بدهی 134 میلیارد دلاری کشور قدرتمند عربی را به زانو درآورد

با افزایش بدهی خارجی، اقتصاد این کشور به سوی فرسایش و ورشکستگی حرکت می کند و نهادهای مالی جهانی زمام امور آن را به دست گرفته اند.

به گزارش تحریریه، روزنامه «العربی الجدید» در گزارش خود آورد، بانک مرکزی مصر اعلام کرد بدهی خارجی مصر طی ۴ ماه نخست سال جاری افزایش یافته و به ۱۳۴.۸ میلیار دلار رسیده است که این رقم بیش از ۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی مصر را تشکیل می دهد. سال گذشته در چهار ماه نخست، بدهی خارجی مصر ۱۱۲ میلیارد دلار بود. شرایط نشان می دهد بدهی خارجی مصر به مقدار ۲۲.۸ میلیار دلار و بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که میانگین رشد سالانه اقتصاد مصر در ۴ ماه اخیر حدود ۲.۹ درصد ثبت شده است.

به نوشته العربی الجدید، «هالة حلمی السعید» وزیر برنامه ریزی مصر گفت که متوسط نرخ رشد اقتصادی مصر در سه ماه نخست سال مالی که از اول ژوئیه سال ۲۰۲۰ آغاز شد ۱.۹ بوده است. برآوردهای وزیر برنامه ریزی مصر نشان می دهد که میانگین نرخ رشد سال مالی ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ از رقم ۲.۸  فراتر نخواهد رفت و این رقم در شرایطی که بدهی خارجی مصر افزایش یافته، بسیار پایین است. اگر به بخش هایی که برای کشور ارز آوری دارند، نگاهی انداخته شود دیده می شود نرخ رشد آنها در سال مالی بسیار کمتر از نرخ رشد عمومی بوده است. این موضوع با توجه به افزایش سریع بدهی خارجی نگرانی هایی را به دنبال داشته است. سرمایه گذاری خارجی هم در مصر تغییری نکرده است. کسری تراز پرداخت ها هنوز از طریق افزایش وام و گسترش ابزارهای جدید بدهی یا تمدید تاریخ سررسید وام ها صورت می گیرد.

روزنامه العربی الجدید در بخش پایانی گزارش خود آورد: اقتصاد دانان وابسته به نظام مصر ادعا می کنند که قدرت مصر در نتیجه رشد اقتصاد برای گرفتن وام افزایش یافته است. آنها از افزایش میانگین رشد اقتصاد سخن به میان می آورند و ادعا دارند که افزایش بدهی خارجی به معنای افزایش اعتماد جهانی به اقتصاد مصر است. آنها به هشدارهای اقتصاددانان مخالف نظام مصر توجهی نمی کنند.

این در حالی است که افزایش بدهی خارجی، اقتصاد مصر را به سوی فرسایش و ورشکستگی پیش می برد و سبب می شود که نهادهای مالی جهان زمام امور اقتصاد مصر را در دست داشته باشند و به مرور زمان شفافیت در بخش های مختلف اقتصادی از بین برود.

پایان/

۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 11541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      0 0
      انشالله نفرین ما جوانان پیش خدا میره وانشالله سوریه وعراق ولبنان حکومتشان عوض میشود،چقدر زجرو بیکاری وفقر کشیدم ،خداوند راست وچپ را نابود کند که با بیکار کردن وفقیر کردن مردم نسل ایرانی را از بین بردید،6000000میلیون افغانی را وارد ایران کردند تا 6000000ملیون ایرانی بیکار بشند کارگری ساده را تو این تحریم وتوروم وبیکاری به مردم ایران روا نداشتند ،16000000میلیون مجرد تو ایران هست که سن ازدواجشان گذشته وجمعیت ایران پیر شده وزاد وولدی تو ایران نیست وبجاش افغانی زاد و ولدش تو ایران زیاد شده،مسولان کاریابی افغانی تو ایران راه انداختند،ایران ثروتمندترین کشور دنیا از لحاظ معادن وانرژی وموقعیت جغرافیایی وسرمایه انسانی نخبه اما بدبخترین وفقیرترین وبیکارترین ومجردترین کشور دنیا هستیم،من وخانوادم ودوستانم دیگه هیچ وقت پای صندوق رای نمیریم،دیگه خوشم از مذهب و ریا نمیاد،ایران رکوردار فقر و بیکاری و مجردو رانت واختلاص مسولان وتبعیض وسهمیه بندی علمی و نابرابری اجتماعی و فرهنگی وفساد ناموسی وتوروم ومهاجر وطلاق وعتیاد در دنیا است،32سالمه مجردم هر کاری میکنم کار دائم گیرم بیاد نمیاد تا تشکیل خانواده بدم ف