گزارش ها از ماهیت انفجار شدید در دیمونا

وقوع انفجارهای قوی در کارخانه های مهم نظامی و به ویژه اطراف تاسیسات هسته ای دیمونا موجب افزایش هراس سران رژیم صهیونیستی شده و تل آویو را فکر برگزاری رزمایش نظامی برای شهروندان خود در زمینه مقابله با حملات ایران انداخته است.

به گزارش تحریریه روزنامه «الخلیج» امارات نوشت، رسانه‌های اسراییل اعلام کردند که دو روز قبل در یکی از کارخانه‌های نظامی حساس در مرکز اسرائیل انفجار بزرگی روی داده است، اما آنها درباره ماهیت این انفجار وخسارت‌های ناشی از آن صحبتی نکردند.

روزنامه عبری زبان «هاآرتص» تایید کرد که انفجاری بزرگ در یک کارخانه موشکی حساس در مرکز اسرائیل و هنگام آزمایش رخ داده است. تاکنون گزارشی از تلفات جانی منتشر نشده است.

هاآرتص اشاره کرد که این انفجار بزرگ طی یک آزمایش از سوی شرکت «تومر»  صورت گرفته است. این شرکت در حال تولید موتورهای موشک‌ برای سیستم‌های دفاعی اسرائیل است. ساکنان محلی گفتند که آنها انفجار را شنیده اند و دودهای ناشی از آن را دیده اند و برخی از ساکنان از آن عکس گرفته اند.

روزنامه عبری زبان «یدیعوت احرونوت» هم به نقل از شرکت تومر که در حال آزمایش موتورهای پیشران موشک ها بود نوشت: این حادثه هنگام آزمایش رخ داد. این شرکت، موشک‌هایی را برای ارتش و سامانه دفاعی اسراییل تولید می‌کند.

این خبرها در حالی منتشر شده است که روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن نوشت، سخنگوی ارتش رژیم اشغالگر گفته است که موشکی که از سوریه به سوی هواپیماهای اسراییلی شلیک شده بود به منطقه دیمونا رسیده است. این موشک سوریه از نوع «اس ای ۵» بوده و اداعا شده که یکی از چند موشکی است که به سوی هواپیماهایی ارتش اسراییل شلیک شد.

تارنمای «عرب ۴۸» فلسطین هم در گزارشی به قلم «بلال ظاهر» نوشت: قرار است ارتش رژیم اسراییل ماه آینده مانور بزرگی را برگزار کند. قرار است در این مانور برخی از شهروندان این رژیم خانه‌های خود را به ویژه در مناطق نزدیک به غزه و مرزهای لبنان ترک کنند. برپایه گزارش روزنامه عبری زبان یدیعوت احرونوت، این مانور به دنبال افزایش تنش نظامی میان اسرائیل و ایران برگزار می شود. گزارش‌ها نشان می‌دهد که حمله‌های اخیر اسراییل علیه اهداف ایرانی و تهدید ایران به عکس العمل در این زمینه سبب برنامه ریزی برای آماده سازی جبهه داخلی اسراییل و برگزاری رزمایشی از سوی ارتش این رژیم شده است.

به نوشته تارنمای عرب ۴۸، طبق داده‌هایی که در گزارش ناظر دولتی و فرمانده جبهه داخلی اسراییل آمده حدود یک سوم از ساکنان سرزمین‌های اشغالی دارای اتاق‌های امن و همچنین پناهگاه هایی در نزدیک خانه‌های خود نیستند که در برابر ترکش موشک‌ها از آن حمایت کند. گزارش‌ها نشان می‌دهد اسراییل از نظر سامانه پدافند هوایی، سامانه رهگیری موشک ها و گلوله ها بر روی سه سامانه گنبد آهنین، سامانه موشکی عصای جادویی و سامانه حیتس تکیه کرده است.

گزارش ها نشان می دهد منازل نزدیک به نوار غزه از استحکام برخوردار هستند و در آن ها اتاق های امن و پناهگاه‌های عمومی وجود دارد، اما در شهرک‌های نزدیک به مرز لبنان اوضاع متفاوت است و با وجود تامین ۵ میلیارد شکل برای این هدف، هنوز طرح‌هایی برای ساخت اتاق ها و پناهگاه های امن اجرا نشده است. این گزارش نشان می‌دهد از میان سه میلیون شهروند اسراییلی بی پناه در برابر موشک ها، صدها هزار تن از آنها در ساختمان های قدیمی در مرکز شهرهای بزرگ مانند تل آویو و حیفا و ... ساکن هستند و بیشتر زرادخانه های موشکی حماس و حزب الله به آسانی می‌تواند این مرکز انبوه جمعیتی را هدف قرار دهند. 

طبق این گزارش ها، در حالی که ارتش اسراییل ادعا کرده است که سامانه های رهگیری موشکی، پوشش دفاعی موفقی را ایجاد کرده است، اما اگر حزب الله وارد عملیات شود اوضاع متفاوت خواهد بود. این گروه بیش از یک صد هزار موشک در اختیار دارد که گنبد آهنین نخواهد توانست همه این موشک‌ها را رهگیری کند. 

پایان/

۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۹
کد خبر: 9417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 15 =