برنامه های جدید بایدن برای نابود کردن چین

روزنامه «اکونومیست» در تحلیلی نوشت «جو بایدن» مصمم است تا چین در هیچ شرایطی نباید جای آمریکا را بگیرد؛ سیاست هایی که او درباره چین اتخاذ می کند از نگاه تحلیلگران حتی سخت تر از سیاست «دونالد ترامپ» است.

به گزارش تحریریه، روزنامه «اکونومیست» نوشت، آمریکا باید بر کند کردن قدرت و نظم چینی تمرکز کند و پایه‌های قدرت و نظم آمریکایی را بسازد. به تازگی «راش داشی» (Rush Doshi) یکی از محققان موسسه «بروکینگز» در واشنگتن دی سی در کتاب خود استدلال کرد که چین سال ها تلاش کرده تا سلطه ژئوپلیتیک آمریکا را تضعیف کند و یک نظم نوین جهانی را شکل دهد که بهتر از آن محافظت می‌کند.

این سرزنشی قابل‌توجه بر دهه ‌ها تفکر سیاست خارجی آمریکا است که بر «تعامل» با چین تمرکز داشت. این سرزنش به دلیل آنکه راش داشی  مدیر حوزه چین در شورای امنیت ملی است، اهمیت بیشتری پیدا می کند. پیشتر، مشارکت و همکاری در بالاترین سطح خود قرار داشت اما «دونالد ترامپ» رییس جمهوری پیشین ایالات متحده آن را با رفتارهای جنگ طلبانه و دمدمی مزاجش تغییر داد.

بسیاری امیدوار بودند که بایدن نظمی در هرج و مرج ایجاد کند و قوانینی برای بازگشت به نوعی مشارکت وضع کند، البته با شرایطی کمتر دوستانه نسبت به آنچه که دولت اوباما انجام داده بود.  اگرچه دولت آقای بایدن واقعا دمدمی مزاجی و شرارت دولت قبلی را ندارد اما از دیگر جنبه ها در حال جایگزین کردن آن با سیاست های سخت گیرانه است تا با ایجاد یک چارچوب استراتژیک به مقابله با روند پیشرفت چین بپردازد.

برخلاف ترامپ، به نظر می‌رسد بایدن در مورد دنیایی که در آن مدل استبدادی چین پیروز می‌شود، نگران است. این باعث می شود او در مورد سیاست های اعمال شده جدی تر از دولت قبلی عمل کند. در 6 ماه اول، دولت بایدن در کمال تعجب رسما برچسب «نسل کشی» اعمال شده توسط دولت ترامپ در مورد جنایات در «سین کیانگ» را مورد تایید قرار داد و همچنین برای تحمیل تحریم های بیشتر علیه عاملان، با متحدان خود وارد همکاری شد.  

او تحریم های ترامپ در زمینه تجارت با شرکت هواوی و لیست طولانی شرکت های فناوری و مشاغل وابسته به ارتش را در جای خود حفظ کرده و یا آنها را اصلاح کرده است (نمودار 1 را ببینید). این مقابله با چین را در گفت وگو با متحدان در سرتاسر جهان به عنوان یکی از اولویت ها قرار داده و برای برگزاری اجلاس با «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین عجله ای نشان نداده است.

https://www.economist.com/img/b/608/662/90/sites/default/files/20210717_FBC852.png

هیچ چیز قابل توجه تر از ادغام جدایی ناپذیر چین در اقتصاد جهانی نیست. آمریکا نمی‌تواند آنگونه که در مورد اتحاد جماهیر شوروی رفتار کرد، چین را مهار کند؛ در عوض بایدن می‌خواهد با افزایش نفوذ آمریکا با قدرت چین مقابله کند. استراتژی در حال ظهور با وجودی که بسیار گوناگون هستند اما با نسخه داشی یعنی کند کردن روند پیشرفت چین و بنا کردن قدرت آمریکا همخوانی دارد. البته بنا کردن قدرت در درجه اول قرار دارد.

دستیاران بایدن هرگونه بحث در مورد استراتژی چین را مستلزم آغاز فعالیت ها برای بازگرداندن عظمت آمریکا پس از دهه ها انحطاط می دانند. این مقام ارشد می گوید: «به ندرت قدرت بزرگی مانند ایالات متحده در چنین مسیر انحرافی وارد می شود. این غم انگیز است». به گفته دستیاران آقای بایدن، آمریکا باید همه قدرت خود را بازیابی و روی خودش سرمایه گذاری کند تا بتواند از موضع قدرت با چین به مقابله بپردازد.

از این رو قانون نوآوری و رقابت ایالات متحده که در اوایل ماه ژوئن در سنا تصویب شد که هزینه هایی برای بهبود رقابت در آمریکا را همراه دارد. این قانون مبلغ 52 میلیارد دلار را برای تحقیق و تولید قطعات نیمه‌هادی در آمریکا افزایش می دهد و ۲۹ میلیارد دلار برای یک صندوق جدید علوم کاربردی که از پروژه‌ها در مواد پیشرفته، روباتیک، هوش مصنوعی و فن‌آوری‌های دیگر پشتیبانی می‌کند. همچنین شامل پول اضافی برای رفتن به ماه می‌شود.

پایان/

۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۵
کد خبر: 11483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =