کشاورز شهربابکی به جنگ کمبود آب رفت

تنگ نظری آسمان برای کاهش نزول باران، دامدار شهربابکی را برای تهیه علوفه سبز از طریق کاشت هیدروپونیک دست به کار کرده است.

به گزارش تحریریه، شهربابک از دیرباز به دلیل آب و هوای نیمه سردسیری، کوه های اطراف و بارندگی های نسبتا مناسب، پوشش گیاهی دشت ها، بیابان ها و ارتفاعاتش یکی از قطب های دامپروری در استان کرمان بوده و محصولات لبنی آن از بازارپسندی بسیار خوبی برخوردار بوده است.

امسال اما آسمان و ابرهایش برای زمین و زمینی ها پشت چشم نازک کرده، و خساست به خرج داده تا جایی که چشم ملتمس دامدارانی که دغدغه مند خوراک دام هایشان هستند به اشک نشسته است.

براساس آمار اعلام شده، میزان بارندگی در کشور در سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته به طوری که این وضعیت در 40 سال اخیر بی سابقه توصیف شده است و در پی این مسئله دامداران یکی از اقشاری هستند که به دلیل کمبود نزولات آسمانی به شدت تحت تاثیر قرار گرفته اند و بعضا متحمل خسارت های جبران ناپذیری می شوند.

این مشکل باعث نشد تا مرد با همت این منطقه دست روی دست بگذارد، و با همین هدف؛ یکی از دامداران شهربابکی برای رفع نیاز دام هایش دست به کار شده و برای کاشت علوفه سبز به روش هیدروپونیک اقدام کرده است.

حیدر احمدپور دامدار شهربابکی در گفت و گو با خبرنگار کسب و کار تحریریه گفت: ما در اندازه وسعمان باید برای نظام کاری انجام دهیم و در حوزه فعالیتمان تلاش کنیم.

احمدپور دامداری را یکی از نیازهای جامعه دانست و افزود: در حال حاضر دامپروری صرفه اقتصادی ندارد اما این به معنی این نیست که دامپروری رها شود، پس باید در این کار فعالیت کرد چون نظام باید حفظ شود.

وی تصریح کرد: الان خوراک دام گران است و باید راهی یافت که با این افزایش قیمت مقابله کرد.

احمدپور با بیان اینکه برای تغذیه دام علاوه بر خوراک خشک خوراک سبز نیز لازم است زیرا جذب بالاتری دارد و همچنین ارزان تر است، یادآور شد: با توجه به خشکسالی های بوجود آمده و اقلیم شهربابک در حال حاضر خوراک سبز در مراتع به حد کافی وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: برای تهیه خوراک سبز دام به سیستم هیدروپونیک روی آورده ام، که در این روش جو کاشته شده طی هفت یا هشت روز به طول سی سانتی متر می رسد و برای مصرف دام قابل استفاده می شود.

احمدپور افزود: یک کیلو جو بین 10 تا 14 کیلو علوفه تر (سبز) فراهم می کند که جذب آن بالاتر است، به طوری که جو خشک 30 درصد قابلیت جذب و علوفه سبز 98 درصد قابلیت جذب دارد. در این روش از کود شیمیایی و سم استفاده نمی‌شود و از نظر بهداشتی گوشت ارگانیک تولید می شود، دام سالمتر است، و 40 درصد از هزینه های دام را کاهش می دهد.

این دامدار شهربابکی با اشاره به اینکه ساخت و تجهیز این مکان حدود 20 روز طول کشید و تقریبا 22 میلیون تومان هزینه شده است، بیان داشت: من این کار را در اتاقی سیمانی با زیربنای 18 متر مربع انجام دادم که بهترین دما برای آن 23 درجه سانتی گراد است و رطوبت محیط باید بین 58 تا 60 درجه باشد و بهترین بذر برای علوفه هیدروپونیک جو ترش سالم و درشت است و در حال حاضر از 138 سینی برای کاشت استفاده می کنم.

وی تعداد دام های خود را حدود 120 راس گوسفند برشمرد و گفت: روش هیدروپونیک اکنون برای رفع نیاز تعداد دام های من مناسب است اما این متراژ کار می تواند پاسخگوی 200 راس دام نیز باشد.

احمدپور یادآور شد: به اعتقاد کارشناسان علوفه هیدروپونیک بهترین مورد تغذیه برای دام و طیور است و صرفه اقتصادی دارد.

وی با بیان اینکه طبق گفته جهاد کشاورزی شهربابک من اولین مورد کاشت علوفه هیدروپونیک را در شهرستان اجرا کرده ام که ادامه دار است، خاطرنشان کرد: متاسفانه برای کاشت علوفه هیدروپونیک در شهربابک منبع دانشگاهی و علمی دقیق که به ما آموزش دهد وجود ندارد و من برای این کار از مشاوری در شهر یزد مشاوره می گیرم.

احمدپور تصریح کرد: به اعتقاد کارشناسان علوفه هیدروپونیک بهترین مورد تغذیه برای دام و طیور است و صرفه اقتصادی دارد.

وی بیان داشت: اکنون همه منتظرند که ببینند آقای رئیسی رئیس جمهور منتخب قصد دارد چه اقداماتی انجام دهد اما ما باید ببینم خودمان می توانیم چه کاری انجام دهیم و چه وظیفه ای داریم زیرا باید در کنار هم سهم خود را در هر زمینه فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و... ایفا کنیم.

این دامدار با اشاره به اینکه از مسئولان درخواست دارم مثل شهید حاج قاسم سلیمانی پای کار و داخل گود باشند، زیرا اگر در میدان کار نباشند نمی توانند دامداری را حمایت کنند، گفت: کسی که مدیر است باید پیشرو باشد که مردم هم پشت سر او حرکت کنند اما پای کار نبودن مسئولان یکی از مشکلات دامداران است.

وی تاکید کرد: اکنون با توجه به خشکسالی ها، حفظ مراتع و محیط زیست نمی توان به صورت سنتی دامداری را ادامه داد و صرفه اقتصادی ندارد، و همچنین باید دام های نژاد اصلاح شده را پرورش داد که افزایش گوشت و شیر بیشتری داشته باشد.

صرفه های اقتصادی

حسن قاسمیان کارشناس و مسئول اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهربابک در گفت و گو با خبرنگار ما بیان داشت: تولید علوفه به روش هیدروپونیک یکی از روش‌های متداول و پیشرفته در جهان است. در روش هیدروپونیک برای تولید محصولات، مواد مغذی از طریق آب به گیاهان می‌رسد. درواقع این سیستم بدون خاک است.

وی استفاده از این سیستم را در تمام طول سال امکان‌پذیر دانست و افزود: بنابراین همیشه علوفه سبز برای دام فراهم است و به ‌طورمعمول از سیستم هیدروپونیک برای تولید علوفه گیاهانی مانند جو، گندم، شبدر و یونجه استفاده می‌شود. زیرا این محصولات دارای ارزش غذایی بالایی برای دام‌ها است.

قاسمیان گفت:۹۰٪ کاهش مصرف آب، ۷۰٪ کاهش هزینه تغذیه دام، تولید علوفه تازه به صورت روزانه در همه فصول و شرایط آب و هوایی و تولید یک تن علوفه روزانه در ۳۰ متر مربع فضا از جمله مزایای کاشت هیدروپونیک است.

وی ارزش غذایی بالا و غنی بودن از ویتامین ها و پروتیین، کاهش هزینه های حمل و نقل، صرفه جویی در زمان، تولید و کشت محصول به صورت اتوماتیک و کمترین دخالت نیروی انسانی به دلیل اتوماتیک بودن دستگاه را از دیگر منافع این روش برشمرد.

کارشناس و مسئول اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهربابک با اشاره به اینکه در تولید علوفه با دستگاه علوفه ساز تمامی بذرها سبز می شوند ولی در زمین کشاورزی ۳۰٪ از بذر استفاده شده سبز نمی شود، بیان داشت: این روش بدون هیچ گونه ضایعاتی است و تمامی قسمتهای علوفه مانند ریشه، دانه و علوفه سبز توسط دام مصرف می شود.

وی اعلام کرد: فضای مورد نیاز تولید یک تن علوفه با دستگاه علوفه ساز را ۳۰ متر مربع است و فضای مورد نیاز تولید یک تن علوفه در زمین کشاورزی  150 هزار  متر مربع می باشد.

قاسمیان میزان آب مورد نیاز تولید یک تن علوفه با دستگاه علوفه ساز را ۳۰۰ لیتر و میزان آب مورد نیاز تولید یک تن علوفه در زمین کشاورزی را 30 هزار لیتر دانست.

وی تصریح کرد: برای راه‌اندازی این سیستم به سرمایه‌گذاری زیادی نیاز است زیرا این سیستم به‌صورت اتوماتیک می باشد هم‌چنین برای استفاده از آن به افراد متخصص نیاز است. بنابراین برای ایجاد این سیستم باید تمامی موارد را به‌خوبی بررسی کرد.

قاسمیان با اشاره به اینکه تبدیل بذر غلات به علوفه در سامانه هیدروپونیک در دوره زمانی کوتاه‌مدت (7تا10روز) انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: در این مدت، بخشی از مواد اندوخته شده بذر برای جوانه‌زنی، ریشه‌زنی و رشد اولیه گیاه مصرف می‌شود که در مدت مزبور برای گیاه فرصت جبران وجود نخواهد داشت، یعنی مجموع وزنی مواد مغذی به دست آمده از هر واحد بذر، کمتر از میزان مصرف شده خواهد بود.

وی بیان داشت: علوفه های هیدروپونیک ماندگاری نداشته و باید آنها را حداکثر تا ۲ روز پس از تولید استفاده نمود.
 
پایان/

۲۷ تیر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 11430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد IR ۰۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      0 2
      نمیدونم چرا میگه برای حفظ نظام.باید بگه برای حفظ ...