تاثیر جنگ غزه بر نتیجه مذاکرات هسته ای وین

روزنامه «معاریو» در گزارشی نوشت: اگرچه جنگ غزه موضوع مذاکرات هسته ای با ایران را تحت تاثیر قرار داد اما پشتوانه ای که اسرائیل در جریان عملیات نظامی خود از ایالات متحده و اروپا دریافت کرد موجب تحمیل هزینه های زیاد بر تل آویو و از دست دادن نفوذ آن در توافق هسته ای احتمالی آمریکا با ایران می شود.

به گزارش تحریریه، روزنامه صهیونیستی معاریو در گزارشی نوشت: پشتوانه ای که اسرائیل در جریان عملیات غزه از ایالات متحده و اروپا دریافت کرد ، هزینه زیادی در برخواهد داشت: از دست دادن کامل نفوذ در توافق هسته ای که با ایران منعقد می شود.

در اسرائیل بطور رسمی حمایت اعلام شده بایدن بسیار مورد توجه قرار گرفت وی چندین بار این حمایت را تکرار کرد، از جمله در مکالمات تلفنی با نخست وزیر نتانیاهو.  اما ایستادن در کنار اسرائیل و فراهم آوردن "امکانات وسیع" برای بمباران غزه ، هزینه سیاسی بسیاری را برای اسرائیل در بر خواهد داشت که قطعا خوشایند نخواهد بود.  واکنش قدرت های غربی - فرانسه ، انگلیس و به ویژه آلمان - در مورد حملات به غزه نیز بیش از آنکه انتقادی باشد، حمایت کننده بود. این هم نیز بهای سیاسی در بر دارد که اسرائیل آن را دوست نخواهد داشت.

پس از یک دوره آرامش برای چند هفته پس از پایان عملیات ، بحث برای تجدید توافق هسته ای با ایران دوباره ظهور خواهد کرد. اما این بار ایالات متحده و ابرقدرت ها از دیدگاه دیگری به بحث ها می پردازند. برای آنها تهدید امنیت اسرائیل در محتوای توافق هسته ای با ایران نیست ، بلکه در غیاب توافق بین اسرائیل و فلسطینی ها است. اکنون به هیچ وجه منطق اسرائیلی ها و هیچ تلاش و توضیحی از طرف آن برای جلوگیری از تجدید توافق هسته ای به نتیجه نخواهد رسید. مذاکرات نسخه جدیدی از این توافق نامه را به همراه خواهد داشت و این درس اصلی است که می توان از عملیات غزه آموخت.

در مورد آینده توافق هسته ای با ایران، تصویر کاملاً متفاوت است. قدرت های پشت این توافق - ایالات متحده ، فرانسه ، انگلیس ، آلمان ، روسیه و چین - مصمم به پیشبرد مذاکرات و دستیابی به توافق در مورد متن توافق جدید هستند. به گفته دیپلمات های سازمان ملل، متن فعلی تفاوت چندانی با متن توافق نامه قدیمی نخواهد داشت و این نهایت موضع قدرت های جهانی به اسرائیلی خواهد بود "شما در هر اقدام نظامی علیه حماس حمایت و پشتیبانی می شوید ولی در مذاکرات [برجام] دخالت نکنید.
منبع: کانال مرکز مطالعات خلیج فارس

پایان/

۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۷
کد خبر: 10048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =