند زمان رسیدن به توافق را به تاخیر اندازد، مورد بررسی قرار گرفته است.

در مذاکرات وین بر روی مسائل اساسی و اقداماتی که آمریکا و ایران باید انجام دهند، تاکید شده است. ایران باید به تعهدات خود در توافق هسته ای عمل کند و آمریکا هم باید گام هایی را برای بازگشت به توافق هسته ای بردارد. دولت آمریکا در صورت عمل نکردن به تعهدات خود در برابر ایران با هدف برداشتن کامل تحریم ها منزوی می شود و اعتبار خود را در عرصه بین المللی از بین می برد.

به نوشته روزنامه رای الیوم، با وجود سیاست های آمریکا در برابر ایران، آشکار است که واشنگتن از تهران می خواهد برپایه شرط های آمریکا به توافق عمل کرد. این در حالی است که مطالبات ایران با پاسخ مثبت و واقعی واشنگتن روبرو نشده است. در واقع هرگونه تاخیر و سهل انگاری از سوی دولت «بایدن» سبب می شود تهران با قدرت بیشتر از توافق هسته ای فاصله گیرد و غنی سازی اورانیوم را در سطحی بالاتر آغاز کند و به توسعه موشک های بالستیک خود ادامه دهد.

وی تصریح کرد: ایران برای رسیدن به هدف اصلی خود و رسیدن به دستاوردهای بزرگ از جمله برداشتن همه تحریم ها و آغاز همکاری با اقتصادهای جهانی تلاش می کند. ایران به خوبی می داند که چگونه رفتار و حرکت کند. بالابردن سقف مطالبات از سوی آمریکا تلاشی برای زمینه سازی با هدف رسیدن به یک راه حل است. این شیوه جدید آمریکا هم نخواهد توانست ایران را تسلیم سازد. ایران این موضوع را درک می کند سخن گفتن درباره هرگونه تغییری در شیوه رفتار آمریکا نیاز به بازنگری در محاسبات و ارزیابی سیاسی و راهبردی رفتار آمریکا با ایران دارد.

فتارهای آمریکا در این زمینه با مواضع برخی طرف های اصلی منطقه از جمله کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و رژیم اسرائیل در ارتباط است. آنها آمریکا را زیر فشار قرار می دهند تا درباره سیاست های ایران در منطقه با این کشور گفت و گو کند. این در حالی است که ایران با این موضوع مخالف است و دولت آمریکا همواره در این زمینه پیشنهاد می دهد و ایران یکی پس از دیگری این پیشنهادها را رد می کند.

مرهج افزود: ایران در مسیر خود که همان مذاکره صرف بر سر برنامه هسته ای و وارد نشدن به هیچ موضوع دیگری است، پیش می رود. این در حالی است که به نظر می رسد دولت آمریکا در دور باطل افتاده است و تلاش می کند به راه حلی دست یابد که ایران را به سوی توافق جدیدی بکشاند. اما ایران همه مسیرهایی که آمریکا برای رسیدن به درهای تهران باید آن را طی کند، مشخص کرده است. در غیر اینصورت ایران گام های خود را در توسعه قدرت هسته ای برخواهد داشت بنابراین رسیدن به توافق جدید برپایه اراده و خواست ایران خواهد بود.

پایان/

۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۴
کد خبر: 9346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ali IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
      7 3
      باش تا برداشته بشه
      • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
        1 0
        آمریکا سربازانی به نام اصلاحاتچی در ایران دارد که برای رای آوردن آنها در انتخابات احتمالا خیلی کار ها خواهد کرد ،از جمله برداشتن موقت بعضی تحریمها
      • ناشناس IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
        0 2
        اصلاح طلب واصول گرا یک از یکی بدتر دیگه مردم خام این چرت وپرتهای شما جیره خوارها نمیشن.
    • PL ۰۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
      0 0
      تمام این مذاکرات بازی اصلاح طلبان هست امریکا باهاشون همکاری خواهد کرد وتعدادی ازتحریمهارو برمیدارن تا مردم به سمت اصلاح طلبان کشیده بشن ومطلقا سمت اصولگراها ودیگر نامزدها نرن چون میدونن تنها کسی که درجبهه اونهاست اصلاح طلبها هستند که با وجود عدم موافق رهبری که خودایشون هم صریحا اشاره کردن بازرفتن پای میز مذاکره امیدوارم مردم گول نخورن و فریب این بازی که باهمکاری امریکا دردست تدارکه نخورن .