چه کسی پدرخوانده جریان مقاومت خاورمیانه است؟

رسانه های عربی منطقه اعتقاد دارند مقاومت در کشورهای منطقه به ویژه ایران، لبنان، فلسطین و یمن بر روی یکدیگر تاثیر متقابل دارند و تردیدی نیست که مردم فلسطین در انتفاضه اخیر خود علیه رژیم صهیونیستی از تجربه پایداری مردم یمن الهام گرفته‌اند.

به گزارش تحریریه، تارنمای «العهد» لبنان در بخشی از گزارش خود نوشت، نمی‌توان تاثیر متقابل میان مردم کشورهای عربی و اسلامی را انکار کرد. این تاثیر متقابل نخستین عامل تشکیل محور مقاومت و جایگاه موثر آن در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی است. این محور در پایان دهه هفتاد قرن گذشته با آغاز انقلاب مردمی ایران به رهبری امام خمینی (ره) آغاز شد. انقلاب ایران و رهبری آن تاثیر عمیقی در وجدان همه مردم کشورهای عربی و اسلام برجای گذاشت.

به نوشته این تارنما، آمریکا با استفاده از ابزارهای کثیف برای پایان دادن به تاثیر انقلاب اسلامی در کشورهای عربی و اسلامی اقدام کرد و با دامن زدن به مسایل قومیتی و مذهبی، جنگ عراق علیه ایران را شعله ور ساخت؛ کاخ سفید کشورهای عربی و ثروت های نفتی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به سردمداری عربستان را در صف حامیان رژیم «صدام» علیه ایران به کار گرفت تا مانع تاثیر انقلاب اسلامی ایران بر مردم کشورهای منطقه شود. اما در واقع تاثیر رویدادها و سقوط نظام شاه به عنوان همپیمان آمریکا و غرب در ایران به رهبری امام خمینی به شدت در وجدان مردم کشورهای عربی و اسلامی با وجود اختلاف‌های مذهبی و گرایش های سیاسی و فکری مختلف تاثیر گذاشت.

با وجود مصیبت‌های جنگ عراق علیه ایران و ایجاد شکاف در روابط میان کشورها و مردم منطقه بذر واقعی تاثیر انقلاب اسلامی با قدرت در وجدان آزادگان حفظ شد و در دهه هشتاد مقاومت لبنان و روند جدیدی در مسیر آزادی خواهی و حفظ عزت و کرامت شکل گرفت و با وجود شرایط سختی که بر مردم فلسطین وارد شده بود باز مساله فلسطین به عنوان قضیه نخست باقی ماند و در مقابله با رژیم اشغالگر نقش بزرگی را بازی کرد.

العهد افزود: سال‌ها سپری شد و آزادسازی لبنان در ۲۵ می سال ۲۰۰۰ نقطه عطف تاریخی بود که در همه تحولات کشورهای عربی و اسلامی تاثیر مثبتی بر جای گذاشت و بار دیگر روح امید برای شکست رژیم صهیونیستی و آزادسازی سرزمین‌های عربی اشغال شده دمیده شد. پیروزی تاریخی لبنان دارای تاثیرات معنوی بالایی در داخل سرزمین‌های اشغال شده بود و جنبش های مقاومت را تقویت کرد و در سال ۲۰۰۵ ارتش رژیم صهیونیستی در نتیجه ضربه‌های مقاومت از نواز غزه عقب‌نشینی کرد.

در این شرایط و در نتیجه اقدام آمریکا برای اشغال کشورهای عربی و اسلامی به بهانه مبارزه با تروریسم، یمن شاهد تحولاتی تازه بود و شاخص‌های انقلاب مردمی عمیق دیده شد و سال ۲۰۰۲ آغاز تحرک انقلابی و آگاهی بخشی فرهنگی شهید «حسین بدر الدین الحوثی» بود که در سخنرانی خود به مردم یمن گفت ما در شکل دادن به تحولات کم قدرت تر و کم امکانات تر از برادران خود در لبنان، ایران و فلسطین نیستیم.

شهید حسین بدرالدین الحوثی در استفاده از تجربه ایران و لبنان تنها نبود. بلکه اکثریت مردم یمن دارای روحیه ملی گرایی و اسلام گرایی خواستار همگرایی با آزادی خواهان امت اسلامی بودند تا با بنای تمدن عربی و اسلامی بتوانند نقش تاریخی خود را بازیابند و پیروز شوند و مقدسات و اراضی اشغال شده خود را آزاد سازند. در یمن شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسراییل» سرداده شد و نظامی که وابسته به آمریکا، غرب و کشورهای حاشیه خلیج فارس و در راس آنها عربستان بودند به جنگ علیه انصارالله یمن وارد شده تا به پویایی فرهنگی و مردمی یمن پایان دهند. اما مردم یمن در سال ۲۰۱۴ میلادی به انصارالله ملحق شدند و از آن زمان یمن به محور مقاومت ملحق شده و با طرح آمریکایی و اسرائیلی مقابله می‌کنند.

با وجود اینکه این نگرانی وجود داشت که یمن اشغال شود، اما مردم یمن با پایداری و صبر خود یک حماسه بی سابقه آفریدند و درس مهم و جدیدی را درباره پیروزی اراده در برابر منطق زورگویی و قلدرمابی آموختند. 

تارنمای العهد در بخش پایانی گزارش خود آورد: مقاومت مردم یمن طی بیش از ۶ سال جنگ به یک الگوی جدید عملی تبدیل شد که به مردم کشورهای عربی و جهان نشان داد باید در پشت رهبران صادق ایستاد. تردیدی نیست که مردم فلسطین در انتفاضه اخیر خود از تجربه پایداری مردم یمن الهام گرفته اند.

پایان/

۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
کد خبر: 10183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =