طلاق در ایران طوفان به پا کرده است

کاهش چشمگیر نسبت ازدواج به طلاق در ۴۰ سال گذشته از اوضاع وخیمی حکایت دارد که نتیجه آن افت چشم‌گیر جمعیت کشور است.

به گزارش تحریریه، رویدادهای ازدواج و طلاق به صورت غیرمستقیم، دو مولفه تاثیرگذار بر روی جمعیت هستند که آگاهی از شاخص‌های حاصل از ثبت آن در کشور می‌تواند سیاست‌گذاری‌های کیفی و کمی جمعیتی را در هر زمان تحت تاثیر قرار دهد.

دو واقعه ازدواج و طلاق از وقایع حیاتی محسوب می‌شوند که به دلیل رابطه‌ای که با باروری دارند به صورت غیرمستقیم منجر به تغییر در حجم جمعیت می‌شوند.

با وقوع ازدواج تعدادی از جمعیت جامعه وارد مدار باروری شده و با حادث شدن طلاق تعدادی از جمعیت زنان که امکان باروری برای آنها وجود داشته از مدار باروری خارج می‌شوند؛ به دلیل رابطه مستقیم ازدواج با باروری و رابطه معکوسی که واقعه‌ طلاق با میزان باروری دارد، این دو همواره به عنوان جزئی از تحلیل‌های جمعیت‌شناسی مورد توجه بوده‌اند.

با این توضیحات، کاهش چشمگیر نسبت ازدواج به طلاق در 40 سال گذشته از اوضاع وخیمی حکایت دارد که نتیجه آن افت چشم‌گیر جمعیت کشور است.

بر اساس داده‌های ثبت احوال کشور، نسبت ازدواج به طلاق ایران پیش از انقلاب بیش از 14 بود که در دوران جنگ به کمتر از 10 رسید، این نسبت در سال 1372 به 16 افزایش یافت و پس از آن در روندی کم و بیش خطی تنزل پیدا کرد و تا قبل از همه‌گیری ویروس کرونا به حدود 3 ازدواج به ازای هر طلاق کاهش یافته است!

کاهش جمعیت , ازدواج , خانواده , طلاق ,

گفتنی است، بنابر آخرین آمار ثبت احوال کشور، 127318 ازدواج در نیمه نخست سال 99 ثبت شده است و در بهار این سال تعداد 34659 طلاق به وقوع پیوسته است که نسبت بین این دو واقعه به بیش از 3 ازدواج به ازای هر طلاق اشاره دارد!

البته علاوه بر تبعات جمعیتی، این مسئله زنگ خطری هم در حوزه فرهنگی و اجتماعی محسوب می‌شود! 

منبع: تسنیم

پایان/

۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۹
کد خبر: 9477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ا....د IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
      1 0
      این یکی از نمونه های بارز تحریم است که بعضی از مقامات انرا برکت میخوانند.
    • IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
      1 0
      با این اوضاع اقتصادی نکنه انتظار دارید سن ازدواج بیاد روی ۲۰ تعداد فرزند هم ۵ تا بشه الان کی ازدواج میکنه مرد حسابی هر کی هم ازدواج کرده مثل چی پشیمون هستش
    • مهدی IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
      0 0
      درایران امروز هرکس با شغل وکارحلال نهایت خرج خود یک نفرشو دربیاره چه برسه به به اینکه زن بگیره!!!!!و دختری رو بدبخت کنه !!!هرچند که اصلا"اگه بتونه ازدواج کنه!!اینام نتیجه هرکه دزد هرکه بدزد تواین مملکته!!!تو ایران کاری کردن که طبقه متوسط محو شده یا گدا یا غنی واکثریت قریب به تمام ثروتها ازراه خلاف حاصل وبیشترش هم ازکشور خارج میشه!!!!لا چهارتا کارخونه باپولای دزدیشون نمی سازن که بچه ها ملت توشون کارکنن!!!آره آقا هرکس هم زن گرفته جرئت بچه دارشدنو نداره !!!!این واقعیت کشورماست وخیلی چیزای دیگر!!!!!.