۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵
پیش به سوی گرانی برنج

دبیر انجمن برنج با بیان اینکه قیمت برنج امسال افزایش خواهد داشت، گفت: متاسفانه دولت هیچ اقدامی در جهت حمایت از تولید انجام نداد و امسال به دلیل بحران کم‌آبی، تولید برنج خیلی کمتر از سال گذشته است.

به گزارش تحریریه، جمیل علیزاده شایق دبیر انجمن برنج کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اقتصادی راه دانا؛ در مورد برداشت برنج و مشکلات برنج‌کاران، اظهار کرد: برنج کاری یکی از سخت‌ترین کارهای کشاورزی است البته در چند سال گذشته کمترین سود را داشته است.
 
وی افزود: قیمت برنج از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ در مقایشه با سایر اقلام غذایی کمترین رشد را داشت در حالی که هزینه‌های تولید مانند سایر محصولات افزایش یافته است و انصاف برنجکاران به کسب سود کمتر مانع جهش قیمت آن شد.
 
دبیر انجمن برنج گفت: امسال هم مانند سال گذشته هزینه‌های اقلام خوارکی مردم رشد عجیبی داشته و این افزایش عجیب و غریب مانند جهش کرونا است.
 
علیزاده شایق با اشاره به هزینه‌های برنجکاران ادامه داد: هزینه کارگر نشاء افزایش شدیدی داشت و تقریبا دو برابر شد؛ متاسفانه در سال‌های گذشته در بحث مکانیزاسیون اقدامی نشد و الان هزینه‌های آن به کشاورز و تولید برنج تحمیل می‌شود.
 
وی توضیح داد: هزینه عمده برداشت برنج، هزینه کارگر است و اگر مکانیزاسیون جدی گرفته می‌شد و  و ماشین‌آلات را وارد و یا از تولیدکننده داخلی آن حمایت می‌کردیم که نشد، باعث کاهش قیمت تمام شده تولید برنج می‌شد.
 
این مقام صنفی در مورد افزایش سایر نهاده‌های تولید برنج، بیان کرد: افزایش نهاده‌ها نسبت به افزایش کارگر سهم کمتری دارد البته قیمت این نهاده‌ها مانند کود، سم و... نیز گران شد.
 
علیزاده شایق با بیان اینکه دولت از تولید کننده‌های ایرانی حمایت نکرد، گفت: امروز سم و کود  دیگر در کشور تولید نمی‌شود و وارداتی است که با افزایش نرخ دلار، برای کشاورز گران تمام می‌شود.
 
وی تاکید کرد: هزینه تولید برنج امسال خیلی بالا رفته است و امیدواریم برنجکاران و کشاورزان هم انصاف خود را حفظ کنند تا قیمت برنج جهش نداشته باشد، البته افزایش دارد ولی امید هست که این رشد زیاد نباشد.
 
دبیر انجمن برنج در مورد کاهش مصرف برنج در کشور به دلیل گرانی، گفت: برنج غذای اصلی مردم است و مصرف آن کاهش شدیدی داشته است؛ البته مصرف سرانه ۴۲ کیلو گرم برنج اعلامی توسط وزارت صمت را قبول نداریم و براساس بررسی حدود ۳۶ کیلو گرم است اما حدود ۵ سال پیش به دلیل منافع واردات کننده‌ها ۴۲ کیلو گرم  اعلام شده و الان هم سرانه مصرف برنج در کشور به کمتر از ۳۰ کیلو گرم کاهش داشته است.
 
علیزاده شایق در مورد میزان افزایش قیمت برنج، تاکید کرد: اواخر تیر ماه مشخص خواهد شد البته افزایش قیمت داریم، البته شک نکنید گرانی در همه اقلام غذایی از جمله برنج رخ خواهد داد.
 
وی با اشاره به بحران کم آبی در کشور، گفت: امسال از نظر بحران آب در شرایط فوق قرمز هستیم زیرا و  در اواخر زمستان و اوایل بهار بارندگی نداشتیم؛ تولید برنج هم به آب بستگی دارد البته امسال خوزستان، فارس، اصفهان و حتی گلستان از چرخه تولید برنج حذف شدند.
 
دبیر انجمن برنج در مورد میزان تولید برنج، اظهار کرد: در حالت خیلی خوشبینانه کمی کمتر از پارسال خواهد بود و در حالت بدبینانه خیلی کمتر از سال گذشته است.
 
علیزاده شایق در مورد خودکفایی کشور در تولید برنج، گفت: زمانی که در دولت اصلاحات جشن خودکفایی گندم را گرفتند، شعاری بود و خودکفایی با شعار محقق نخواهد شد.

منبع: دانا

پایان/

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵
کد خبر: 9628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 12
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رقیه IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
      4 0
      اقای علیزاده: قیمت یک گونی ۵۰کیلویی کود پتاس سال قبل ۸۰هزارتومن بوده ولی امسال شده ۷۰۰هزارتومن؛و همچنین سایر کودهای شیمیایی و سموم موردنیاز هم این چنین افزایش قیمت داشته اند وهمچنین دستمزد کارگرنشاکار ووجین کار و ماشین آلات کشاورزی و قطعاتشان. امسال اگه برنج کیلویی پایین تر از ۵۰هزارتومن باشه؛ سال آینده فاتحه برنجکاری رو باید از ابان ماه باید خواند.
      • ناشناس IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
        0 0
        خوب مگر مجبورید برنج با این قیمت تولید کنید . خطه سر سبز شما اینهمه ظرفیت دارد یک کار دیگر بکنید ! مگر بهترین برنج باسماتی در دنیا هر کیلو چقدر است ؟؟
    • سینا IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
      2 0
      تو این مملکت اگه چیزی ارزون بشه جای تعجب داره .خدا لعنت کنه ... پفیوز مملکت رو .دزدهای بیشرف
    • سید IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
      1 1
      احسنت بر ملت مقاوم و سرسخت ایران اجرکم عندالله
    • علیرضا IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
      2 0
      به این ...بگوئید برنج به حد کافی گران است امثال تو که نفست از جای گرمت بیرون میاید باید بدانی که مردم قدرت خریدشان خیلی کم شده مگر مردم حقوق دلاری میگیرند که هر از گاهی ... میکند وزندگی را بر مردم تنگ میکنند
    • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
      2 0
      یکی نیست به این مردک بگه آخه میخوای برنج کیلوچندبشه تاتوراضی بشی الان پائینترین وبی کیفیت ترین برنج ایرانی بالای۳۰هزارتومان است .
    • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
      2 0
      گرانی بی دلیل صرفا به این خاطر که سایر چیزها گران شدند . مسخره ترین دلایل گرانی در کشور ما اتفاق می افته .
    • IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
      1 0
      برنج هم مال شما پولدارها این نخور اینو نخرید مردم چه کنند همه از مسئول تا تجار و همه وارد کنندگان و باقی کل را بشمرید شاید ۱۰۰۰ نفر نشوند ولی کلاس اساسی هم شده سیاسی بازی برای اهداف باند بازی مردم چه کنند آقایان مسئول شما هم یکماه حقوق کارگر بگیرید مستاجر شوید البته با حقوق کارگری و خرج خرید ارزاق خود را از همین حقوق یکماه کارگری زندگی کن بخدا نمی توانید و بخدا اگر بگید اینطوری زنگی میکنید دروغ می گوید روز و شب این مردم برای مسئولین که وظیفه دارند هر شب دعا میکنند
    • IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
      2 0
      تادلالان وجودداردکشورارامش نداردگرانی برنج تاکی می خواهیدملت راتحت فشارقراردهیدگرانفروشان باظالمان هیج فرقی ندارندسازی گرانفروش مرگه نه جریمه و زندان اختلاس گران سازیشان مرگ نه زندان و جریمه
    • ایرانی IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
      2 0
      ...روز به روز کشور راغارت میکنند و خانه و سفره و خود مردم ایران را کوچک میکنند ازخدای بزرگ میخوام که ...و افکارشان ورا کوچک و خوار و رسوای دنیا کند آمین ای پروردگار در هم کوبنده ستمگران
    • IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
      0 0
      مرگ بر روحانی ..دروغگو شیطان بزرگ
    • IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
      0 0
      مرگ بر روحانی مرگ بر دولتمردان ...ایران که همگی ...هستند و مزدور