وام ازدواج؛ آرزوی دست نیافتنی

طبق آمار بانک مرکزی، حدود ۸۲ هزار نفر از سال ۹۹ هنوز در نوبت دریافت وام هستند.

به گزارش تحریریه، هزینه‌های سنگین زندگی از مسکن تا لوازم خانگی این روزها ازدواج و رفتن زیر یک سقف را برای جوانان، حتی با وجود وام ازدواج ۵۰ میلیون تومانی مشکل کرده است.
اما برای همین ۵۰ میلیون تومان وام ازدواج، سال گذشته خیلی‌ها هم به سد مانع تراشی بانکی خوردند و در صف انتظار ماندند و طبق آمار خود بانک مرکزی، حدود ۸۲ هزار نفر از سال ۹۹ هنوز در نوبت دریافت وام هستند.

امسال برای کمک به زوج‌های جوان، مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۰ وام ازدواج را به ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان رساند، با این حال معاون وزیر ورزش و جوانان در مصاحبه‌ای گفته؛ ​ ابلاغ دستورالعمل جدید تا خرداد طول می‌کشد، در حالیکه مشاهدات میدانی ما نشان می‌دهد بخشنامه جدید به بانک‌ها برای اجرا ابلاغ شده است.
حالا بانک‌ها موظف به پرداخت بر اساس ارقام جدید و افزایش مبلغ وام ازدواج هستند، هر چند تعداد در صف ماندگان این وام قرض الحسنه نشان می‌دهد برخی بانک‌ها به بهانه‌هایی مثل نداشتن منابع، مسیر را طولانی و سخت می‌کنند.
اما آیا واقعا بانک‌ها برای پرداخت این وام کمبود منابع دارند؟ آخرین آمار پولی و بانکی بانک مرکزی مربوط به آذر ۹۹ نشان می‌دهد منابع قابل وام دهی در قالب قرض الحسنه ازدواج حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان است که با حدود ۲۰ درصد آن می‌توان تقاضای سالانه برای تقریبا یک میلیون نفر را پاسخ داد.
حالا رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس هم گفته است که باید پرداخت‌های وام ازدواج مدیریت شود و مردم می‌توانند در زمینه تخلفات به این کمیسیون شکایت کنند.
اینجا هم مثل خیلی از مسائل دیگر بحث اهمیت نظارت‌ها مطرح است و  بانک مرکزی که باید عملکرد بانک‌ها را برای اجرای صحیح قانون رصد کند.  

منبع: خبرگزاری صداوسیما

پایان/

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۴
کد خبر: 9577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =