سلطه نفت جدید بر بازارهای جهانی

تحلیلگران اقتصاد جهانی آینده صنعت مس را بازاری همطراز با نفت می دانند؛ این تعبیر در کشورمان با واقعیت همخوانی دارد زیرا مدیریت ناتوان صنعت مس کشورمان که در سال های اخیر با سکون و رخوت خود میلیاردها دلار سرمایه کشور را اتلاف کرده است باید در کنار ژنرال های صنعت نفت قرار گیرد.

به گزارش تحریریه، پس از عبور قیمت هر تن مس از مرز باور نکردنی ۱۰ هزار دلار در هر تن، فعالان بازار جهانی مس می گویند با کاهش ذخایر جهانی و افزایش تقاضا ممکن است قیمت مس طی چهار سال آینده به بین ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار در هر تن برسد. 

کارشناسان می گویند ذخایر مس جهان اکنون در کمترین میزان خود طی ۵ سال گذشته قرار دارند و تولیدکنندگان قادر نیستند در بلندمدت تقاضای جهانی را برآورده سازند. این درحالی است که پیش بینی می شود هر سال حداقل ۱۰ درصد بر میزان تقاضای جهانی مس افزوده شود.  

در حالیکه تحلیلگران بانک آمریکا از مس ۲۰ هزار دلاری تا ۵ سال دیگر سخن می گویند بانک گلدمن ساکس؛ مس را نفت نوین در اقتصاد جهانی دانست و عبور از قیمت ۱۵ هزار دلاری را تا سال ۲۰۲۴ ممکن ارزیابی کرد.

این بانک مطرح در تحلیل خود مس را جایگزینی برای نفت در بازار تجارت جهان دانسته است زیرا این فلز به تدریج حتی در بخش انرژی و صنعت برق هم جای پای محکمی را برای خود ایجاد خواهد کرد. تحلیلگران گلمدن می گویند به تدریج بر میزان تقاضای جهانی برای مس افزوده می شود حال آنکه میزان عرضه به بازار با این سرعت رشد پیدا نمی کند.

این کارشناسان اعتقاد دارند مس به عنوان فلزی مقرون به صرفه در فرایند تولید، ذخیره و توزیع انرژی پاک به دست آمده از باد، خورشید و منابع زمین گرمایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به همین دلیل مس نفت نوین است.

خوشا به حال ملت ایران که ژنرال هایش در دو صنعت نفت و مس درحال درخشش هستند و هیچ مشکلی در این دو حوزه چند هزار میلیارد دلاری وجود ندارد.

چندی قبل «اردشیر سعدمحمدی» مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفته بود:‌ ایران اکنون رتبه هفتم از نظر ذخایر مس را در سطح جهان داراست و در تلاش هستیم تا در سال ۱۴۰۰ این رتبه را یک پله بالاتر ارتقا دهیم.

کارشناسان معتقدند که باید به سعدمحمدی گفت اگر می توانید رتبه تولید مس را بهبود ببخشید و جایگاهی در خور نام و ذخیره ایران ایجاد کنید زیرا استخراج و تولید برعهده شما مدیران سیاسی است و ذخایر را خدا داده است.

وی مدتی است گفت وگویی در مورد دستاوردهای مشعشع ملی مس انجام نداده و نه تنها هیچ آمار و اطلاعاتی از پیشرفت در صنعت مس ارائه نمی کند بلکه آمار دقیقی را از تولیدکنونی مجموعه تحت کنترل خود هم ارائه نمی دهد. مهمترین افتخار وی این است که روی منابع خدادادی که وی و همکارانش هیچ نقشی در ایجاد آن ندارند مانور بدهد. 

پایان

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۱
کد خبر: 9733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =