پشت پرده تغییر نرخ تسعیر داراییهای ارزی/واکنش منفی به دلار 16 هزار تومانی

با وجود بخشنامه بانک مرکزی،‌ بخش‌های بلوکه شده یا مشکوک‌الوصول مطالبات تسعیر نمی‌گردد.

به گزارش تحریریه‌، یک هفته بعد از شرط گذاری رئیس کل بانک مرکزی،‌ برای افزایش نرخ تسعیر داراییهای ارزی بانکها، این نرخ از 11 هزار تومان در تابستان ۱۳۹۹ به حدود 16 هزار تومان برای پایان سال مالی افزایش یافت. در این خصوص باید گفت، بخش اعظم تراز ارزی مثبت بانک‌ها، یورویی است. برابری یورو به دلار طی ماه‌های اخیر تقویت شده و به بیانی این مساله به نفع بانک‌ها شده لذا در محاسبات باید تسعیر یورویی را لحاظ کرد. از این زاویه یورو 19.000 تومانی مبنای محاسبه بهتری است و تقویت یورو به نفع بانک‌هایی شده که تراز ارزی مثبت دارند.

بخش‌های بلوکه شده یا مشکوک‌الوصول مطالبات تسعیر نمی‌گردد؛ از این زاویه طبق آنچه در ضمائم ترازنامه آمده می‌توان بخشی که پیشتر با نرخ دلار 11.000 تومان تسعیر شده را قابل تسعیر دانست اما در صورت لغو تحریم‌ها ممکن است بخش‌هایی که پیشتر تسعیر نشده‌اند، در آینده تسعیر شوند که با اهمیت است.

تسعیر ارز جریان ورود پول به بانک ایجاد نمی‌کند اما تصویر شفاف‌تری را نشان می‌دهد. تسعیر ارز، منجر به شناسایی سود حسابداری می‌گردد و طبعا کیفیت افشا را افزایش می‌دهد اما بانک‌ها، بابت سود تسعیر ارز مالیات می‌دهند. این در صورت مالی بانک‌ها شفاف نشده که آن‌ها مالیات را در صورت سود و زیان خود پیشتر براساس نرخ سامانه نیما لحاظ کرده‌اند یا تا رقم اعلامی بانک مرکزی مالیات پرداخته‌اند. به طور مثال مالیات پرداختی بانک ملت (#وبملت) بابت تسعیر ارز در سنوات 98 و نیمه نخست 99 تناسب منطقی با سود شناسایی شده ندارد و رقم بسیار بالایی است.

وحید هلالات در این خصوص معتقد است،‌ برخی بانک‌ها در زمان شناسایی سود تسعیر ارز، بخشی از دارایی‌های ارزی را مشکوک‌الوصول تلقی می‌کنند و ذخیره می‌گیرند. این مساله نیز دلایل مختلفی دارد.

نکته جالب توجه اینکه با وجود افزایش 50 درصدی نرخ تسعیر ارز اما گروه بانکی امروز یک شنبه در صف فروش قرار گرفته است.

پایان/

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۴
کد خبر: 9622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =