توافق نزدیک است، ایران آماده جهش تولید نفت

شبکه خبری «بلومبرگ» با ابراز امیدواری در زمینه کسب توافق میان ایران و آمریکا برای احیای برجام عنوان داشت ایران ضمن آماده سازی زمینه های افزایش تولید با برخی مشتریان قدیمی نفت خام خود تماس برقرار کرده است.

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه خبری «بلومبرگ» در گزارشی نوشت ایران خود را آماده می کند تا به واسطه پیشرفت در مذاکرات هسته ای با آمریکا، به بازار نفت برگردد. در این مسیر شرکت ملی نفت ایران در حال آماده کردن میدان های نفتی است و با مشتریان قدیمی خود تماس برقرار می کند تا در صورت لغو تحریم ها، تولید خود را به تدریج افزایش دهد.

این گزارش با ابراز امیدواری نسبت به نهایی شدن توافق میان تهران و واشنگتن بر سر لغو تحریم ها عنوان داشت در یک ارزیابی خوشبینانه در صورت برداشته شدن تحریم ها در کمتر از سه ماه تولید نفت ایران به حدود ۴ میلیون بشکه در روز یعنی همان میزان پیش از تحریم ها خواهد رسید.

با اینحال گزارش بلومبرگ اعتقاد دارد تهران برای دستیابی به این هدف باید بر موانع زیادی فائق بیاید و دامنه اقدامات تحریمی ایالات متحده در حوزه تجارت، حمل و نقل و بیمه و تحریم نهادهای ایرانی مورد توجه قرار بگیرد. به اعتقاد «محمد علی خطیبی» از مقام های سابق نفتی ایران، حتی در این شرایط هم ممکن است خریداران تمایلی برای تجارت با تهران نداشته باشند. از این روز ایران سعی می کند تا به جای افزایش سریع و ناگهانی، روندی تدریجی را در دستور کار قرار دهد. زیرا بیماری کرونا به بازار و میزان تقاضا آسیب جدی وارد کرده است.

البته گفتنی است با افزایش میزان واکسیناسیون در کشورها و کنترل بیماری در اقتصادهای بزرگ، مصرف سوخت در حال بازگشت به حالت طبیعی است. در هر صورت بازگشت ایران فشار بیشتری را بر اوپک پلاس تحمیل می کند. اوپک پلاس در حدود یک سال گذشته همزمان با کاهش خریدار تلاش کرده بود تا مانع بی نظمی در بازار شود و با پیامدهای ویروس کرونا هم مقابله کند.

به نوشته این شبکه خبری غربی، دیپلمات های ایرانی و آمریکایی از طریق واسطه در وین مشغول مذاکره هستند و از دستیابی به توافق خبر می دهند. در صورت موفقیت نشست ها، سه سال پس از خروج ترامپ از توافق و ناکارآمد کردن برجام موجب می گردد ایران از مجموعه ای از تحریم های شدیدی که در دوره رئیس جمهوری پیشین برقرار شد، خلاص شود و در مقابل باید محدودیت هایی را بر فعالیت هسته ای خود بپذیرد.

البته گفتنی است طبق اطلاعات جمع آوری شده از سوی بلومبرگ، از زمان ریاست جمهوری بایدن تولید نفت ایران حدود ۲۰ درصد افزایش داشته و به ۲.۴ میلیون بشکه در روز رسیده است. تحلیلگران بازار اعتقاد دارند حتی اگر تحریم ها هم برداشته شود، ابران بسته به توانایی خود در میزان فروش نفت، در این بازار مبهم به افزایش تولید مبادرت می کند.

با این حال میزان توانایی ایران در افزایش تولید نامشخص است؛ برخی کارشناسان همچون «ایمان ناصری» از شرکت مشاوره ای FGE می گویند ایران بین ۳ تا ۶ ماه به ظرفیت تولید ۴ میلیون بشکه در روز می رسد. برخی دیگر همچون «رضا پدیدار» اما زمانی بین ۱۲ تا ۱۵ ماه را برای رسیدن به این سطح تولید پیش بینی می کنند.

در هر صورت گفته می شود ایران تارسیدن به این سطح تولید، حداقل ۶۰ میلیون بشکه نفت خام را روی کشتی ها ذخیره کرده است را عرضه خواهد کرد. ضمن آنکه مقداری از نفت سبک و میعانات گازی خود را هم در چین ذخیره سازی کرده است که این کشور آماده فروش آن ها به پالایشگاه ها است.

نکته مهم از نگاه بلومبرگ این است که ایرانی ها در حال برقراری تماس با مشتریان سابق نفت خود هستند و آغاز دوباره فعالیت جدی آن ها در بازار سازمان صادرکنندگان نفت اوپک با مشکل روبرو می کند.

پایان/

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
کد خبر: 9926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
      1 1
      جوری تنظیم شده که قبل مناظره ها دست لاریجانی و اسحاق پر باشه
    • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
      0 1
      کشور و مردم را فروخت فقط چشم به خارج بسته
    • حمید IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
      0 0
      عمرمون تموم شد
    • sajjad IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
      0 0
      فقط سرگرم کردن مردم ولاغیر