چراغ سبز کاخ سفید به رئیسی و تهدید مقام ناشناس آمریکایی!

آمریکا در مواضعی متناقض و همراه با چراغ سبز و تهدید امیدوار به جا زدن دولت رئیسی در مذاکرات هسته ای وین است.

به گزارش تحریریه، یک مقام آگاه آمریکایی در مصاحبه ای با وب سایت "آکسیوس" گفت که اگر ایران پیشنهاداتی که در وین ارائه شده است را نپذیرد، خبری از امتیاز دادن بیشتر از سوی واشنگتن نخواهد بود.

این مقام آمریکایی تاکید کرده است: "ما امیدواریم آنها (ایران) فکر نکنند که چون سرسخت‌تر هستند، امتیازات بیشتری نسبت به دولت قبل دریافت خواهند کرد. چون مساله میزان سرسختی نیست، بلکه اعمال کامل توافق هسته‌ای 2015 (برجام) است. موضع آمریکا تغییر نخواهد کرد و ایرانی‌ها نخواهند توانست مذاکرات هسته‌ای را از نو ابداع کنند، یا به وضعیتی برسند که آنها گام‌های کمتری بردارند و ما گام‌هایی فراتر."

تا اینجای کار کاخ سفید به نقل از منبع آگاه و ناشناس ایران را تهدید کرده است که بهتر است کوتاه بیاید و الا اوضاع بدتر می شود. اما ظاهرا کاخ سفید از داستان فشار بر چین برای عدم خرید نفت از ایران به دلیل بیش از اندازه مشخص بودن جنبه بلوف بودن موضع چشم پوشی کرده است.

چراغ سبز به رئیسی

با این حال؛ تمام ماجرا این نیست و معاون مطبوعاتی کاخ سفید با نشان دادن چراغ سبز به سید ابراهیم رئیسی گفت: ایالات متحده آماده ادامه گفت‌وگوی غیر مستقیم با ایران در مورد بازگشت متقابل به اجرای توافق هسته‌ای است، اما چنین پیشنهادی برای همیشه دوام نخواهد داشت. زمان دور هفتم مذاکرات هنوز اعلام نشده است و ما در مورد زمان آن حدسی نمی زنیم. هنگامی که انتقال قدرت به رئیس‌جمهوری جدید در ایران به پایان رسید، ما آماده بازگشت به وین برای ادامه مذاکرات هستیم.

این مواضع متناقض که همگی با چاشنی تهدید نسبی و تهدید شدید همراه هستند(مقام های رسمی تهدید نسبی و مقام های موهوم با تهدید شدید) نشان می دهد که آمریکایی ها هنوز نسبت به جدیت ایرانی در عدم تسلیم مطمئن نیستند و نیم نگاهی به جا زدن طرف ایرانی در مذاکرات مانند زمان امضای برجام دارند. در آن مقطع هم علیرغم شروط متعدد طرف ایرانی؛ در نهایت برجام امضا و اجرا شد.

واقعیت میدانی این است که طرف آمریکایی برگی برای اعمال فشار بیشتر بر ایران ندارد و در صورتی که دولت رئیسی بتواند به سیاست خارجی سردرگم و خجالت آور کنونی پایان داده و ارتباط با چین و سایر کشورهای همسو را به درستی تعریف کند؛ تمام داستان تحریم خاصیت خود را از دست خواهد داد و نیازی به از دست دادن توان هسته ای بازدارنده نخواهد بود.

پایان/

۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰
کد خبر: 11615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
      0 0
      تو دهنت میزنیم امریکا .هیچ غلطی نمیتونی بکنی
    • محمد IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
      0 0
      هر کاری می کنید فقط به فکر مردم باشید نه به فکر پول بیشتر برای دور بری هایتان و منافقان داخلی که کشور را در دستانشان گرفتند و هر روز دارند آن را بیشتر چپاول می کند . مردم در حال حجاضر با سختی تمام در حال امرار معاش هستند و زیر این بار سنگین کمرشان شکست . آقای رئیسی اگر می خواهد دولت اش موفق باشد و در دور بعد هم حکومت را در دست بگیرد باید اختلافات داخلی اعم از اصولگرا ها و اصلاح طلبان را کنار زده و مستقلاً به این نابسامانی پایان دهد . در حال حاضر منافقان داخلی در حال شیطنت هستند و آقای رئیسی باید خیلی حواسش را جمع کند تا در دام اینها قرار نگیرد . نه این وری نه اون وری ها .