کاهش 26 درصدی فروش ملک در ترکیه، سرنوشت سرمایه گذاران چه خواهد شد؟

ایرانیان در سه ماه نخست سال ۲۰۲۱ در صدر جدول خریداران خارجی منازل مسکونی در ترکیه قرار داشتند.

به گزارش تحریریه، وضعیت ناگوار مدیریت اقتصادی دولت «حسن روحانی» و کاهش بی پایان ارزش پول ملی ایران موجب فرار سرمایه ها از کشور شده است. اطلاعات ارائه شده توسط اداره آمار ترکیه «ترک استات» (TUIK or Turkstat) در تاریخ ۱۵ مارس نشان داد که ایرانیان به بالای نمودار شهروندان خارجی که املاک و مستغلات مسکونی را در ترکیه خریداری می کنند، صعود کرده‌اند.

افزایش شمار خریداران از ایران در حقیقت از تصمیم دولت رجب طیب اردوغان سرچشمه می گیرد. طبق این قانون، سرمایه گذاران خارجی که حداقل مبلغ ۲۵۰ هزار دلار برای خرید یک ملک در این کشور هزینه کنند، می توانند پاسپورت ترکیه را دریافت کنند. دریافت گذرنامه این کشور برای بسیاری از ایرانیان طبقه متوسط مهم است. پیشتر، این دسته از ایرانیان که قصد خرید مسکن در خارج از کشور را داشتند به کانادا یا انگلیس برای تهیه خانه دوم چشم امید داشتند اما در سال های اخیر انجام سفر و دسترسی به بازارهای این کشورها برای ایرانیان با پاسپورت کشورشان دشوارتر شده است.  

طبق اطلاعات منتشر شده در ترک استات، ایرانیان در ماه فوریه ۴۷۷ آپارتمان و ویلا برای تعطیلات در ترکیه خریداری کردند. طی ژانویه و فوریه، ۹۳۶ ایرانی یک ملک را در این کشور خریداری کردند. بانک مرکزی ایران در 3 سال اخیر از هرگونه تلاشی برای جلوگیری از خروج سالانه میلیاردها دلار به ترکیه برای خرید ملک خودداری کرده است.

شهروندان عراقی در فوریه با خرید ۴۳۲ ملک و ۸۱۷ ملک در ژانویه تا فوریه در ترکیه، مقام دوم خرید مسکن در این کشور را به خود اختصاص دادند.

روس ها در ماه فوریه با خرید ۲۵۹ خانه در جایگاه سوم قرار گرفتند.

شهروندان جمهوری باکو ۷۷ ملک خریداری کردند، در حالی که سرمایه گذاران قزاقستانی ۱۱۹ ملک را در ماه فوریه خریداری کردند.

در کل،۲ هزار و ۹۶۴ ملک در ترکیه در ماه فوریه به خارجی ها فروخته شد که ۲۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشت. در مدت مشابه سال قبل  ۴۰۰۵ ملک به خارجی ها فروخته شد. سقوط ارزش لیر و چشم انداز منفی اقتصادی ترکیه باعث تردید سرمایه گذاران برای ورود به بازار ملک این کشور شده است.

فروش ملک در ماه های بهار و تابستان آینده احتمالا به دلیل کاهش محدودیت های ناشی از شیوع ویروس کرونا که به مسافران بیشتری اجازه ورود به ترکیه را می دهد، افزایش خواهد یافت.

یک مسئول معاملات مسکن ایرانی که خریداران کشور خود را از یک مرکز در استانبول برای خرید ملک در ترکیه راهنمایی می کند، در زمینه چرایی افزایش تمایل ایرانیان به سرمایه گذاری در ترکیه می گوید: «البته دلیل آن کاملا واضح است. ایران تحت فشار اقتصادی شدید اعمال شده توسط«دونالد ترامپ» و دولت ایالات متحده قرار دارد و اقتصاد این کشور در شرایط وحشتناکی به سر می برد ...  حالا تورم بالا و کاهش مستمر ارزش پول ملی را به این مشکل اضافه کنید تا همه دلایلی را که چرا ایرانیان به دنبال مهاجرت هستند را دریابید».

وی افزود: «با وجود تعداد محدود گزینه های مهاجرت برای بیشتر ایرانی ها، ترکیه یکی از بهترین گزینه ها برای آنها است. ترکیه نه تنها کشور همسایه است بلکه هزینه های زندگی در این کشور نسبت به سایر کشورها کمتر است و دو کشور دارای ارزش های دینی و فرهنگی مشابه زیادی هستند».

پایان/

۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳
کد خبر: 9507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =