توافق برای کله پا کردن نتانیاهو

درحالی که با تشکیل کابینه ائتلافی یائیر لاپید و نفتالی بنت زندگی سیاسی بنیامین نتانیاهو به پایان می‌رسد، اما این کابینه چه در ابتدا و چه ادامه مسیر با اما و اگرهای زیادی مواجه بوده و احتمال فروپاشی آن وجود دارد.

به گزارش تحریریه، در سایه ادامه بن‌بست سیاسی در اراضی اشغالی که پیش‌بینی می‌شد صهیونیست‌ها را به سمت برگزاری پنجمین دور انتخابات پی در پی ببرد، بالاخره مخالفان «بنیامین نتانیاهو» برای تشکیل یک کابینه ائتلافی و بیرون راندن وی از صحنه سیاسی اسرائیل توافق کردند. 

در همین راستا «نفتالی بنت» رئیس حزب «یمینا» گفت که فرصت‌های تشکیل کابینه راستگرا با بنیامین نتانیاهو از بین رفته است و گفتگوها و مذاکراتی برای پیوستن به کابینه تغییر انجام می‌دهم که به حضور نتانیاهو در منصب نخست وزیری پایان دهد. او گفت که برای جلوگیری از رفتن به سمت پنجمین دور انتخابات با «یائیر لاپید» رهبر حزب «یش عتید»، کابینه ائتلافی تشکیل می‌دهد.

مهلت یائیر لاپید برای تشکیل کابینه که بعد از ناکامی نتانیاهو در این زمینه، از جانب «رئووین ریولین» رئیس رژیم صهیونیستی مامور به تشکیل کابینه اسرائیل شده بود روز چهارشنبه به پایان می‌رسد و نفتالی بنت شنبه شب اعلام کرد، اگر حزب لیکود به ریاست نتانیاهو نتواند یک ائتلاف راستگرا با حمایت حداکثری را معرفی کند، آنها برای تشکیل کابینه به مخالفان نتانیاهو می‌پیوندند.

در این شرایط بنیامین نتانیاهو برای جلوگیری از تشکیل کابینه ائتلافی مخالفان خود به «گدئون ساعر» رئیس حزب امید اسرائیل پیشنهاد تشکیل یک کابینه چرخشی سه جانبه را داد؛ به این صورت که ابتدا ساعر 18 ماه در منصب نخست‌وزیری اسرائیل باشد و پس از آن خود نتانیاهو و نفتالی بنت به ترتیب 2 سال و نیم و 6 ماه در این سمت قرار بگیرند؛ اما ساعر نپذیرفت و اعلام کرد این پیشنهاد یک حباب رسانه‌ای است و حتی اگر این کابینه چرخشی تشکیل شود چند روز بیشتر طول نخواهد کشید. 

پایان زندگی سیاسی نتانیاهو
بعد از انتشار خبر احتمال تشکیل کابینه ائتلافی متشکل از مخالفان نتانیاهو اغلب رسانه‌ها و کارشناسان، این خبر را تحت عنوان پایان زندگی سیاسی نتانیاهو بازتاب دادند. از سوی دیگر اختلافات داخلی در حزب لیکود و احتمال دست کشیدن هم‌حزبی‌های نتانیاهو از حمایت وی موجب کاهش تسلط «بی بی» بر احزاب راستگرا خواهد شد و حتی اگر کار به انتخابات پنجم نیز کشیده شود او شانس زیادی ندارد. همچنین اتهاماتی که اکنون در سایه پرونده‌های فساد نتانیاهو متوجه اوست شرایط را برایش دشوارتر می‌کند و ممکن است با خروج از عرصه سیاسی اسرائیل مجبور باشد مدت زیادی پشت میله‌های زندان بماند.

گذشته از اینکه نتانیاهو چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد، هنوز هم علامت‌سوال و گمانه‌زنی‌های متعددی درباره اینکه آیا احزاب صهیونیست قدرت تشکیل کابینه ائتلافی به شکلی که گفته شد را دارند و در صورت تشکیل، این کابینه چه مدت دوام می‌آورد، وجود دارد.

چرا کابینه ائتلافی لاپید و بنت شکننده خواهد بود؟
اولین مشکل و چالش پیش روی چنین کابینه‌ای آن است که یائیر لاپید، از چپ‌گرایان اسرائیل به شمار می‌آید و بعضا انتساباتی با احزاب میانه نیز دارد، درحالی که نفتالی بنت یکی از راست‌افراطی‌های سرسخت رژیم صهیونیستی است. به همین دلیل انتظار می‌رفت او برای حل بحران سیاسی اسرائیل با حزب لیکود به ریاست نتانیاهو توافق کند. درست است که خروج بنت از صف متحدان نتانیاهو، سرنوشت سیاسی نخست‌وزیر فعلی رژیم صهیونیستی را به چالش می‌کشد، اما عقاید راست‌گرایانه وی در آینده می‌تواند برای کابینه او با لاپید نیز مشکل‌آفرین باشد.

شرایط سیاسی صهیونیست‌ها به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد آنها برای کنار زدن نتانیاهو به هر قیمتی توافق کرده‌اند و اصل هدف، رقابت با بی بی و حذف اوست؛ نه صرفا خروج اسرائیل از بحران سیاسی. همچنین اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» خواستار روی کار آمدن یک نظام سیاسی متعادل‌تر در اسرائیل بوده و تمایل به برکناری نتانیاهو دارد. 

بنابراین در وهله اول همین انگیزه‌های غیرحرفه‌ای که عادت معمول صهیونیست‌هاست می‌تواند مقدمه فروپاشی کابینه آینده را فراهم کند. علاوه بر آن نفتالی بنت به عنوان رئیس حزب یمینا در تصمیمات سیاسی با همان رویکرد افراطی نتانیاهو عمل می‌کند و از این جهت تفاوت زیادی میان او و بنیامین نتانیاهو وجود ندارد که همین موضوع سرمنشاء اختلافات با لاپید در آینده خواهد بود. 

از سویی احزاب دیگر اسرائیلی همچون  حزب «کارگر»، حزب «مرتز»، حزب «اسرائیل خانه ما» و حزب «تکفاه حدشاه» در کابینه ائتلافی آینده مشارکت خواهند کرد و این تعدد احزاب قرار گرفتن چپ گرایان و راستگرایان و مذهبی‌افراطی‌ها و یهودی‌ها و عرب‌ها کنار یکدیگر با اختلاف نظرهای فراوان همراه خواهد بود. در حالی که لاپید سعی دارد این تنوع احزاب در کابینه احتمالی آینده را یک امتیاز برای خود برشمارد، اما کارنامه صهیونیست‌ها در اتحاد و هماهنگی سیاسی حاکی از عدم موفقیت آنها در اداره چنین کابینه‌ای است.  درواقع همان سناریو کابینه ائتلافی بنیامین نتانیاهو و بنی گانتس می‌تواند در کابینه نفتالی بنت و یائیر لاپید نیز تکرار شود.

 برهمین اساس شاید تشکیل چنین کابینه‌ای در کوتاه مدت بتواند اوضاع سیاسی رژیم صهیونیستی را آرام کند، اما این وضعیت پایدار نخواهد بود و احتمال اجرای سناریو برگزاری پنجمین انتخابات پی در پی وجود دارد.

منبع: الف

پایان/

۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
کد خبر: 10305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =