سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال یا طلا؟

تردیدهای بسیاری در مورد انتخاب سرمایه گذاری بین ارزهای دیجیتال یا طلا وجود دارد؛ برخی فعالان اعتقاد دارند ما هنوز در مراحل اولیه توسعه دارایی های رمزنگاری هستیم، بنایراین سرمایه گذاران دارایی های دیجیتال را به عنوان نسل بعدی سیستم های پرداخت و راهی برای حفظ ارزش دارایی در سراسر جهان می دانند.

به گزارش تحریریه، امروزه افزایش گرایش مردم جهان به سمت سرمایه گذاری در عرصه ارزهای دیجیتال به موضوعی بحث برانگیز در میان کارشناسان و متخصصان این حوزه تبدیل شده است. برخی از کارشناسان این سرمایه گذاری ها را اقدامی نامطمئن می دانند و بر این باورند که بیت کوین و سایر رمز ارزها نمی تواند یک مکان امن برای سرمایه گذاری در برابر نوسانات شدید اقتصادی و سیاسی باشد. به باور آنان سرمایه گذاری در طلا هنوز بهترین انتخاب است، چرا که وقتی سرمایه گذاران بین المللی اعتماد خود را نسبت به ارزهای جهانی از دست می دهند، قیمت طلا با افزایش روبه رو می شود و بالعکس.

این یک روند دیرینه بوده و زمانی که اقتصاد با مشکلات و چالش های جدی روبرو می شود، سرمایه گذاران به بازار طلا روی می آورند. برخی دیگر از کارشناسان و اقتصاددانان اما نظری کاملا متفاوت دارند و بر این عقیده‌اند در شرایطی که محبوبیت ارزهای دیجیتال به خصوص بیت کوین رو به افزایش است، ارز دیجیتال شاید بتواند جایگزین طلا به عنوان مکانی امن برای سرمایه گذاری شود.

«مایکل سوننشن» مدیرعامل شرکت «گری اسکیل» (Greyscale) بزرگترین شرکت سرمایه گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال است. او در پاسخ به این سوال که چرا سرمایه گذاران نهادی می خواهند در بازار رمز ارزها نقش داشته باشند؛ می گوید: پتانسیل رشد قابل توجه ارزهای دیجیتال مطمئنا برای سرمایه گذاران جذابیت دارد. اما بیش از هر چیز، سرمایه گذاران از مزیت تنوع قابل‌توجه افزودن رمزنگاری به پورتفوی خود آگاه هستند که می‌تواند به آن‌ها کمک کند به بازده‌های بالاتری نسبت به ریسک دست یابند. از آنجایی که سیاست گذاران محرک قابل توجهی به سیستم مالی تزریق کرده اند تا اقتصاد را از رکود مربوط به کووید ۱۹ خارج کنند، سرمایه گذاران به عنوان راهی برای جلوگیری از تاثیر تورم و کاهش ارزش سرمایه به طور فزاینده ای جذب دارایی مانند بیت کوین شده اند. سرمایه گذاران شروع به خارج کردن سرمایه خود از دارایی هایی مانند طلا می کنند؛ دارایی هایی که در طول تاریخ به عنوان محلی برای ذخیره ارزش یا کاهش تاثیر تورم بر سرمایه عمل  می کردند، زیرا متوجه می شوند که دارایی هایی مانند بیت کوین نیز می توانند در پرتفوی آنها این نقش ها را ایفا کنند.

وی همچنین درباره اینکه با توجه به تاریخچه کوتاه دارایی هایی همچون بیت کوین، آیا خیلی زود نیست که نتیجه بگیریم این دارایی ها از مزایای متنوع سازی برخوردار هستند یا می توانند در برابر تورم از ارزش دارایی ها محافظت کنند، به ویژه اینکه به نظر می رسید در عمق رکود اقتصادی همه گیر مانند دارایی های پر خطر عمل می کنند؛ توضیح داد: می دانیم که در طی برخی شوک های کلان، مانند کاهش ارزش «رنمینبی» واحد پول چین در سال ۲۰۱۵ یا رای غیرمنتظره برگزیت در سال ۲۰۱۶ ، رمزنگاری عملکرد بهتری داشته است. با این حال، در دوره های فروش گسترده یا رکود، مانند آنچه در مارس ۲۰۲۰ وقتی شیوع بیماری کووید۱۹ اقتصاد جهانی را متوقف کرد، دیدیم، این واقعیت نشان داد که هیچ دارایی از آنچه در سیستم اقتصاد اتفاق می افتد ایمن نیست. همه چیز فروخته شد، اوراق قرضه، ارز، سهام و رمزنگاری اما رمزنگاری بسیار سریعتر و قابل توجه تر از سایر مجموعه دارایی ها بازگشت. 

پس این انعطاف پذیری و قدرت ماندن برای بسیاری از سرمایه گذاران اثبات کرده که این فضایی است که آنها می خواهند در آن باشند.

برخی اعتقاد دارند بیت کوین می تواند به عنوان ذخیره ارزش دوام بیاورد زیرا کاربرد دیگری ندارد، در حالی که طلا برای جواهرات، هنر و غیره استفاده می شود؛ پس می تواند نوسانات آن را تعدیل و کف ارزش آن را حفظ کند. این مدیر و فعال در حوزه ارزهای دیجیتال بر این باور است که مردم تا حد زیادی دیگر این ایده را پشت سر گذاشته اند که برای موفقیت باید از بیت کوین در تجارت روزمره استفاده شود، آنان دیگر بر این عقیده نیستند که چون هنوز این کلاس از دارایی جایگزین دلار نشده، پس شکست خواهد خورد. باز هم، مهم است که بدانیم ما هنوز در روزهای اولیه توسعه دارایی های رمزنگاری هستیم و فقط در برخی موارد از آنها استفاده می کنیم. امروزه، مورد استفاده بیت کوین در دنیای توسعه یافته در درجه اول به عنوان ذخیره ارزش دیجیتال است و در مقایسه با طلا که در دنیای فیزیکی کاربرد بیشتری دارد، این دارایی برای دنیای دیجیتال امروز مناسب تر است.

بسیاری از سرمایه گذاران همچنین دارایی های دیجیتال را به عنوان مجرای ایجاد نسل بعدی سیستم های پرداخت و راهی که ممکن است ارزش در سراسر جهان منتقل شود، می دانند. این فناوری ها توانایی استفده در موارد دیگر را نیز دارند، از جمله زمینه هایی مانند پرداخت های خرد و استفاده از فناوری زیر بلاکچین برای تجارت، حمل و نقل، تولید و غیره. بنابراین به نظر من، این فناوری واقعا امن ترین و پرکاربردترین مکانیسم دارای اجماع در جهان است.

پایان/

۹ تیر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 10990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =