خرابکاری اسرائیل در نطنز با چراغ سبز بایدن بود

«کمال خلف» تحلیلگر فلسطینی معتقد است که احتمالا خرابکاری رژیم صهیونیستی در نطنز با چراغ سبز بایدن و برای تحت فشار قرار دادن ایران صورت گرفت تا قبل از انتخابات ایران موضوع احیای توافق برجام نهایی شود.

به گزارش تحریریه روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در بخشی از گزارش خود به قلم «کمال خلف» نویسنده و تحلیلگر فلسطینی نوشت هیات‌های مذاکره کننده ایرانی و آمریکایی، در حال رایزنی در مورد برخی بندهای پیش نویس توافق هستند. موضوع برداشتن تحریم ها به عنوان اساس توافقی است که به موجب آن برجام برپایه اصل تعهد در مقابل تعهد از سرگرفته خواهد شد.

 به نوشته روزنامه رای الیوم، روند مذاکرات پس از حمله خرابکارانه رژیم اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای نطنز که هدف آن سنگ‌اندازی در مسیر مذاکرات ایران و کشورهای بزرگ بود، وارد مرحله سختی شد. اما می‌توان به حمله خصمانه رژیم اسراییل از زاویه‌ای مخالف نگاه کرد. شاید این حمله با تایید «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا با هدف افزایش فشار علیه ایران صورت گرفته است. به ویژه که دولت آمریکا هیچ مخالفتی درباره این اقدام خرابکارانه رژیم اسرائیل انجام نداد. بلکه به مشورت‌ها و گفت و گوها با مقامات رژیم اسرائیل از طریق فضای مجازی ادامه داد و «جیک سالیون» مشاور امنیتی ملی آمریکا از «مائیر بن شبات» همتای اسرائیلی خود خواست که این ماه به واشنگتن سفر کند.

در بخشی از گزارش روزنامه رای الیوم می خوانیم: شاید بایدن احساس می کند که می تواند تجربه «باراک اوباما» رئیس جمهوری اسبق آمریکا در حمله سایبری از طریق ویروس «استاکس نت» به تاسسات هسته‌ای ایران در هنگام مذاکرات را تکرار کند. اما بی‌توجهی بایدن به شرایط داخلی کنونی ایران و منطقه پس از چهار سال درگیری سخت و بی‌توجهی وی به اتفاقاتی نظیر سرنگونی هواپیمایی فوق پیشرفته آمریکایی در حریم هوایی ایران و حمله ایران به پایگاه  «عین الاسد» و .... شاید او را دچار اشتباه مرگباری کند.

این تحلیلگر فلسطینی نوشت: به نظر ما اشتباه بزرگ دولت بایدن در ارزیابی پاسخ ایران در برابر خرابکاری رژیم اسرائیل و افزایش غنی سازی ۶۰ درصد از سوی ایران در راکتور نطنز است. بایدن این اقدام ایران را یک اقدام نمادین و هدف از آن را خنثی کردن اثر خرابکاری رژیم اسرائیل و یا در راستای تلاش ایران برای بهبود شرایط خود در مذاکرات ارزیابی کرد و این یک ارزیابی نادرست است. ما معتقدیم که ایرانی‌ها با دقت درباره تصمیم افزایش غنی سازی تا سطح ۶۰ درصد اندیشه کرده اند. بایدن باید این موضوع را درک کند که رهبران ایران خود را برای گزینه جایگزین شکست مذاکرات در صورت دست نیافتن به مطالبات خود آماده می‌کنند و تجربه چهار سال گذشته تکرار نخواهد شد. افزایش غنی سازی تنها پاسخی برای دفاع از کرامت ملت ایران نیست، بلکه این اقدامی است که زمینه را برای رویکرد دیگری فراهم می‌کند که به طور کلی با رویکرد کنونی متفاوت خواهد بود.

وی افزود: دو ماه بعد دولت جدید اصولگرایی امور را در دست خواهد گرفت که برخلاف دولت کنونی به رهبری «حسن روحانی» هیچ تمایلی برای مذاکره با غرب نخواهند داشت. اقدامات رژیم اسرائیل علیه ایران و نظارت های آمریکا، این رویکرد را در ایران که دستیابی به سلاح هسته‌ای را ضروری می داند، تقویت کرده است. تاکیدهای روحانی مبنی بر اینکه ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست، صادقانه است. افزایش غنی سازی تا سطح ۶۰ درصد یک گزینه است و تنها برای مانور در مذاکرات نیست. اگر بایدن از ماهیت گزینه های ایران و شرایط داخلی آن در آستانه انتخابات ریاست جمهوری درک درستی داشته باشد او طی یک ماه و نیم آینده به توافق نهایی با ایران می رسد و با برداشتن کامل همه تحریم ها به برجام باز می گردد.

پایان/

۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
کد خبر: 9377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =