تحولات قدس پایه گذار نظم نوین خاورمیانه است

تحولات منطقه از جمله گرایش عربستان برای تنش زدایی با ایران و سوریه و تحولات فلسطین و موشک باران عمق سرزمین های اشغال شده، پیش درآمدی بر تشکیل نظام منطقه‌ای جدیدی است که دست برتر در آن با طرفی خواهد بود که تصمیم مقابله با هژمونی غرب و ابزارهای آن را گرفته است.

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه «المیادین» لبنان در بخشی از گزارش خود به قلم «احمد الدروزی» تحلیلگر سوری نوشت: تل‌آویو در همه سطوح با جنگی روبرو شده است که ماهیت وجودی آن را تهدید می‌کند. این رژیم با نگرانی، شماری از تحولات بزرگ مربوط به نقش کارکردی خود در منطقه را دنبال می‌کند. انتفاضه قدس که در دهه آخر ماه رمضان شکل گرفته در چارچوب تحولات بزرگ در سراسر منطقه غرب آسیا است که دستاوردهای دمشق و تهران را تقویت می‌کند و بر امکانات گزینه‌های محور مقاومت در فلسطین، لبنان، یمن و عراق می‌افزاید.

به نوشته المیادین، پس از آنکه دولت آمریکا امور را به کنترل خود در آورد و به طور موقت توانست ترامپسیم را کنار بگذارد شرایط جدیدی در غرب آسیا شکل گرفته و آمریکا را وادار کرده است که به دنبال راهی برای خروج از غرب آسیا با هدف مقابله با چین و روسیه باشد. بار دیگر سیاست خروج از منطقه مطرح شده است و این موضوع اقتضا می‌کند که آمریکا با تهران و دمشق تعامل کند. زیرا تهران و دمشق توانسته‌اند در سراسر منطقه از جمله در شرق دریای مدیترانه، باب المندب، دریای عربی و خلیج فارس، آمریکا را رو به فرسایش برند.

تارنمای المیادین نوشت: رژیم اسرائیل در سال ۲۰۰۰ مجبور شد از جنوب لبنان خارج شود. در جنگ سال ۲۰۰۶ هم شکست خورد. بنا بود که این جنگ به خاورمیانه جدید بر مبنای برنامه و خواسته آمریکا منتهی شد. سپس تل‌آویو در جنگ‌های سال های ۲۰۰۸، ۲۰۱۲ و  ۲۰۱۴ به طور اساسی شکست خورد. با وجود دخالت مستقیم رژیم اسرائیل در جنگ سوریه از طریق حمایت از گروه‌های مسلح تروریستی در درعا، القنیطره و دیگر مناطق و آشکار سازی روابط خود با امارات متحده و عربستان باز هم این مسائل نتوانست تهدیدها را از روی سر اسرائیل کنار بزند. بلکه تهدیدها افزایش یافته و جنوب سوریه به محیط مناسبی برای نیروهای مقاومت برای مقابله با رژیم اشغالگر در جولان تبدیل شده است.

تارنمای المیادین افزود: پس از روی کار آمدن «جو بایدن» و در پیش‌گرفتن راهبرد شکل دهی به محیطی مناسب برای خروج از منطقه، دغدغه‌های اسرائیل افزایش یافته است. با وجود روابط تنگاتنگ واشنگتن و تل‌آویو، آمریکا در این زمینه برخلاف منافع تل‌آویو عمل می‌کند. منافع تل‌آویو که این روزها پس از برگزاری ۴ انتخابات به دلیل ناتوانی در تشکیل دولت با شکاف داخلی بی‌سابقه‌ای روبرو است با منافع واشنگتن متفاوت است. به ویژه این در شرایطی است که رژیم اسرائیل و عربستان نتوانسته‌اند موشک‌های دقیق و گسترش مقاومت در منطقه را در مذاکرات وین درباره توافق هسته ای ایران بگنجانند.

در بخشی از گزارش تارنمای المیادین می‌خوانیم: عربستان پس از اینکه نتوانسته است دولت آمریکا را متقاعد سازد تا در راستای منافع آن در عرصه بین المللی عمل کند اکنون به این موضوع پی برده است که روند جدیدی در حال شکل‌گیری است و این موضوع بر موازنه قوا در غرب آسیا تاثیر گذاشته است. این امر با شکست های عربستان در جنگ با انصارالله یمن همزمان وسبب شده است که عربستان با هدف کاستن از میزان زیان‌های خود چرخ عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را متوقف کند تا به ولیعهد عربستان اجازه داده شود به پادشاهی برسد.

این موضوع سبب شده است که عربستان به دنبال گشایش کانال‌های امنیتی با تهران و دمشق باشد تا خود را برای فضای جدیدی که در منطقه در حال شکل‌گیری است، هماهنگ سازد. در چارچوب این فضای راهبردی که در غرب آسیا در حال شکل‌گیری است فلسطینی‌های قدس هم با خیزش خود طرح شهرک‌سازی را در قدس اشغالی به چالش کشیده‌اند تا نشانه‌های جدیدی را برای نسل جدید فلسطین به ویژه در سرزمین های اشغال شده در سال ۱۹۴۸ ترسیم کنند.

انتفاضه جدید همزمان با حملات نظامی از غزه و شلیک موشک‌ها به سوی بسیاری از مناطق اشغالی و شهرک‌های صهیونیست نشین به فرصت بزرگی برای نیروهای مقاومت که از تهران تا دمشق، صنعاء، بغداد، بیروت و قدس حضور دارند تبدیل شده است که نباید آن را از دست داد.

آنچه اکنون در فلسطین رخ می‌دهد جهش گسترده‌ای در مسیر تشکیل نظام منطقه‌ای جدیدی است که دست برتر از آنِ طرفی خواهد بود که برای مقابله با هژمونی غرب و ابزارهای آن تصمیم گرفته است.

پایان/ 

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
کد خبر: 9868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =