عبدالباری عطوان: معادلات قدرت در خاورمیانه به ضرر رژیم صهیونیستی تغییر کرده است

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب معتقد است حمله موشکی گروه‌های مقاومت به اهداف اسراییلی و همچنین هدف قرار گرفتن کشتی این رژیم در دریاهای آزاد و شکایت این رژیم در شورای امنیت بیانگر آن است که معادلات قدرت در منطقه خاورمیانه تغییر کرده و اعتبار سیاسی و نظامی این رژیم فرسوده شده است.

به گزارش تحریریه، روزنامه «رای الیوم» در گزارش خود به قلم «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب نوشت، رژیم اسراییل طی کمتر از ۱۰ روز ۴ بار به شورای امنیت می‌رود و به دلیل حمله به یکی از کشتی‌های خود در دریای عمان که مدعی است ایران در آن نقش داشته است و همچنین حمله موشکی حزب الله و گروه‌های مقاومت در جنوب لبنان شکایت می‌کند. این امر بیانگر آن است که معادلات قدرت در منطقه خاورمیانه تغییر کرده و اعتبار سیاسی و نظامی رژیم اسراییل به طور پرشتابی فرسوده شده است.

وی افزود: هرکسی سخنرانی سید «حسن نصرالله» دبیر کل حزب الله به مناسبت پانزدهمین سالگرد پیروزی جنگ سال ۲۰۰۶ را پیگیری کند به این موضوع پی می‌برد که ده‌ها موشکی که حزب الله روز جمعه به مرزهای شمالی سرزمین‌های اشغال شده فلسطین شلیک کرد دارای پیام بسیار مهمی بو.  پیام این موشک اندازی آن است که مقاومت اسلامی میان سرگرم بودن خود به بحران داخلی لبنان و تهدیدهای رژیم اسرائیل تمایز قائل است و بدون تردید هرگونه حمله را پاسخ خواهد داد و حریم هوایی لبنان دیگر بر روی هواپیماهای اسراییل باز نخواهد بود تا هرگونه که می‌خواهد حمله کند.

به نوشته روزنامه رای الیوم، رهبران سیاسی و نظامی رژیم اسراییل در ارزیابی‌های خود دچار اشتباه شده‌اند. آنها فکر می‌کردند که سرگرم شدن حزب الله به بحران داخلی مانع از این خواهد شد که در برابر حمله‌های اسراییل عکس‌العمل نشان دهد. همچنین آنها به اشتباه گمان می‌کردند ۴ موشکی که روز چهارشنبه گذشته از جنوب لبنان به سمت شهرک کریات شمونه شلیک شد کار گروه‌های فلسطینی بود. اما این اشتباه تا جایی پیش رفت که سید حسن نصرالله و حزب الله پاسخ دادند و حماقت سرویس اطلاعات نظامی رژیم اسراییل و تحلیلگران آن را که ادعای کارشناسی و مهارت را داشتند برملا کرد.

عبارت قابل توجهی که در سخنرانی سید حسن نصرالله مطرح شد این جمله بود که وی گفت پاسخ بعدی احتمالا در عمق فلسطین اشغالی و بلندی‌های جولان اشغالی «مناسب و متناسب» خواهد بود و همه گزینه‌ها روی میز است. واژه «مناسب» به معنای موازی با تجاوز رژیم اسرائیل از نظر اندازه و قدرت است و واژه «متناسب» هم به معنای چشم در برابر چشم، دندان در برابر دندان، خانه در برابر خانه و یک شهید در برابر حداقل ۱۰ کشته می باشد. بازدارندگی رژیم اسرائیل در برابر موشک‌های حزب الله با سردرگمی و تردید همراه شده است زیرا فرمانده نظامی رژیم صهیونیستی به خوبی این موضوع را درک می‌کند که موشک‌هایی که از سوی حزب الله مورد استفاده قرار گرفت نسخه قدیمی بود و پیشرفته و دقیق نیستند و هدف آن ها تنها رساندن پیام به تل آویو بود.

عطوان افزود: آنچه رهبران و شهرک نشینان صهیونیست را به وحشت انداخته افزایش جبهه‌های باز علیه آنان طی این روزها و تبدیل مرزهای شمالی لبنان به وضعیت مشابه مرزهای نوار غزه و شجاعت حزب الله وشهامت آن برای عکس العمل سریع است. آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها هم در اجرایی سازی تهدیدهای خود برای انتقام از حمله‌های پهپادی به نفتکش «مرسر استریت» اسراییل در دریای عرب و کشته شدن ناخدا و یکی از محافظان وی تردید دارند.

تاثیر معنوی بزرگ این موشک‌ها و پهپادهایی که محور مقاومت علیه اهداف اسراییلی در اطراف فلسطین اشغال شده و کشتی‌ها در دریاهای آزاد شلیک کرده بسیار بزرگ تر و مهمتر از زیان‌های مادی و انسانی است. زیرا این حمله‌ها اعتماد به رژیم اسراییل، ارتش و نهادهای امنیتی و نظامی آن را از بین می‌برد و شکست رهبران سیاسی آن را برملا می‌کند. روحیه اسراییلی‌ها در جنگ غزه به پایین ترین سطح خود رسیده بود و اکنون پس از حمله‌های موشکی حزب الله کمتر و کمتر شده است و این تحول مهمی است که نباید آن را نادیده گرفت.

روزنامه رای الیوم در بخش پایانی گزارش خود آورد: «نفتالی بنت» نخست وزیر  رژیم اسرائیل به وزیر دفاع آمریکا متوسل شد و به او التماس می کند برای پایان دادن به حمله‌های موشکی حزب الله دخالت کند. وی درست همان کاری را کرد که پیش از این «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر سابق رژیم اسراییل انجام داد و  از «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا و رهبران مصر برای آتش بس در غزه طلب کمک و مداخله کرد.

عطوان در پایان این پرسش را مطرح کرد: آیا این همان اسراییلی است که مدت ها قبل طی ۶ روز نتیجه سرنوشت جنگ را مشخص و به مرزها حمله ور می شد و رآکتورهای هسته‌ای دیگر کشورها را ویران و سرزمین‌های عرب را اشغال می‌کرد؟

پایان/

۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۸
کد خبر: 11828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • mardb IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
      0 0
      این چه کارشناسی هست که هنوز تحلیلهای سی سال پیش را بیان می کنه و نمی دونه دنیا به لطف فضای مجازی در امر دموکراسی و حقوق بشرو قوانین بین دولتها سران کشورها را به چالش میکشه و در مواقعی به سرنگونی دولتها میشه، به همین خاطر افکار عمومی در الویت دولتهای دموکراتیک قرار داره و این راز موفقیت جوامع امروزی هست.بدبختانه شامل کشورما نمی شود.
    • IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
      0 0
      ان کیدالشیطان کان ضعیفا ... انشاالله روز به روز به ضعف و ذلت صهیونیستهای کودک کش اضافه میشه.