عربستان در برابر ایران دست بسته شد

رسانه های عربی اعلام کردند بغداد میزبان دور بعدی مذاکرات ایران و عربستان در سطح سفیر خواهد بود که قرار است پس از تعطیلات عید فطر برگزار شود.

به گزارش تحریریه روزنامه «رای الیوم» در گزارش خود به قلم «کمال خلف» نویسنده لبنانی عنوان داشت دیدار بعدی مقامات ایران و عربستان طی این ماه در بغداد صورت خواهد گرفت. هیات‌هایی از ریاض و تهران برای برگزاری این دیدار مستقیم پس از عید فطر راهی بغداد خواهند شد.

این دومین دیدار مقامات دو کشور پس از نشست سری است که ماه گذشته در سطح امنیتی و نظامی در بغداد برگزار شد. در نشست نخست به شماری از مسائل مهم منطقه‌ای پرداخته شده است. برجسته‌ترین موضوعی که در آن نشست درباره آن مذاکره صورت گرفت پرونده صلح میان دو طرف و راه‌های از سرگیری روابطی است که از زمان حمله به سفارت عربستان در ایران در اعتراض به اعدام شیخ «نمر النمر» روحانی شیعی از سوی عربستان در سال ۲۰۱۶ قطع شده است.

دومین پرونده‌ای که در این نشست بر روی آن مذاکره شد مربوط به جنگ یمن و راه‌های پایان دادن به این جنگ است. پیش‌بینی می شود که در نشست دوم، گفت‌وگوها درباره این دو پرونده تکمیل شود.

به نوشته روزنامه رای الیوم، نشانه های مثبتی از نشست نخست آشکار شده است زیرا «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان چند روز پیش در یک مصاحبه گفت که ایران کشور همسایه ما است و آرزوی شکوفایی و ثبات برای آن داریم و از طریق گفت‌وگوها برای حل مشکلات تلاش خواهیم کرد. در برابر، ایران هم از پیام‌ها و سیگنال‌های مثبتی که از ریاض صادر می‌شود استقبال کرده و سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی گفت که جمهوری اسلامی ایران همواره از گفت‌وگو با عربستان سعودی استقبال می‌کند و گفت‌وگو را در راستای منافع مردم دو کشور و برقراری ثبات و منطقه می‌داند. چنین اظهاراتی نشان می‌دهد نخستین گام تکمیل و برای گام دوم زمینه‌سازی شده است.

«صلاح السقلدی» روزنامه نگار یمنی هم در این زمینه نوشت: تردیدی نیست سیاست نرمی که دولت «جو بایدن» درباره ایران در پیش گرفته و نگاه های مثبت درباره نزدیک بودن توافق آمریکا و اروپا با ایران درباره پرونده هسته‌ای این کشور، همه امیدهای عربستان برای ادامه منزوی کردن ایران را از بین برده است. عربستان چاره‌ای غیر از ایجاد تغییر مثبت در سیاست و روش خود درباره ایران به عنوان همسایه قدرتمند خود ندارد. این موضوع تنها به این دلیل نیست که عربستان به برقراری روابط خوب با ایران و دور کردن منطقه از مصیبت‌های جنگ نیاز دارد، بلکه عربستان برای رهایی از باتلاق جنگ یمن پس از شکست خود و همپیمان داخلی آن به کمک ایران نیاز دارد. 

روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن هم در بخشی از گزارش خود آورد: گفتمان جدید عربستان بیانگر پاسخ مثبت آن به مسائلی است که ضرورت‌های نظامی، سیاسی و اقتصادی بر این کشور دیکته کرده است. این مسائل از روابط آمریکا با عربستان آغاز می‌شود که از نظر سیاسی و تسلیحاتی عربستان را تحت فشار قرار داده است؛ پرونده مذاکره غرب با ایران برای از سرگیری توافق هسته‌ای و کاهش تحریم‌های هم تاثیرگذار است. موضوعات دیگر پرونده یمن و افزایش حمله گروه انصارالله به عمق عربستان و همچنین شکست محاصره قطر از سوی عربستان و متحدان آن و تنگناهای اقتصادی است که ریاض به دلیل کاهش بهای نفت و پیامدهای ناشی از شیوع کرونا از آن رنج می‌برد.

پایان/

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۵
کد خبر: 9670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =