جایی که ایرانیان باید از سرمایه گذاری در آن خودداری کنند

ثبت رکود ۲.۵ درصدی در اقتصاد عمان نشان می دهد که اقتصاد این کشور وارد یک بحران اقتصادی عمیق و طولانی شده است به گونه ای که برنامه ریزی مسقط بر روی تنوع بخشی به منابع درآمدی را ناکام گذاشته است.

به گزارش تحریریه روزنامه «العرب»، چاپ لندن در گزارشی نوشت، اقتصاد عمان بار دیگر در چنگال رکود اقتصادی گرفتار شده است. کند بودن اجرای وعده های دولت، کاهش تولید و درآمدهای نفتی و محدودیت های مربوط به شیوع کرونا در این زمینه نقش داشته اند. بیانیه ای که از سوی مرکز ملی آمار این کشور منتشر شده نشان می دهد که اقتصاد عمان در چهار ماه نخست سال جاری میلادی به دلیل کاهش فعالیت های بخش انرژی با رکود روبرو شده است.

برپایه این بیانیه، رشد اقتصادی این کشور با رکود ۲.۵ درصدی روبرو شده است. از نگاه تحلیلگران مسائل اقتصادی این موضوع نشان می دهد که دولت در اجرایی سازی وعده های اقتصادی با سختی های بسیاری روبرو است.

به نوشته روزنامه العرب، صنعت نفت ۴۴ درصد از سهم تولید ناخالص داخلی عمان را تشکیل می دهد و دولت این کشور تصمیم گرفته است با سرمایه گذاری ۱۰۶ میلیارد دلاری طی ۵ سال آینده این نسبت را به ۲۲ درصد کاهش دهد. رکود اقتصادی که در اقتصاد عمان به ثبت رسیده نشان می دهد این کشور وارد یک بحران اقتصادی شدید شده است که به درازا خواهد کشید. این در حالی است که این کشور برای تنوع بخشی منابع درآمدی خود حساب برنامه ریزی کرده بود، اما این روند به کندی پیش می رود.

روزنامه العرب در بخش پایانی گزارش خود آورد: کاهش بهای نفت خام فشار بسیاری را به عمان در تامین در آمدهایش وارد کرده است و اقتصاد عمان در سال جاری میلادی با فشارهای مضاعفی روبرو شد. مسقط تلاش کرده است از طریق فروش دارایی شرکت های دولتی و طرح اوراق قرضه در بازارهای محلی و بین المللی پول نقد جمع کند زیرا کاهش قیمت نفت باعث شده که در سال های اخیر بدهی این کشور افزایش یابد.

عمان یکی از  وابسته ترین کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به درآمدهای نفتی است. عمان به اندازه همسایگان ثروتمند خود ذخایر مالی هنگفت ندارد و مجموع دارایی های دو صندوق ثروت بزرگ حاکمیتی آن ۲۰ میلیارد دلار تخمین زده شده است.

در سال های اخیر هزاران ایرانی راهی عمان شده اند تا مانند مورد دبی، گرجستان و ... میلیاردها دلار را بر باد دهند که ارائه امارهای جدید نشان می دهد باید جلوی این اشتباه بزرگ را به موقع گرفت.

پایان/

۱۳ تیر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 11087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      0 0
      وقتی مسولین مملکت و نمایندگان مجلس با گذاشتن طرح های بدون کارشناسی مالیاتی قطعا سرمایه ها به کشورهای دیگه سرازیر میشه .چون از یک طرف رکود در بازار ایران هست دوم تورم که خود دولت به مردم تحمیل میکنه و اونوقت میخان از همین تورم از مردم مالیات بگیرن دیگه فکر از دست رفتن سرمایه مردم بابت تورم نیستن