ائتلاف آمریکا و ترکیه برای زمینگیر کردن روسیه در افغانستان

آمریکا و ترکیه تلاش می‌کنند پس از عقب‌نشینی نیروهای آمریکا از افغانستان با انتقال عناصر گروه تروریستی داعش از سوریه و دیگر کشورها به افغانستان و آسیای میانه که حیات خلوت روسیه هستند، مسکو را به زانو در آورند.

به گزارش تحریریه تارنمای «المیادین» لبنان در بخشی از گزارش خود نوشت، ترکیه از تصمیم آمریکا برای عقب‌نشینی از افغانستان به عنوان فرصتی خوب برای یافتن جای پایی در این کشور استفاده می‌کند. با نزدیک شدن به زمان عقب نشینی کامل آمریکا از افغانستان، رقابت ترکیه با روسیه و دیگر کشورها با هدف کسب جایگاه برتر در افغانستان افزایش یافته است.

با پیشروی جریان طالبان و فرار دسته جمعی نیروهای افغانستان به تاجیکستان، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه با «امام علی رحمانوف» رئیس جمهوری تاجیکستان تماس برقرار کرد و حمایت کشورش را از تاجیکستان برای مقابله با پیامدهای احتمالی بحران افغانستان اعلام کرد.

اعلام آمادگی سامانه های موشکی «اس ۳۰۰»  مسکو در پایگاهش در تاجیکستان نشان می دهد که روسیه از احتمال انفجار اوضاع امنیتی افغانستان و سوء استفاده گروه های تکفیری از آن نگران است. زیرا گروه های تکفیری که اکنون در ادلب و دیگر مناطق سوریه حضور دارند تحت حمایت ترکیه هستند. تاکنون دولت اردوغان مانع از این شده است که پوتین این گروه ها را به طور مستقیم هدف قرار دهد.

«سرگی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه هم می گوید مشکل اصلی، تهدیدهای روز افزون ناشی از حمله های تروریستی است زیرا جریان طالبان به شکل خصمانه ای رفتار می کند. همچنین گروه تروریستی داعش حضور خود را در شمال افغانستان تقویت می کند. این نگرانی روس ها در حالی است که آنکاراتصمیم برای عقب نشینی نیروهای آمریکا از افغانستان را فرصتی برای تقویت جای پای خود در کشورهای آسیای میانه از جمله قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان و ازبکستان می بیند. 

«خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه ماه گذشته برای تقویت روابط نظامی خود کشورهای فوق سفر کرد. این کشورها حیات خلوتی برای روسیه به شمار می روند. پیش از این هم اردوغان، روسیه را در اوکراین، آذربایجان و لیتوانی به چالش کشید. همچنین ترکیه با دادن چراغ سبز به ناتو برای برگزاری مانور در دریای سیاه هم برای روسیه مشکل ایجاد کرد.

آمریکا با حمایت آنکارا می‌خواهد با الحاق گرجستان و اوکراین به یک ائتلاف در حوزه اتلانتیک ایجاد کند. این ائتلاف شامل ترکیه، رومانی، بلغارستان هم خواهد شد و ترکیه تنگه های بسفر و داردانل که دریای سیاه را به دریای مرمره و اژه متصل می‌کند در اختیار دارد.

اطلاعاتی وجود دارد که نشان می دهد ترکیه برای ایجاد پایگاه نظامی در آذربایجان تلاش می‌کند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد بحران جدید و خطرناکی میان آنکارا و مسکو رخ خواهد داد. مسکو نارضایتی خود را از این موضوع اعلام کرده است. اردوغان به این نارضایتی توجهی نمی کند همانطوری که پیش از این هم به تهدیدهای روسیه در سوریه و لیبی توجهی نکرد و برای اجرای طرح خود یعنی بازگشت به رویای امپراتوری عثمانی تلاش کرده است.

تارنمای المیادین در بخش پایانی گزارش خود آورد در هر شرایطی نتیجه تحرکات ترکیه در افغانستان، دریای سیاه و حاشیه دریای خزر و کشورهای ساحلی آن هرچه باشد آشکار است که رئیس جمهوری ترکیه به مایه نگرانی پوتین تبدیل شده است و اگر اردوغان موفق به برقراری روابط با طالبان شود نگرانی پوتین بیشتر می شود.

اردوغان بر روی سیاست های احتمالی طالبان شرط بندی خواهد شد. اگر این جریان  سیاست ۲۰ سال قبل خود را ادامه دهد تاریخ تکرار خواهد شد و همه توجه ها به گروه های تندرو متمرکز خواهد شد که پس از «بهار عربی» وحشی گری آن به ویژه در سوریه، لیبی، عراق، سومالی و یمن افزایش یافت. پیش از این ثابت شده است که اردوغان در حمایت از این گروه ها مهارت بالایی دارد.

آشکار است که این گروه های تروریستی در آینده با رفتار خود سرنوشت افغانستان و همه کشورهای همسایه آن را که حیات خلوت روسیه هستند، مشخص خواهند کرد. شاید یکی از دلایل تصمیم واشنگتن برای عقب نشینی از افغانستان آن است که می خواهد بار دیگر روسیه را در افغانستان زمنیگیر کند یعنی همان اتفاقی که پیش از این هم برای شوروی سابق در افغانستان رخ داد. ترکیه در آن زمان بی‌طرف بود، اما اکنون ثابت شده است که ترکیه در انتقال بسیاری از مزدوران از سوریه به لیبی و قره باغ نقش داشته است و پیش بینی می شود بسیاری از این مزدوران را به افغانستان منتقل کند. همزمان آمریکا هم شماری از عناصر بازداشت شده داعش را از سوریه و عراق به افغانستان منتقل می کند.

پایان/

۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
کد خبر: 11248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 5 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 7
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      4 0
      تروریست اعظم روسیه ومتحدانش هستند!
    • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      3 0
      از کی المیادین لبنان شده خبرگزاری معتبر؟؟؟ المیادین یک بنگاه خبری جناحی و ایدولوژیک است که قابل اعتماد نیست
    • شهرام IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      1 0
      ترکیه نمیتونه امپراطوری عثمانیو احیا کنه ولی احیای توران بزرگ قطعیه و مانع بزرگ در این راه چین روسیه و دارو دستش هس بعید میدونم بتونن جلوی احیای تورا ن بزرگو بگیرن چون این امر خواست آمریکا اسراییل اروپا اعراب هس به خاطر مهار چین
    • اراز اراز CA ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      2 0
      عجب به ترکیه الرژی دارید. خوب در این میان دولت اسلامی فارس ها در طهران و کل فارس ها نگران چی هستند؟ اگر ترس از امریکا نبود روسیه چند برابر امریکا منطقه را شخم م زد. با اینکه بنده طرف دار امریکا هم نیستم. حتی یک همسایه روسیه از روس ها راضی نیستند. روسیه خودش داعش واقعی است
    • خ.خ IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      1 0
      تمام موارد در مورد همکاری ترکیه با آمریکا بدون سند و یا پشتوانه تحلیل معتبر است.ترکیه و روسیه در چشم انداز آینده همکاری خواهد داشت.اهرم نفوذ ترکیه در افغانستان ترک های شمال افغانستان با روسیه مشکل ندارند و فعلا ممکنه با طالبان درگیر شوند...
    • سید علی حسینی ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      0 1
      نباید نقش ترکیه در کمک رسانی به داعش از طریق مرز مشترک با سوریه رو نادیده بگیریم،این همه کشور چرا امنیت فرودگاه افغانستان باید دست ترکیه باشه؟مگه سربازان افغانستان رو خیر سرش آمریکا آموزش نداده؟ و نگفته ارتش افغانستان از آمادگی خوبی برخوردار است چرا امنیت فرودگاه رو نداده به خود افغانستانیا؟ چرا ترکیه امنیت فرودگاه رو فقط بر عهده گرفته؟غیر از اینه به علت هیچگونه مرز آبی و خاکی راهی برای انتقال تکفیری هاش به افغانستان نداره پس فقط میمونه فرودگاه
    • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
      1 0
      به نظر می رسد پوتین در افعانستان هم محبوب شده است و می تواند نقش بازی کند