مبارزه با مفاسد اقتصادی تا اطلاع ثانوی، تعطیل!

ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی که مسئولیت برگزاری جلسات آن بر عهده اسحاق جهانگیری است، در اوج نیاز کشور برای مبارزه با رانت و سودجویی های منجر به مفساد اقتصادی، ۷۰۰ روز است که عملا تعطیل شده و جلسه ای ندارد.

به گزارش تحریریه، ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی که مسئولیت برگزاری جلسات آن بر عهده اسحاق جهانگیری است، پس از آخرین جلسه آن در روز ۲۱ خرداد ماه سال ۹۸، «تعطیل» شد و تا امروز هیچ جلسه‌ای نداشته است.

ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی پس از صدور فرمان ۸ ماده‌ای رهبر انقلاب به روسای قوای سه‌گانه برای مبارزه با فساد اقتصادی و ارتقای سلامت اداری در ۱۰ اردیبهشت ماه سال ۸۰ تشکیل شد. وظفیه این ستاد خشکاندن ریشه فساد مالی و اقتصادی و عمل قاطع و گره‌گشا در این‌باره در جهت ارتقای سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد و برقراری هماهنگی میان سه قوه برای مبارزه با مفاسد اقتصادی است.
 
جلسات ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی با حضور معاونان اول سه قوه، وزرا، نمایندگان مجلس و رؤسای دستگاه‌های نظارتی سه قوه برگزار می‌شد و قرار بود در راستای شناسایی و سالم‌سازی گلوگاه‌های فساد خیز نظام اداری و اقتصادی کشور و ایجاد شفافیت و ارتقای نظارت گام بردارد.
 
در بخشی از فرمان هشت ماده‌ای مقام معظم رهبری به سران قوا آمده است: «خشکانیدن ریشه‌ی فساد مالی و اقتصادی و عمل قاطع و گره‌گشا در این باره، مستلزم اقدام همه جانبه بوسیله‌ی قوای سه گانه مخصوصاً دو قوه‌ی مجریه و قضائیه است. قوه‌ی مجریه با نظارتی سازمان یافته و دقیق و بی اغماض، ازش بروز و رشد فسادمالی در دستگاه‌ها پیشگیری کند، و قوه‌ی قضائیه با استفاده از کارشناسان و قضات قاطع و پاکدامن، مجرم و خائن و عناصر آلوده را از سر راه تعالی کشور بردارد. بدیهی است که نقش قوه‌ی مقننه در وضع قوانین که موجب تسهیل راه‌کارهای قانونی است و نیز در ایفاء وظیفه‌ی نظارت، بسیار مهم و کارساز است»
 
این ستاد از بدو ایجاد تا پایان آبان ماه سال ۱۳۸۴ (در دولت اصلاحات) جمعاً ۴۶ جلسه و در ۸ سال فعالیت دولت نهم و دهم، ۱۱۱ جلسه اصلی و فرعی برگزار کرد و پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و از شهریورماه ۱۳۹۲ تاکنون (دولت‌های یازدهم و دوازدهم) فقط ۴۴ جلسه اصلی (۳۷ جلسه در دولت یازدهم و ۸ جلسه در دولت دوازدهم ) تشکیل داده است و آخرین جلسه آن در روز ۲۱ خرداد ماه سال ۹۸ و پس از ۷ ماه تعطیلی برگزار شد.
 
براساس این گزارش، ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی در نیمه دوم سال ۹۷ تا اردیبهشت سال ۹۸ هیچ جلسه‌ای نداشت و پس از آن با برگزاری سه جلسه، دوباره از خرداد ماه ۹۸ تا امروز تعطیل شد.
 
دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی در نهاد ریاست جمهوری و تحت نظر معاون اول رئیس جمهور فعالیت دارد، مسئولیت برگزاری جلسات بر عهده دبیر این ستاد است که اسحاق جهانگیری شهریورماه سال ۱۳۹۲، کاظم پالیزدار را به عنوان دبیر این ستاد و مشاور معاون اول رئیس جمهور منصوب کرد.
 
بر اساس آیین نامه داخلی ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی، جلسات آن باید هر ۳ هفته یک بار با حضور اعضای آن برگزار می‌شد؛ اما آخرین جلسه این ستاد که برگزار شده، مربوط به خرداد ماه سال ۹۸ است و پس از آن تنها فعالیت این ستاد برگزاری یکی از کارگروه‌های تخصصی دبیرخانه بوده است.
 
عزت الله یوسفیان ملا عضو سابق ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی و نماینده پیشین مجلس در سال ۹۸ عدم برگزاری جلسات این ستاد را تخلف از آیین نامه داخلی ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی دانست و آن زمان با اشاره به برگزاری جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی پس از چندین ماه تعطیلی، گفته بود: مقرر شد که آقای جهانگیری در جلسات بعدی دلایل تعطیلی ستاد را طی ماه‌های اخیر عنوان کنند.
 
شهباز حسن پوربیگلری عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز پس از آخرین جلسه این ستاد در خرداد ماه سال ۹۸ پس از هفت ماه تعطیلی از برگزاری جلسات آن به صورت منظم هر دو هفته یکبار خبر داده بود اما دوباره این ستاد مهم تعطیل شد.

منبع: دانا

پایان/

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳
کد خبر: 9756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • کیا IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
      0 0
      به به بزن بریم اختلاس