اقتصاد لبنان در خطر ونزوئلایی شدن

تحلیلگران با اشاره به بحران اقتصادی لبنان و ریشه های آن معتقدند که اگر تغییرات اساسی در اقتصاد لبنان ایجاد نشود و مسیر اقتصاد تولید محور دنبال نشود این کشور در معرض خطر فروپاشی قرار خواهد گرفت.

به گزارش تحریریه، روزنامه «رای الیوم» در گزارش خود به قلم «زین ابو رافع» نوشت، لبنان از تابستان سال ۲۰۱۹ میلادی با بدترین بحران اقتصادی روبرو است. این بحران سبب شده است که هزاران تن از شهروندان این کشور شغل و منبع درآمد خود را از دست بدهد. قیمت دلار به سطح بی سابقه یک دلار در برابر ۱۳ هزار لیر رسیده است. این در حالی که پیش از این، قیمت دلار برابر با یک هزار و ۵۰۰ لیر بود.

به نوشته رای الیوم، «ویولیت بلعه» تحلیلگر مسائل اقتصادی در این زمینه گفت تا زمانی که بحران سیاسی در لبنان ادامه یابد و در این کشور دولت تشکیل نشود قیمت دلار افزایش خواهد یافت و بحران های معیشتی و اقتصادی تداوم خواهد یافت. دور از ذهن نیست که لبنان هم مانند ونزوئلا شود.

 «لیلی نقولا» استاد روابط بین الملل در دانشگاه لبنان هم اظهار داشت عوامل مختلفی در بحران اقتصادی لبنان نقش دارند. نخستین عامل، سیاست های اقتصادی است که «رفیق الحریری» در دهه نود قرن گذشته پیاده کرده است. سیاست های پولی و رانت ها به اقتصاد تولید محور این کشور ضربه زده است.

عامل دیگر فساد سیستماتیک در خزانه دولت است که برپایه گزارش ها ۵۲ میلیارد دلار از خزانه لبنان به غارت رفته است بدون اینکه مشخص شود این اموال کجا رفته اند. یکی دیگر از دلایل بحران اقتصادی موضوع قاچاق دلار و مواد غذایی است که طرف های خارجی هم در این زمینه نقش دارند.

به نوشته رای الیوم «عمار عابد» روزنامه نگار سوری که در لبنان زندگی می کند معتقد است که بحران اقتصادی لبنان چند بُعدی است. نخستین بحران در زمینه سوخت و انرژی است. این مساله بحرانی بزرگ است. پس از اظهارات دولت درباره حذف سوبسید، اکنون قیمت یک گالن بنزین به ۴۲ هزار لیر، یک گالن گازوئیل به ۲۸ هزار و ۵۰۰ لیر رسیده است. حتی پیش بینی می شود که بهای این مقدار بنزین به ۱۱۰ هزار و گازوئیل به ۱۰۵ هزار لیر برسد.

روند قیمت مواد غذایی نیز همین گونه است. لبنان ۸۰ درصد از مواد غذایی خود را وارد می کند و شهروندان لبنان به درآمد ۴ میلیون لیر در ماه برای گذران امور روزمره خود نیاز دارند  این در حالی است که متوسط حقوق ها در لبنان اکنون بین ۷۰۰ لیر تا ۲ میلیون و ۵۰۰ لیر لبنان است.

عمار عابد می گوید اگر تغییرات اساسی در اقتصاد رانتی لبنان ایجاد نشود و این کشور در مسیر اقتصاد تولید محور گام برندارد، لبنان در معرض خطر فروپاشی قرار خواهد گرفت.

پایان/

۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۲
کد خبر: 10573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =