خسارت میلیاردها دلاری صنعت گردشگری عربستان

کرونا و محدودیت سفر حج موجب شد خزانه عربستان از درآمدهای حاصل از توریسم به ویژه مراسم حج و عمره که سالانه به ۱۲ میلیارد دلار می رسید قطع شود؛ همین موضوع ابتکار چشم انداز ۲۰۳۰ مورد نظر ولیعهد عربستان را بیش از پیش تضعیف کرده است.

به گزارش تحریریه تارنمای «الخلیج اونلاین» امارات در گزارشی به قلم «محمد ابو رزق» نوشت، مقامات عربستان سعودی برای دومین سال پیاپی به دلیل چالش های ناشی از شیوع ویروس کرونا تصمیم گرفتند که مراسم حج را با حضور ۶۰ هزار شهروند عربستانی و افراد مقیم این کشور برگزار کنند. وزرات حج عربستان اعلام کرده است تنها به ۶۰ هزار نفر که سن آنها میان ۱۸ تا ۶۵ سال است و واکسینه شده اند اجازه حضور در مراسم حج را دارند.

طبق این گزارش، در سال ۲۰۲۰ هم به دلیل شیوع ویروس کرونا تنها ۱۰ هزار شهروند سعوودی اجازه حضور در مراسم حج را دریافت کردند این در حالی است که در سال ۲۰۱۹ حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در این مراسم حضور داشتند.

در شرایطی که عربستان به تازگی تصمیم گرفته است برگزاری مناسک حج را به شهروندان عربستان و افراد مقیم دیگر کشورها در عربستان محدود کند، شرکت های گردشگری عربستان پیش بینی کرده اند در نتیجه این تصمیم با زیان های بزرگی روبرو شوند. این در شرایطی است که گزارش ها نشان می دهند در آمدهای حاصل از حج و عمره سالیانه به ۱۲ میلیارد دلار می رسد. اما محدودیت های دوسال اخیر تا ۸۰ درصد از درآمد گردشگری این کشور کم کرده است.

همچنین محدود کردن مراسم حج به شهروندان عربستان و افراد مقیم خارجی در این کشور طرح چشم انداز ۲۰۳۰ که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان آن را مطرح کرده تضعیف خواهد کرد. در این طرح بر روی در آمدهای حاصل از گردشگری دینی هم حساب باز شده و عربستان امیدوار است که در سال ۲۰۳۰ بتواند از ۶ میلیون حاجی و ۳۰ میلیون عمره گذار استقبال کند و در آمدهای خود را در این بخش به ۵۰ میلیارد دلار در سال برساند.

تعلیق مراسم حج عربستان را از بسیاری از درآمدها محروم می کند. میانگین هزینه هر حاجی داخلی عربستان به ۷ هزار ریال عربستان (۱۸۶۶ دلار) در سال می رسد. این در حالی است که هزینه خالص هر حاجی خارجی به طور متوسط ۴ تا ۵ هزار دلار بوده است. تصمیم برای محدود کردن مراسم حج سبب می شود خزانه عربستان از درآمدهای ناشی از صدور ویزا که حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ ریال (۸۰ تا ۱۳۵) دلار است هم محروم شود.

به نوشته تارنمای الخلیج اونلاین، پژوهش های مرکز مشورت های اقتصادی و اداری «السجین» عربستان نشان می دهد حدود ۴۰ درصد از هزینه های حاجیان برای مسکن و مکان اقامت و حدود ۳۱ درصد برای حمل و نقل و ارتباطات و حدود ۱۴ درصد هم برای خرید هدایا و ۱۰ درصد هم برای غذا هزینه می شود و دیگر موارد هم ۵ درصد هزینه بر می دارد.

حاجیان خارجی همچنین سهم عمده ای در بهبود اوضاع اقتصادی دیگر بخش ها از جمله تجارت گوشت، ارتباطات، قهوخانه ها و دیگر حوزه هایی داشتند که در آمدهای بسیاری را برای ریاض به دنبال داشت. علاوه بر این هرساله به دلیل برگزاری مراسم حج تقاضا برای ریال عربستان به شدت در جهان افزایش می یافت. برپایه گزارش های رسمی تعطیلی مراسم حج و حضور نیافتن حاجیان خارجی سبب از بین رفتن ۲۰۰ هزار فرصت شغلی هم شده است. برپایه اظهارات «محمد سعد القرشی» یکی از اعضای کمیته حج در غرفه های تجاری و صنعتی مکه در آمدهای مالی ۳۰۰ شرکت حمل و نقل در داخل مکه در دوران پیش از شیوع ویروس کرونا به ۹۰۰ میلیون ریال (۲۴۰ میلیون دلار) رسیده بود.

پایان/

۳ تیر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 10764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =