عوارض جدید واکسن / افزایش 75 درصدی مرگ و میر کرونا سه روز پس از تزریق واکسن کرونا

روزنامه «تایمز هندوستان» در گزارشی عنوان داشت بین ۱۹ تا ۳۱ مارس ۱۸۰ مورد مرگ در بین دریافت کنندگان واکسن کووید رخ داد؛ نکته مهم اینکه ۷۵ درصد از این افراد در مدت سه روز جان دادند.

به گزارش تحریریه، روزنامه «تایمز هندوستان» آورده است گزارش ارایه شده به کمیته ملی عوارض جانبی پس از ایمن‌سازی (AEFI) در تاریخ ۳۱ مارس نشان داد که تا این تاریخ ۱۸۰ فوتی ثبت شده و سه چهارم این مرگ ها در سه روز پس از تزریق اتفاق افتاده است. در سایر رویدادهای نامطلوب جدی نیز، اکثریت قریب به اتفاق این رویدادها در بازه زمانی سه روزه رخ داده است.

بسیاری از موارد عوارض جانبی پس از ایمن‌سازی و مرگ و میرهای گزارش شده در هند شباهت های زیادی به موارد ثبت شده در اتحادیه اروپا و انگلیس دارد که بر اساس آن آژانس دارویی اروپا (EMA) هشدار داده است «متخصصان مراقبت های بهداشتی و افرادی که این واکسن را دریافت می کنند از این احتمال آگاه باشند. موارد بسیار نادر لخته شدن خون همراه با سطح پایین پلاکت خون که طی ۲ هفته پس از واکسیناسیون اتفاق می افتد».

فعالان بهداشت عمومی که عوارض جانبی پس از  ایمن سازی در نتیجه واکسیناسیون مکرر دنبال می کنند، به دنبال شفافیت بیشتر در تحقیقات مربوط به عوارض جانبی و ارزیابی‌های سریع علیت ها هستند تا به اطلاع‌رسانی درباره سیاست واکسیناسیون کمک کنند.

پس از انکار اولیه، اتحادیه اروپا و تنظیم کنندگان قوانین دارویی انگلستان پس از بررسی دقیق  نتیجه گرفتند که یک ارتباط احتمالی بین برخی از عوارض همچون لخته شدن خون با پلاکت کم و واکسن «آکسفورد- آسترازنکا» وجود دارد و از آنها خواسته شده است که این موضوع  به عنوان «عوارض جانبی بالقوه بسیار نادر» ذکر شوند. با این حال، آنها درخواست کرده اند که واکسیناسیون ادامه یابد زیرا مزایای آن هنوز بیشتر از خطرات است.

گزارش ارائه شده به کمیته ملی عوارض جانبی پس از ایمن‌سازی در تاریخ ۳۱ مارس نشان داد که حدود ۹۰ درصد از موارد عوارض جانبی نیاز به بستری شدن دارند (۲۷۵/۳۰۵)، بیش از ۸۷ درصد  موارد عوارض جانبی شدیدی دارند (۵۵/۶۳) و ۹۳ مورد از ۱۲۴ مرگ در سه روز پس از واکسیناسیون اتفاق افتاده است.

«مالینی آیسولا» یک فعال در حوزه بهداشت عمومی گفت: «از آنجا که واکسن «کووید شیلد» هند همان واکسن آسترازنکا است، هشدارهای مربوط به شرایط نادر که توسط آژانس دارویی اروپا مشخص شده است و اطلاعاتی برای گیرندگان واکسن و مردم در مورد زمان مراجعه به پزشکی و اطلاعاتی برای ارائه دهندگان خدمات بهداشتی در مورد چگونگی شناسایی و درمان این موارد فراهم می کند، باید برای کووید شیلد نیز انجام شود».

از ۸۶ عوارض گزارش شده در اتحادیه اروپا و انگلیس در میان ۲۵ میلیون نفری که واکسن دریافت کرده اند، ۱۸ مورد مرگبار بوده است. هند بیش از ۹۰ میلیون دوز تجویز کرده است که عمده آن کووید شیلد، یا واکسن آسترازنکا با مجوز موسسه «سروم» (Serum)  هند بوده است.

طبق توجیهات مطبوعاتی وزارت بهداشت، از ابتدای شروع واکسیناسیون در ۱۶ ژانویه، ۹ مرگ تا ۲۷ ژانویه ، ۴۶ تا ۲۶ فوریه و ۸۹ فوت تا ۱۶ مارس ثبت شده است. همانطور که انتظار می رفت، با افزایش سرعت واکسیناسیون و گسترش گروه های واجد شرایط واکسیناسیون، تعداد مرگ گزارش شده افزایش یافت.

بین ۱۶ تا ۲۹ مارس ۹۱ مورد مرگ و میر اتفاق افتاد. با افزایش این موارد، کمیته بررسی عوارض جانبی مجبور است خیلی سریع تر کار کند تا دلایل را درست ارزیابی کند.

پایان/

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۰
کد خبر: 9947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علیرضا NL ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
      0 0
      اطلاعاتتون در مورد واکسن قابل تقدیره ادامه بدید