کناره گیری الحریری به نفع چه کشوری است؟

کناره گیری «سعد الحریری» نخست وزیر منتخب از تشکیل دولت لبنان و اتهام زنی وی علیه حزب الله با تحریک برخی کشورهای خارجی صورت گرفته تا از این طریق لبنان و منطقه را بار دیگر متشنج و غرق در جنگ و ناآرامی کند.

به گزارش تحریریه، روزنامه «رای الیوم» در گزارش خود درباره کناره گیری «سعد الحریری» نخست وزیر تعیین شده برای تشکیل دولت لبنان نوشت، سعد الحریری رئیس جریان «المستقبل» لبنان پس از مذاکرات فشرده با همپیمانان خود در اروپا، آمریکا، لبنان و کشورهای عربی و به تعویق انداختن تشکیل دولت به مدت ۷ ماه تصمیم قطعی را گرفت و از ناتوانی خود در تشکیل دولت عذرخواهی کرد.

او با این اقدام خود ضمن معرفی «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان و حزب الله به عنوان عامل بحران های لبنان همراه شد، به رویارویی سیاسی و امنیتی با عون و حزب الله روی آورد. کناره گیری هدفمند حریری کوتاه کردن راه برای فروپاشی فراگیر لبنان و دامن زدن به جنگ داخلی در این کشور بود و بیش از هر زمان دیگری لبنان را به سوی فرسایش سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و جنگ داخلی پیش می‎برد.

اقدام الحریری در تحریک هواداران و همپیمانان خود علیه عون و حزب الله و معرفی آنها به عنوان مسوول بحران لبنان هدف خاصی را دنبال می کند. همه این اقدامات با هدف مقابله با حزب الله و توان موشکی آن و در راستای منافع اسرائیل صورت گرفته است. همچنین اسرائیل می خواهد بخشی از ذخایر گازی و نفتی لبنان را در دریای مدیترانه از طریق تحمیل طرح خود برای ترسیم مرزها تصاحب کند.

به نوشته روزنامه رای الیوم، سخت می توان انتظار داشت که رایزنی های ثمربخشی میان رییس جمهوری و فراکسیون های پارلمان لبنان برای معرفی جایگزین دولت سنی مذهب صورت گیرد. زیرا حریری در این زمینه سنگ اندازی می کند و در آن مشارکت نخواهد کرد. حتی اگر چنین دولتی هم تشکیل شود با مخالفت هایی روبرو خواهد شد. به نظر می رسد تصمیم آمریکا، اسرائیل و فرانسه برای دامن زدن به جنگ داخلی در لبنان گرفته شده است و کسی که به چیزی غیر از این باور داشته باشد شناخت درستی از لبنان و این کشورها و نیت واقعی آنها نسبت به لبنان و منطقه ندارد.

طبق این گزارش، ارزش لیر لبنان به ۳۲ هزار رسیده است و شاید طی روزهای آینده این رقم به ۴۰ هزار هم برسد. خدمات عمومی از جمله خدمات بهداشتی، ارتباطی، برق، آب بسیار نابسامان است و بیش از دو سوم مردم لبنان زیر خط فقر زندگی می کنند. کسانی که از طرح های آمریکا و اسرائیل در داخل لبنان حمایت و ادعا می کنند که انقلاب اجتماعی علیه حزب الله آغاز خواهد شد در اشتباه به سر می برند. این افراد نمی توانند کاری را پیش برند همانگونه که بیش از ۴۰ سال تحریم علیه ایران و حدود ۱۳ سال تحریم عراق و ۱۵ سال تحریم و محاصره غزه راه به جایی نبرده است. اما احتمال دارد این افراد در دامن زدن به جنگ داخلی لبنان موفق باشند تا برای جنگی بزرگ در منطقه مقدمه سازی کنند. در چنین شرایطی ائتلاف آمریکایی و اسرائیلی و نمایندگان آنها در لبنان بزرگترین بازندگان خواهند بود.

روزنامه رای الیوم در بخش پایانی گزارش خود آورد، حریری خواسته یا ناخواسته ابزاری برای افزایش دامنه بحران ها با هدف شتاب بخشیدن به انفجار اوضاع بوده است. در این زمینه کشورهای خارجی او را تحریک و در داخل هم عده ای با وی همکاری کرده اند تا از این طریق لبنان و منطقه را منفجر و در جنگ غرق سازد، اما کسانی که در افغانستان، عراق و سوریه شکست خوردند در لبنان هم حال و روز بهتری نخواهند داشت.

پایان/

۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 11517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • US ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
      0 0
      کناره گیری او از بیعرضگی اش در مقابل حزب الله است. باید میاستاد و از لیست خودش کوتاه نمیامد تا زمانی که او را برکنار کنند. تا سیاستمداران لبنان در مقابل حزب الله بیعرضه باشند همین آش و همین کاسه است. حال و روز ما هم بهتر آنها نیست و نخواهد بود.