ترکمانچای هزاران میلیارد دلاری هندی با بخشش بندر چابهار

وزیر امور خارجه هند پیشنهاد قرار گرفتن بندر چابهار در کریدور شمال-جنوب را ارائه کرده است که نشان می دهد روی فهم غلط و سردرگم سیاست خارجی ایران حساب کرده اند.

به گزارش تحریریه، سیاست خارجی سردرگم ایران در 8 سال گذشته تنها برجام نیافریده و شاهد یک ترکمانچای تحقیرکننده در منطقه مکران و بندر چابهار هم هستیم که از سال 1392 تاکنون به حیات خلوت هندی ها تبدیل شده است.

سوبرانیام جایشانکار وزیر امور خارجه هند در حساب توئیتری خود در ادامه تلاش این کشور برای تحمیل یک ترکمانچای به جمهوری اسلامی ایران، از مطرح شدن پیشنهاد قرار گرفتن بندر چابهار در کریدور شمال-جنوب خبر داد.

جایشانکار در جساب توئیتری خود نوشت: پیشنهاد شد که بندر چابهار برای دسترسی امن، معتبر و بدون مانع کشورهای آسیای مرکزی به دریا در چارچوب کریدور شمال-جنوب قرار گیرد. از [طرح] کارگروه هند-ایران-افغانستان-ازبکستان برای استفاده مشترک از بندر چابهار استقبال می‌کنیم.

دولت فاشیست هند در دوران حسن روحانی توانست یک ترکمانچای جدید را بر جمهوری اسلامی تحمیل کرده و حتی در هماهنگی پنهان با آمریکا و ناتو بندر چابهار را از تحریم معاف کرد! و کسی در ایران سوال نکرد که چرا این بندر از تحریم های آمریکا معاف شده و چه ویژگی هایی دارد که باعث توجه ویژه امریکا و هند شده است.

برآوردها نشان می دهد که کریدور شمال-جنوب مهمترین حلقه تجارتی بین آسیا و اروپا است که صرفه 40 درصدی در مسافت و زمان دارد و از نظر هزینه نیز تا ۳۰ درصد ارزانتر است. ضمن اینکه هند برای استفاده از معادن افغانستان نیازمند استفاده از خاک ایران و بندر چابهار است.

تقدیم کردن چابهار به هند، یعنی ایران بزرگترین امتیازی که هندی ها برای آن جایگزینی ندارند(دسترسی به افغانستان و آسیای مرکزی) را هدیه کرده و باعث اعمال فشار بر چین(رقیب هند) شده است که در دوران تحریم در کنار ایران بود، برخلاف هند که همکاری 100 درصدی با آمریکا در تحریم ایران داشت. این سیاست خارجی عجیب و غریب که معنایی جز لگد زدن به منافع ملی ندارد باعث تردید چین و روسیه در مورد منطق سیاستگذاری در ایران شده و تبعات ناگواری را به بار آورده است.

معادن افغانستان هزاران میلیارد دلار ارزش دارد و هند راهی غیر از ایران برای رسیدن به منطقه ندارد. ضمن اینکه دسترسی هند به آسیای مرکزی هم فقط از مسیر ایران امکانپذیر است.

نخستین کاری که سید ابراهیم رئیسی باید در سیاست خارجی انجام دهد مساله برجام نیست، به بیرون پرت کردن هند از چابهار و جایگزین کردن چین است که در 15 سال گذشته عملکرد درخشان در بندر گوادر پاکستان داشته است.

پایان/

۲۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲
کد خبر: 11427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محتشم IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
      1 1
      بسیار استراتژی درستی است
      • کاربرجدید IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
        0 0
        نویسنده چقدر ... است فکر می کند چین در 200 کیلومتری بنادر گوادر میاد یک رقیب درست کنه در حالی که هند به خاطر رقابت با چین انگیزه بیشتری داره ولی تا زمانی که اختلافات با آمریکا تا حدود زیادی حل نشه همه پروژه ها و طرحها در حالت لِک و لِک کردن هستند و خواهند بود حالا هی کله تون رو مثل کبک بکنید زیر برف اگر مشکلات با آمریکا تا حدود زیادی حل بشه و افراد کارشناس در مدیریت امور قرار بگیرند ارتباط عادی با دنیا برقرار خواهد شد و اونوقت می بینید توسعه چابهار و تمام کارها نمیگیم ایده ال ولی کلاً چقدر بهتر از امروز انجام خواهند شد و کشور مسیر توسعه را در پیش خواهد گرفت
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
      2 1
      مطمئنی، ممکنه بیشتر توضیح بدهی. 4
    • مهندس غنی پور IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
      1 0
      ضمن تایید فرمایشات شما در مورد ببرون رت کردن هندوستان از چابهار با شما درمورد جایگزین کردن چین مخالفم، اینجانب از سالها قبل پیشنهاد واگذاری بندر چابهار را به بخش خصوصی متشکل از تجار ایرانی و شرکای بین المللی ایشان را ارائه دادم که متاسفانه مانند همه طرحهای صددرصد ایرانی مورد موافقت دولت وقت قرار نگرفت. بهترین راه اعتماد و تقویت بخش خصوصی ایرانی میباشد.
    • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
      3 0
      موسسه به ظاهر تحقیقاتی و لابی چینی ها و روسها در ایران؟