شکست غافلگیرکننده کاخ سفید در لبنان

آمریکا در شرایط شکننده لبنان با جذب برخی نخبگان و گروه های سیاسی این کشور تلاش می کند جریان ها و کنشگرانی که با برنامه های ویرانگر آمریکا مخالف هستند و ازجمله حزب الله را با تحریم و جهت دهی به انتخابات تضعیف کند اما ایالات متحده تاکنون به هدف خود نرسیده است.

به گزارش تحریریه، تارنمای «العهد» لبنان در گزارش خود از تحولات این کشور نوشت، اگر گفته شود ایالات متحده آمریکا به عنوان بزرگترین قدرت نظام جهانی در شکست دادن حزب الله از طریق تحریم ها شکست خورده، اغراق نشده است. گزینه های آمریکا در نبرد با حزب الله یکی پس از دیگری در حال از بین رفتن است. آمریکا تلاش می کند موازنه قدرت در لبنان را در انتخابات آینده تغییر دهد؛ به همین دلیل مسوولان آمریکا از جمله وزیر امور خارجه و سفیر این کشور در لبنان از ضرورت برگزاری انتخابات با هدف تغییر موازنه قدرت سخن به میان می آورند.

واشنگتن از تحریم کردن خسته نمی شود و حزب الله هم از مقاومت عقب نشینی نمی کند. واشنگتن از طریق همه گزینه های خود تلاش دارد مقاومت را از معادله خارج سازد و ارتباط حزب الله با همپیمانانش را قطع کند و مردم لبنان و فضا را علیه مقاومت تحریک کند. در این زمینه گاهی آمریکا مانع تشکیل دولت در لبنان می شود و گاهی تحریم هایی را اعمال می کند. آمریکا تلاش می کند که خود را رهایی بخش لبنان نشان دهد و حزب الله را عامل بحران این کشور معرفی کند.

طبق این گزارش، آمریکا و همپیمانان آن به هدف مورد انتظار خود در لبنان نرسیده اند. هنوز هم شاخص ها نشان می دهد که گزینه های نظامی و غیرنظامی کاخ سفید در مناطق راهبردی و استراتژیک مانند لبنان با چالش های بسیار بزرگی روبرو  بوده و هنوز این اطمینان وجود دارد که حزب الله قدرتمند ایستاده است. از این رو، آمریکا به گزینه های دیگر خود و استفاده از کارشناسان برای ایجاد شرایطی پناه برده است تا لبنان و حزب الله را تسلیم سازد. آمریکا با جذب برخی نخبگان و گروه ها در داخل سیستم سیاسی لبنان تلاش می کند دیگر جریان ها و کنشگران سیاسی که با هژمونی و برنامه های ویرانگر آمریکا مخالف هستند و در راس آنها حزب الله را از بین ببرد اما آمریکا به هدف ایده ال خود نخواهد رسید.

موضوع دیگری که هنوز هم واشنگتن از آن استفاده می کند ابزارهای مالی و اقتصادی است. واشنگتن تلاش می کند شرکت ها، نهادهای مالی و بانک های لبنان را در مسیر خاصی پیش ببرد. آمریکا سعی دارد این شرکت ها و نهادها را در مقابل مقاومت قرار دهد و با این اقدام خود حلقه تحریم ها علیه لبنان را تنگ تر کند و مانع از اجرایی شدن هرگونه ابتکار عمل ملی برای حل بحران های سیاسی و اقتصادی لبنان شود.

تارنمای العهد لبنان در بخش دیگری از گزارش خود آورد، موضوع خطرناک این است که شکست آمریکا سبب شده مزدوران واشنگتن تلاش کنند با دامن زدن به آشوب ها و سوء استفاده از شکنندگی فضای داخلی، مقاومت را فرسوده سازد و از طریق فتنه انگیزی در لبنان به جنگ داخلی در این کشور دامن زند.

این تحلیلی در بخش پایانی آورد: ثابت شده است که سیاست یکجانبه آمریکا ناکارامد است. تجربه های مختلف در کوبا، ونزوئلا، ایران، سوریه، یمن و لبنان نشان می دهد واشنگتن نمی تواند به اهداف خود دست یابد. برای آمریکا دیگر گزینه های بسیاری باقی نمانده است و به همین دلیل ایالات متحده تلاش می کند از طریق انتخابات آینده، موازنه قدرت را تغییر دهد. اگر چه هنوز هم آمریکا به سیاست تحریم ها دل بسته است اما این تحریم ها هم محکوم به شکست هستند. 

پایان/

۱۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 11688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =