درخواست ویژه عربستان از ایران همزمان با مذاکرات احیای برجام

روزنامه «نیویورک تایمز» نوشت، شرایط منطقه ای عربستان سعودی را به تغییر لحن و رفتار وادار ساخته است؛ فرستاده سعودی در نشست محرمانه در بغداد پایان جنگ یمن و قطع حملات پهپادی به خاک عربستان را از ایران درخواست کرد.

به گزارش تحریریه، روزنامه «نیویورک تایمز» در گزارشی نوشت: ایران و عربستان به عنوان دشمنانی خشن به صورت مخفیانه روند تنشزدایی را در پیش گرفته اند. گفت و گو میان این دو قدرت منطقه ای در جریان است و در صورت به ثمر نشستن، مذاکرات می تواند از شدت درگیری ها در سرتاسر خاورمیانه بکاهد.

سوال دربار سعودی این بود که چگونه می تواند ارتباط برقرار کند و نقاط مشترکی که می توان بر سر آن توافق کرد چیست؟ به نوشته این گزارش، ولیعهد سعودی در حالی برای ازبین بردن تنش میان دو قدرت خاورمیانه تلاش می کند که درگیری تهران و ریاض تقریبا به سراسر منطقه کشیده شده است.

مقام های عراقی اعلام کردند که در ماه گذشته میلادی رئیس اطلاعات عربستان سعودی با یک مقام ارشد امنیتی ایران گفت وگوهای مخفیانه ای را در بغداد برگزار کردند تا در چند زمینه و از جمله جنگ در یمن و گروه های شبه نظامی طرفدار ایران در عراق توافقاتی صورت بگیرد.

محمد بن سلمان هم در یک مصاحبه تلویزیونی، سخنان تازه ای را در زمینه دیدگاه دربار سعودی نسبت به تهران بیان کرد. وی با بیان اینکه اگرچه کشورش به برخی رفتارهای منفی ایران اعتراض دارد اما «یک رابط خوب و مثبت با ایران را به نفع همه طرف ها ارزیابی می کند».

به نوشته این روزنامه مطرح آمریکایی، اگرچه هنوز نشانه هایی مشخص از تفاهم میان تهران و ریاض دیده نمی شود و ممکن است این موضوع تا مدتی به طول بیانجامد اما وقوع این امر و حتی کاهش حرارت دو طرف می تواند تنش در کشورهای درگیر در اختلافات آن ها همچون لبنان، سوریه، عراق و یمن را کاهش دهد.

مذاکرات در بغداد در شرایطی صورت گرفت که خاورمیانه شاهد تغییرات گسترده ای در روابط بوده است و منطقه با روند دگرگونی سبک و خط مشی های واشنگتن از ترامپ به بایدن روبرو و منطبق می شود. این تغییرات عربستان سعودی را به سمت دیپلماسی سوق می دهد. ترامپ از نزدیک با فشار حداکثری در کنار عربستان و امارات و در مقابل ایران ایستاد اما بایدن روابط با ریاض را کم کرد و دیپلماسی را با ایران بر سر بازگشت به توافق هسته ای از سر گرفت. بایدن از نقض حقوق بشر در عربستان و به ویژه در مورد پرونده خاشقچی هم سخن گفت و حتی از توقف پشتیبانی از ریاض در جنگ علیه یمن را در دستور کار قرار داد. 

به نوشته نیویورک تایمز، همه این مسائل عربستان سعودی را به تغییر رفتار و اتخاذ لحنی جدید در منطقه مجبور کرده است. تهران و ریاض به صورت رسمی در مورد مذاکره در بغداد نکته ای بیان نکردند و حتی سعودی ها آن را تکذیب نمودند اما مقام های ایرانی و عراقی به صورت خصوصی آن را تایید کردند. آن ها موضوع نفوذ ایران در عراق و جنگ در یمن را به عنوان مباحث مطرح شده از سوی عربستان سعودی عنوان کردند. در این گزارش فرستاده عربستان به بغداد «خالد الحمیدان» رئیس اطلاعات و طرف ایرانی «سعید ایروانی» معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی اعلام شد.

مهمترین نکته برای سعودی ها نیز پایان دادن به جنگ یمن و توقف حملات به منافع سعودی به ویژه حملات پهپادی نیروهای وفادار به ایران به پایگاه های ریاض اعلام شد.

تحلیلگران اعتقاد دارند تغییر رفتار در واشنگتن در کنار عوض شدن نگاه کاخ سفید به خاورمیانه، دست عربستان را در منطقه تضعیف کرده و آن ها را مجبور به کاهش رویکرد جنگ طلبانه در مقابل ایران نموده است. از طرف دیگر اینکه آمریکا بر آسیا و چین تمرکز می کند فرصتی استراتژیک را برای تهران فراهم آورده است.

پایان/ 

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۲
کد خبر: 9608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
      1 1
      غلط کرده
      • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
        1 0
        ديپلماسي بهترين راه حل است .
    • مهدي GB ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
      0 0
      اگر امريكا از پشتيباني عربستان كوتاه نمي امد ،به هيچ وجه عربستان وارد وارددايره توافق با ايران نمي شد ودر نتيجه ودر گيري خاوميانه اختلاف وتنشها علت اصليش امريكاست .