سوده ترین بازار یکسال اخیر

اگر سرمایه‌گذاران در یک سال اخیر دارایی خود را به هر یک از بازارهای طلا، دلار و سکه می‌بردند سرمایه‌شان حدود ۳۰ درصد رشد می‌کرد، اما در بازار بورس بیش از هشت درصد از دارایی‌هایشان از بین می‌رفت.

به گزارش تحریریه، در بین بازارهای طلا، دلار، بورس و سکه تنها بازار سرمایه‌ است که در یک سال اخیر رشد نداشته، اما سه بازار دیگر هم‌پای هم رشد کرده‌اند.

بورس

شاخص کل بورس که خرداد پارسال روزهای اوج خود را سپری می‌کرد و در یک روز ۴۰ هزار واحدی رشد می‌کرد حالا کج‌دار و مریز حرکت می‌کند.

براساس داده‌های سازمان بورس و اوراق بهادار، شاخص کل بورس در پایان خرداد پارسال روی سطح یک میلیون و ۲۷۰ هزار واحدی قرار داشت اما در حال حاضر روی سطح یک میلیون و ۱۶۶ هزار واحدی ایستاده است.

شاخص کل در یک سال اخیر ۱۰۴ هزار واحد افت کرده که بازدهی منفی ۸٫۱  درصدی را برای سرمایه‌گذاران بورسی داشته است.

طلا

در مقابل بورس سه بازار طلا، سکه و ارز رشد کرده‌اند اما رشد یکسان. طلای ۱۸ عیار در این یک سال ۲۴۷ هزار تومان افزایش قیمت داشته است.
طبق داده‌های شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز، هر گرم طلای ۱۸ عیار در پایان خرداد پارسال روی نرخ ۷۸۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شده اما در حال حاضر حدود یک میلیون و ۲۷ هزار تومان قیمت دارد.

فردی که قبل از تابستان پارسال طلا خریده در حال حاضر دارایی‌اش ۳۱٫۶ درصد رشد کرده است.

سکه

سکه نیز رشدی هم‌پای طلا داشته و در یک سال اخیر ۳۰٫۵ درصد افزایش قیمت تجربه کرده است.

قیمت هر عدد سکه امامی در حال حاضر ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است اما مدت پارسال همین روزها حدود هفت میلیون و ۸۴۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شده است.

در یک سال اخیر هر عدد سکه طرح جدید بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رشد کرده است.

دلار

شاخص بازار ارز پس از طلا و سکه در رده سومین بازدهی یک سال اخیر قرار دارد. هر عدد دلار آمریکا در از اواخر خرداد پارسال تاکنون پنج هزار و ۲۵۰ تومان افزایش قیمت داشته است.

براساس نرخ‌های اعلامی صرافی ملی، هر دلار آمریکا در پایان فصل بهار پارسال ۱۸ هزار و ۳۵۰ تومان قیمت داشته اما در حال حاضر حدود ۲۳ هزار و ۶۰۰ تومان معامله می‌شود. یعنی در یک سال گذشته دلار ۳۰٫۵  درصد رشد کرده است.

منبع: تجارت نیوز

پایان/

۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
کد خبر: 10812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 9 =