فین‌تک، عرصه نوین تجارت غیربانکی

دولت مصر انتظار دارد با اجرای قوانین جدید شاهد افزایش سرمایه گذاری در فین تک ها و گسترش فعالیت حوزه فناوری های مالی غیربانکی باشد.

به گزارش تحریریه، خبرگزاری رویترز فین تک ها را عرصه جدیدی از تعاملات تجاری و بانکی می داند که با اقدامات مثبت دولت ها ضمن جذب سرمایه گذاری ها می تواند بسیاری از مشکلات رویه های اداری و موانع را رفع کند. 

«منیر نخاله» از کارآفرینان مصری و بنیانگذار شرکت های فناوری مالی MNT و Halan بر این اعتقاد است دولت برای استفاده از فناورهای نوین مالی به دنبال تصویب قوانینی تازه است. بازیگران این صنعت اعتقاد دارند قوانین جدید و تغییرات نظارتی می تواند جهشی را در عرصه فین تک ها ایجاد کند و شیوه تجارت شهروندان را به سمت جدایی از بانک تغییر دهد.

شرکت ام.ان.تی در زمینه تجارت وام های کوچک از طریق کیف پول الکترونیک فعالیت می کند. این شرکت بیش از یک میلیون مشتری فعال در مصر دارد که بیشتر از 21 درصد از بازار این تجارت را به خود اختصاص داده است. دو شرکت منیر نخاله از جمله نخستین شرکت های خصوصی غیربانکی در مصر هستند که از بانک مرکزی مجوز استفاده از کیف پول دیجیتال را دریافت کرده و به مصرف کنندگان، فروشندگان، وام دهندگان و گیرندگان، امکان انتقال پول و پرداخت قبوض و خرید اقساطی کالا را در محیطی ایمن می دهند.

وی نخستین شرکت خود را در سال 2010 تاسیس کرد و معتقد است توانایی ایجاد دسترسی و امکانات در مقیاسی وسیع تر را دارد و امیدوار است به زودی سرمایه بیشتری را جذب کند و حتی دامنه فعالیت خود را به دیگر کشورهای آفریقایی هم گسترش بدهد. بیشتر از 100 انبار و مرکز توزیع کالا در مصر در کنار ناوگان بزرگی از وسایل نقلیه جهت تحویل سفارشات از جمله گروه هایی هستند که با شرکت وی همکاری دارند.

اکنون دولت قاهره تلاش دارد اعطای مجوزهای بانکی برای فین تک ها را تسهیل کند و همچنین  قرار است مقررات مربوط به فناوری های نوین مالی غیربانکی همچون نانو فاینانس ها از نو طراحی و به روز شوند.

گفته می شود ارزش کنونی ام ان تی بیشتر از 1 میلیارد دلار است و به نظر می رسد با افزایش سرمایه گذاری های این شرکت به همراه تسهیلات در قوانین جدید دولت، روند رو به رشدی را طی کند. اگرچه مصر با بیش از 100 میلیون نفر جمعیت و حدود 30 میلیون نیروی کار حدود 19 میلیون کارت بانکی (debit cards) دارد. این شرکت های نوین تلاش دارند تا 25 تا 30 میلیون نفر از دارندگان تلفن های همراه هوشمند مصر را در بازار فین تک و تبادلات دیجیتال غیربانکی جذب کنند.

پایان/

۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴
کد خبر: 10987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =